ERNSTIGE VOETKRAMPEN

Hier is de plaats voor discussie en vragen over fysische ziekten of aandoeningen

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

07 nov 2017, 15:39

Nam ook altijd pillen magnesium maar hielpen weinig of niet
Neem ze nu vlak voor het slapen gaan met succes

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

12 nov 2017, 20:17

... toch maar even uitkijken met al die voedingssupplementen en/of bijkomende vitamines slikken.
Gevoel van verbetering en/of genezing is louter subjectief in vele gevallen.
Zoek het maar even op via Google en je zal versteld staan welke onderzoeken met negatief resultaat daar aan besteed zijn.

Natuurlijk zijn die "onderzoeken" niet allemaal even goed gefundeerd, maar toch opletten geblazen voor overdosissen.
Tenslotte moet de "commerce" van die mannen ook draaien hé. :wink:

Overigens zullen er weinig huisartsen zijn die een overvloedig gebruik van die spullen goedkeuren.
Meestal zijn die pillekes of poederkes ook maar nepproducten of placebo's.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

18 nov 2017, 08:05

Mijn vrouw neemt al lang magnesium op aanraden van dokter
Er zal geen andere oplossing zijn voor krampen denk ik
Had ook veel last van kramp in de voeten,maar sinds ik ook de pillen savonds neem ?nog zeer weinig problemen

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

18 nov 2017, 10:11

Toby schreef:
Natuurlijk zijn die "onderzoeken" niet allemaal even goed gefundeerd, maar toch opletten geblazen voor overdosissen.
Tenslotte moet de "commerce" van die mannen ook draaien hé. :wink:

Overigens zullen er weinig huisartsen zijn die een overvloedig gebruik van die spullen goedkeuren.
Meestal zijn die pillekes of poederkes ook maar nepproducten of placebo's.
Niemand beweert dat je overdosissen van een supplement moet slikken, toch ?
Huisartsen zijn dikwijls tegen het gebruik van vitamines en andere, stel je voor dat we niet meer ziek worden ! Die langdurig geschoolden moeten ook hun boterham verdienen, toch ?
En tenslotte zijn alle middelen die bij de apotheek verkocht worden, gekeurd, dus wat op de doos staat, is geen placebo, wel de werkzame stof.
Toevallig weten artsen ook dat voetkrampen genezen door magnesium.

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

19 nov 2017, 08:38

Bij de apotheek kan men zomaar vitaminen kopen,die mensen moeten ons goede raad geven bij gebruik van die zaken
Niet dus hoemeer u er komt halen hoe liever zij het hebben

RMO
Lid geworden op: 18 jan 2013, 09:39

08 dec 2017, 18:01

TER INFO.

Beste leden, en vooral de "geïntersseerden" in Erge Voetkrampen,

Sinds begin juni 2017, richtte ik mij met mijn "voetkrampen" probleem, hier op dit forum,
om tips te verkrijgen tegen die pijnlijke situaties, die zich altijd 's nachts voordoen.

Velen stuurden mij hun bevindingen, waarvan ik er menige heb uitgetest.
Iedere tip of combinaties ervan duurden slechts een paar dagen, om dan opnieuw in alle
hevigheid te herbeginnen !!

Na bijna alle tips te hebben opgebruikt, van vitamines tot alle soorten magnesiums, besloot
ik samen met mijn huisarts te gaan aankloppen bij een neuroloog.
Waarom een neuroloog, omdat ik ondervond, dat het bij mij een zenuwkwestie was,
die aan de oorzaak lag.  Ik speelde vroeger voetbal, en weet aldus wat een "gewone" spierkramp is, hier ging het om een heel andere pijn, met andere symptonen.

Ik werd in het ziekenhuis onderzocht door 2 neurologen.
Enkele onderzoeken door oefeningen, doch vooral de EMG (Electromyografie) naam de
meeste tijd in beslag, circa 40 min.

De 2 neurologen namen een gemeenschappelijke conclusie, en die luidt alsvolgt:
Bepaalde zenuwbanen in mijn onderbenen (links en rechts), vertonen beschadiging.
Niet alarmerend, maar toch deels aanstootgevend voor die krampen.

MEDICATIE:  Wandelen, bewegen en stretchen !!

Geen sprake van supplementen zoals vitaminen, noch van magnesium !!
En ja, het is waar, want niets van deze producten hebben mij in het verleden geholpen.

