Wordt arbeid schaars?

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

06 dec 2017, 23:59

Het is niet de eerste maal dat ik het volgende aanhaal.
Tijdens de langste periode van mijn loopbaan heb ik het genoegen gehad met universiteitsstudenten en Proffen aan mijn bureau te zitten. Wel, ik durf te stellen dat de algemene kennis met het jaar achteruit ging ... niet bij eenieder ... wel bij de meesten. 
Eigenaardig genoeg (en dit heeft niets met verstand te maken) is het me ook opgevallen dat ik regelmatig Walen aan mijn bureau en telefoon kreeg die er op stonden Nederlands te praten met een Nederlandstalige (ikke dus).
Dikwijls heb ik gezegd: "si vous voulez on continue cette conversation en Français". Dit gebeurde telkens ik ondervond dat mijn Frans het gesprek vlotter zou doen verlopen. 99% prefereerde in het Nederlands te blijven praten en ik had daar alle begrip en respect voor.
SOF heeft m.i. gelijk als ie stelt dat er een nivellering naar beneden in het onderwijs plaats gevonden heeft. Ik stond erbij en keek er naar.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

07 dec 2017, 00:33

Paca schreef:Het is niet de eerste maal dat ik het volgende aanhaal.
Tijdens de langste periode van mijn loopbaan heb ik het genoegen gehad met universiteitsstudenten en Proffen aan mijn bureau te zitten. Wel, ik durf te stellen dat de algemene kennis met het jaar achteruit ging ... niet bij eenieder ... wel bij de meesten. 
Eigenaardig genoeg (en dit heeft niets met verstand te maken) is het me ook opgevallen dat ik regelmatig Walen aan mijn bureau en telefoon kreeg die er op stonden Nederlands te praten met een Nederlandstalige (ikke dus).
Dikwijls heb ik gezegd: "si vous voulez on continue cette conversation en Français". Dit gebeurde telkens ik ondervond dat mijn Frans het gesprek vlotter zou doen verlopen. 99% prefereerde in het Nederlands te blijven praten en ik had daar alle begrip en respect voor.
SOF heeft m.i. gelijk als ie stelt dat er een nivellering naar beneden in het onderwijs plaats gevonden heeft. Ik stond erbij en keek er naar.
'de algemene kennis ging met het jaar achteruit'. Dat zal wel zijn:
- waarom schrijf je 'proffen' met een hoofdletter?
- 'erop' schreef men vroeger in die uitdrukking toch in één woord? Is dat veranderd?
- is 'en français' nu ook met een hoofdletter F in het Frans? Wanneer is dat beslist?

Ik vermoed dat een schoolmeester als Fokke nog wel een paar zaken die ik nu niet zo direct opmerk, met rood zou onderstreept hebben .
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Gast

07 dec 2017, 10:18

Wil. schreef:Afbeelding


Van eergisteren, julio
50 afdankingen in 200x minus 3 aanwervingen nu = 47 minder tewerkgestelden. :wink:



Een jaar of tien geleden kreeg ik al de klaagzang te horen van een burgerlijk ingenieur ( groepshoofd ) dat de pas afgestudeerden burgerlijken electronica niet meer eens in staat waren om een electronisch schema te ontwerpen. Hijzelf was toen *maar* 40 jaar oud. Zo snel gaat het blijkbaar afwaards ....  Een jonge burgerlijke chemie uit mijn familie is computer programma'tjes aan 't schrijven. Dat is ook " waterval  " jobkeuze ,  en spijtig voor al het geld dat in de opleiding van die gast werd gespendeerd.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

07 dec 2017, 13:10

Meer en meer Nederlanders komen werken in Vlaanderen.
Dat meldt de VDAB.
dejules

09 dec 2017, 10:22

voorn schreef:Het is toch raar dat sommige jongeren geen werk vinden.
Mijn kleindochter is nu al aan haar vierde werkgever als studentejob.
En kon direkt fultime overal beginnen als ze wilde.
Of is dat een genie........denk het niet; wel iemand die graag werkt wat ook de job is.
De millennials zijn op hun leeftijd nu al armer dan hun ouders op dezelfde leeftijd. Dure woningen, dure energie, loonafbraak en tijdelijke contracten zorgen voor een evolutie die de middenklasse naar de armoedegrens doet bewegen. Digitalisering en robotisering van veel functies zal dat proces voltrekken.
dejules

09 dec 2017, 11:12

voorn schreef:Meer en meer Nederlanders komen werken in Vlaanderen.
Dat meldt de VDAB.
Cijfers 2016 :
- 30.778 Belgen werken in Nederland.
 Zes op de 10 inwoners uit Vlaanderen die in Nederland gaan werken, hebben de Nederlandse nationaliteit, wat volgens de VDAB dat hoge cijfer voor een stuk verklaart. Vaak gaat het om Nederlanders die naar België verhuisd zijn, maar in Nederland blijven werken.
- 10.746 Nederlanders werken in België