Voor de stretchoefeningen bezoek een kinesist, en na mijn eerste sessie, gaf deze mij
een paar oefeningen om thuis uit te voeren.
Na 2 dagen voelde ik geen spierkrampen meer !!

We zijn nu een week verder, en nog steeds alles OK. !!

Dat wilde ik toch eventjes kwijt aan alle geïnteresseerde leden.

DIT TER INFO.

Gegroet.
RMO.

meesteElektromyografie
MaLoReg

09 dec 2017, 09:25

RMO dan zijn we allen heel erg blij voor jou die een oplossing gevonden heeft.
Hier op 't forum kan men raad vragen en krijgen maar wij zijn geen dokters/neurologen.
Fijn dat je het ons liet weten.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

11 dec 2017, 06:14

In de eerste plaats is het een geluk dat RMO van zijn voetkrampen verlost geraakt is.

Deze affaire toont nog maar eens aan hoe groot de mythe is rond de te koop aangeboden voedingssupplementen en de waardeloosheid van die dingen.

Natuurlijk zijn er bonafide fabrikanten die het goed menen met die pillen en poeders,, maar het impact ervan op je aandoening is miniem. Bovendien zijn die spullen niet goedkoop.

Uitkijken is de boodschap dacht ik.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

11 dec 2017, 06:30

Reini schreef:Niemand beweert dat je overdosissen van een supplement moet slikken, toch ?
Huisartsen zijn dikwijls tegen het gebruik van vitamines en andere, stel je voor dat we niet meer ziek worden ! Die langdurig geschoolden moeten ook hun boterham verdienen, toch ?
Uw opmerking is ongetwijfeld goed bedoeld en komt eerder cynisch over, maar vind je nu zelf niet dat deze gedachtengang nogal kort door de bocht is ?
Reini schreef:En tenslotte zijn alle middelen die bij de apotheek verkocht worden, gekeurd, dus wat op de doos staat, is geen placebo, wel de werkzame stof.
Het zou erg zijn moesten die spullen niet "gekeurd" zijn door de overheid. Maar of die gekeurd zijn op hun doeltreffendheid, is een andere zaak. Mensen met aandoeningen die niet of weinig beter worden door de traditionele geneeskunde, zoeken wel eens hun  heil in die pillen en poeders. Mij maak je niet wijs dat wanneer de algemene geneeskunde niks of weinig aan je kwaal kan doen, je opeens zult genezen door die commerciële spullen van bij de apotheek of nog erger door de te koop aangeboden dingen bij warenhuizen of online shops  ...
Reini schreef:Toevallig weten artsen ook dat voetkrampen genezen door magnesium.
Ik denk dat die artsen daar een geheel andere mening over hebben hoor ...  :wink: 8)
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

RMO
Lid geworden op: 18 jan 2013, 09:39

11 dec 2017, 10:18

Beste vrienden op dit onderwerp,

Wat ik in mijn verhaal van 8 dec., tijdens mijn consultaties bij 2 neurologen, nog niet
vertelde, om deels niemand te kwetsen, moet ik nu toch erkennen, dat de neurologen,
mij op het hart drukten, dat de medicijnenmarkt wereldwijd een enorm aanbod biedt,
doch dat er (heden) GEEN ENKEL medicijn bestaat, die de voetkrampen of krampen in
het algemeen geneest !!

Dit ter aansluiting op het bericht van Toby.

Ik ben een schoolvoorbeeld dezer stelling.
Ik gebruikte alle magnesiums en supplementen als vitaminen die de markt biedt.

Eén dezer neurologen verklaarde het volgende:
Wanneer men dagelijks gezond leeft en eet, heeft men geen voedingssupplementen
nodig !!
Daarom stopte ik ook met deze vitamines.

Voorlopig evolueer ik nog steeds in de positieve zin, soms 1 à 2 krampen per nacht
doch niet agressief en zeer kortstondig.
Wat een verschil bij vroeger, 5 tot 8 maal agressieve aanvallen per nacht.

De bedoeling hier is geen "schoolmeester" te spelen, doch proberen iedereen te helpen.

Gegroet.
RMO.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

11 dec 2017, 11:18

Men moet goed opletten wat men zegt.

Als het gaat over voetkrampen, dan is dat voor mij de voet en niet het onderbeen.  

Als het gaat over krampen in de voet, dan wijst dat naar een tekort aan magnesium en leeftijd. Een snelle oplossing  zijn de producten zoals ultra-mg. Voetkrampen verdwijnen of kunnen ooit  weer terugkomen. 

* * * * *

Krampen in de onderbenen is wat RMO heeft ten gevolge van een welbepaalde oorzaak.

Krampen in de onderbenen kunnen ook rusteloze benen ( restless legs ) zijn. De zenuwen in de onderbenen geven een verkeerd signaal naar de hersenen. De zenuwen moeten gekalmeerd worden.  er is daar medicatie voor.

Hier in de buurt is een apotheker die een 70-tal medicamenten verbeterd heeft ( zonder patent ) door het aandeel van de essentiële stof, om het zaakje op te lossen, te verhogen.    

  
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

11 dec 2017, 13:53

Aansluitend op de laatste post van pastoor, blijkt nog maar eens dat de ene voet- en/of beenkramp de andere niet is. Als je even googelt naar de oorzaken van die krampen, dan merk je dat er verschillende redenen zijn om dergelijke ongemakken te ervaren.

Van de simpelste stress spanning tot diabetes bvb. kan de oorzaak zijn van krampen. Onaangepaste voeding speelt ongetwijfeld ook een rol.

De moraal van het verhaal is dat een doorgedreven medisch onderzoek slechts uitsluitsel kan bieden. Het grote gevaar is om alles op een hoop te gooien, die krampen te veralgemenen tot een magnesiumtekort en daarmee basta.

Sommigen haasten zich daarbij om te melden dat de oplossing voor de hand ligt door simpelweg(grote) hoeveelheden magnesium naar binnen te werken. Zelfs zou knoflook heilzaam werken. Ongetwijfeld zijn die opvattingen op zich niet verkeerd, maar het soelaas dat die produkten bieden staan in zeer kleine verhouding tot een traditionele medische behandeling.

Overigens is het experimenteren met medicatie en aanverwante produkten een risicovolle bezigheid. Pas erg wordt het om andermans medicatie uit te testen zonder medeweten van de behandelende arts. Dit kan dramatisch aflopen.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

11 dec 2017, 14:54

Dat is een heel verstandige opmerking:

"Overigens is het experimenteren met medicatie en aanverwante produkten een risicovolle bezigheid. Pas erg wordt het om andermans medicatie uit te testen zonder medeweten van de behandelende arts. Dit kan dramatisch aflopen." (quote: ik zal het zelf maar tussen aanhalingstekens zetten, gezien het gebruik van de tools in de werkbalk niet lukt)

Omdat ik maar bleef zagen over last denk ik dat ik nu naar huis gestuurd ben met magnesiumpillen. Die helpen alleen maar mijn gewicht verminderen door de diarree die ik er van krijg.
Glucosamine hielp ook niet.

Bewegen, stretchen is de boodschap.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

11 dec 2017, 20:26

Ik steek niet onder stoelen of banken dat ook ik me reeds al eens begeven heb aan voedingssupplementen/vitamines en alternatieve vrij verkrijgbare pillen om opgezwollen en pijnlijke benen te verlichten. Zie topic over "Vaatchirurgie" op het forum.

Meestal ondervond ik na enkele dagen of meer, een lichte verbetering. Die fase van verlichting ging altijd samen met een reeks speciale oefeningen en wandelingen, ondanks de hinder. Ik meen dat die lichte verbetering voortkomt uit meer beweging.

Die raad kreeg ik van mijn cardioloog en huisarts. Er is meer heil in een serie bewegingsoefeningen.
Met als gevolg dat ik die voedingssupplementen maar achterwege laat.

De reden is nu wel duidelijk.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

RMO
Lid geworden op: 18 jan 2013, 09:39

20 jan 2018, 11:49

Beste vrienden, 
Geïnteresseerden in voetkrampen,

Gewoon ter info laat ik nog eens van mij horen.

Het is nu reeds sinds 5 december 2017, dat ik mijn "strechtoefeningen" ontving van mijn kinesist,
en het resultaat houdt stand, en ondervind ik tot op heden, geen enkele voetkramp meer, hetgeen 
mij in het verleden, iedere nacht drie tot vijf aanvallen veroorzaakte.

Ik neem NIETS meer, geen vitaminen, noch magnesium, etc......
Ik ben er van af !!

Dit gewoon ter info, omdat sommige leden, soms niets meer laten horen van hun testen
en ondervindingen.

Gegroet.
RMO.