Hoeveel inwoners heeft Nederland en hoeveel Vlaanderen?
Hoeveel Nederlanders werken er bij de Internationale instellingen (NATO, Eu, etc) in Brussel?
De werklozen in Midden-Limburg en de Maaskant moeten van de VDAB in Nederland werk zoeken. Dat zal wel zijn redenen hebben, toch?

ps Nederland heeft een economische groei van 3.4%. België niet eens de helft!!!
     Daarbij heeft een Nederlander geen enkele reden om hier werk te zoeken want onze netto-lonen liggen veel lager dan daar, hier is de industrie bijna verdwenen en de jobs betreft bijna volledig gesubsidieerde jobs die uiterst tijdelijk zijn en 44% deeltijds. Een Nederlandse junkie die op de straat leeft bouwt meer pensioen op dan een Belg die 45 jaar in de privé werkt!
Laatst gewijzigd door dejules op 09 dec 2017, 12:10, 5 keer totaal gewijzigd.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

09 dec 2017, 11:12

Niemand schijnt dat hier te geloven, maar in de zogenaamd ontwikkelde landen, is de erfzonde niet meer toepasselijk. Men zal er zijn denk-en spierkracht niet meer moeten verhuren omwille van eonomische streefdoelen. Die "sociale" (r)evolutie zal veel sneller verlopen dan de politici  willen toegeven; Zij die de eerstvolgende Wereldoorlog overleven zullen zich zeker anders moeten gaan organiseren. :idea:
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour
Gast

10 dec 2017, 22:20

Interludium :  een nieuw konijnenkot van 58 m2 leefoppervlakte voor 148.000 Euro

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/app ... /id7273203

De schaamteloosheid voorbij ...

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

10 dec 2017, 23:09

The Spirit of Flanders schreef:Interludium :  een nieuw konijnenkot van 58 m2 leefoppervlakte voor 148.000 Euro

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/app ... /id7273203

De schaamteloosheid voorbij ...

't Is wat ge nieuw wilt noemen hé : Bouwjaar 1999  (Bron zie website hierboven!)
Gast

11 dec 2017, 10:19

Paul Siemons schreef:
The Spirit of Flanders schreef:Interludium :  een nieuw konijnenkot van 58 m2 leefoppervlakte voor 148.000 Euro

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/app ... /id7273203

De schaamteloosheid voorbij ...

't Is wat ge nieuw wilt noemen hé : Bouwjaar 1999  (Bron zie website hierboven!)
Welja , de spiksplinternieuwe van 80 m2 gaan voor meer dan 250.000 Euro....
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/app ... /id7227773

Welke alleenstaande interimmer kan voor zo'n   éénpersoonsflat nog sparen ?  Men is vollop een immobielen luchtbel aan 't creeeren zoals destijds in de VS.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

11 dec 2017, 16:34

The Spirit of Flanders schreef:
Paul Siemons schreef:
The Spirit of Flanders schreef:Interludium :  een nieuw konijnenkot van 58 m2 leefoppervlakte voor 148.000 Euro

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/app ... /id7273203

De schaamteloosheid voorbij ...

't Is wat ge nieuw wilt noemen hé : Bouwjaar 1999  (Bron zie website hierboven!)
Welja , de spiksplinternieuwe van 80 m2 gaan voor meer dan 250.000 Euro....
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/app ... /id7227773
Herb een kennis die dit jaar in een vrij groot aantal nieuwbouw appartementen in het Brusselse bezettingswerken uitgevoerd heeft die amper 50m² halen  .....   
dejules

12 dec 2017, 13:20

Zowat 8 procent van de werkgevers is van plan om medewerkers aan te werven in het eerste kwartaal 2018, 6 procent zou zijn personeelsbestand inkrimpen en 83 procent wil zijn loonmassa status quo houden.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/12/12 ... manpower-/
dejules

12 dec 2017, 15:47

De wereldbrouwer verhuist zijn aankoopdiensten van Leuven naar het Zwitserse Zug. In die dienst werken 70 mensen. Zug wordt wel eens omschreven als het fiscaal meest vriendelijke kanton ter wereld.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

12 dec 2017, 15:57

35 van de 70 gaan mee.
Dat zullen wel kaderleden zijn.
Gebeurt regelmatig.
Kon over 40 jaar ook mee naar USA voor een nieuw fabriek.
Zag de mentaliteit en leven in USA niet zitten.
dejules

12 dec 2017, 18:33

voorn schreef: Kon over 40 jaar ook mee naar USA voor een nieuw fabriek.
De beslissing heeft te maken met de lagere belastingen in Zwitserland laat de brouwerij weten.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/12/12 ... itserland/