hersendood en orgaandonatie

Hier is de plaats voor discussie en vragen over fysische ziekten of aandoeningen

angel22
Lid geworden op: 10 jun 2012, 12:54

03 dec 2017, 17:35

Hersendood is niet dood zijn, je sterft bij het uitnemen van je organen.
Zie boek van Hans Stolp ivm orgaandonatie


https://www.demorgen.be/wetenschap/vraa ... 524111a3fe
fijne dag verder

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

04 dec 2017, 08:57

Klopt, er is een verschil tussen hersendood en biologisch dood.
Daarom dat sommige mensen geloven dat je het wegnemen van je organen mogelijks nog kan ervaren.
Dat moet vreselijk zijn.
Dokters zullen dat natuurlijk wel tegenspreken, want het organenwinkeltje moet draaien.
Ondank is 's werelds loon

sanne
Lid geworden op: 19 jan 2005, 23:04
Locatie: vlaanderen

04 dec 2017, 09:39

als je hersendood bent,  en dit moet geregistreerd worden door een EEG (electroëncefalogram), dan leef je niet meer, ook al houden de machines je in leven door je hart te laten kloppen en je zuurstof te geven.
Er is een hele procedure die moet gevolgd worden, vooraleer men iemand hersendood kan verklaren.  Meerdere neurologen zijn erbij betrokken alsook de eigen behandelende arts.  En toestemming voor wegname van organen moet in België niet uitdrukkelijk gevraagd worden aan de familie, maar wordt elke keer gedaan.
Waarvoor men geen toestemming vraagt is wegname na overlijden van de cornea (oog).  Voor alle andere organen wordt aan de familie altijd de vraag gesteld.

Er is geen enkel mens die, als hij hersendood is, nog iets zou voelen of bewust is van hetgeen errond hem of haar gebeurt.
een wijs mens is hij die weet dat hij niets weet.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

04 dec 2017, 11:53

sanne schreef:als je hersendood bent,  … , dan leef je niet meer, ook al houden de machines je in leven door je hart te laten kloppen en je zuurstof te geven.
Wat is het nu Sanne, als je hersendood bent, leef je dan nog wel of niet meer???
Herlees je eigen verklaring daarover nog eens:
"Dan leef je niet meer, ook al houden machines je in leven."
Wat een tegenstrijdige flauwekul verkondig je daar.

Je hebt ten eerste de klinische dood, vervolgens heb je na enkele minuten de hersendood bij niet ingrijpen.
En tenslotte heb je de biologische dood.

klinisch dood en hersendood zijn stadia van LEVEN, met een mogelijk en zelfs waarschijnlijk (onder)bewustzijn.
Biologisch dood is DOOD en onomkeerbaar.

Het is dus niet ondenkbaar dat men het verwijderen van donororganen ervaart.
Daar is de wetenschap nog niet uit.
Ondank is 's werelds loon

redpoppy
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 23 sep 2004, 09:15
Locatie: tussen Rupel en Schelde

04 dec 2017, 12:59

persoonlijke aanvallen verwijderd, dit is geen discussieforum en al zeker geen forum over religie.
Luister naar ieders kritiek ,maar behoud uw eigen oordeel (Hamlet)

I :heart: Seniorennet

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

11 dec 2017, 23:23

M'enfin... als ik zoiets lees, dan doe ik eerst een paar keer zo: ->  :roll:
"Klopt, er is een verschil tussen hersendood en biologisch dood. 
Daarom dat sommige mensen geloven dat je het wegnemen van je organen mogelijks nog kan ervaren. 
Dat moet vreselijk zijn. 
Dokters zullen dat natuurlijk wel tegenspreken, want het organenwinkeltje moet draaien."
Dat is iets uit een oude griezelfilm, komaan nu!
Wie dat gelooft, die heeft toch gewoon niet opgelet in de les biologie?
Ons bewustzijn en al onze zenuwen, zowel die van de mobiliteit als van het gevoel, worden gestuurd door de hersenen. Zonder de hersenen is er geen beweging, geen chemische activiteit, geen bewustzijn, kortom: geen mens meer. Als de hersenen dood zijn is de rest van het lichaam een lijk. Basta. 
Ook al houdt een hoop machines dat lijk nog een poosje in actie, doet een pomp nog het werk van het hart en een andere die van de longen, en een dialyse-apparaat dat van de nieren, dat is het lichaam of die (gestorven) mens niet, die dat doet, dat zijn die machines.
Zet je die af, dan valt de boel stil en gaat het lijk ontbinden. Dàt is niet het moment waarop de mens sterft: dàt moment is allang voorbij, dat was het moment waarop zijn hersenen stilvielen.
Ons bewustzijn zit in de hersenen! Geen hersenen meer = geen mens meer, maar een dood lichaam!

Daarom is het ook een foute manier van formuleren, om te zeggen "ook al houden machines je nog in LEVEN." 
Want dat is geen "in leven houden"', dat die machines doen. Dat is gewoon het lichaam beletten, te gaan ontbinden zoals een lichaam normaal zou doen. Dat is alles. Van leven is geen sprake meer, van zodra de hersenen zijn stilgevallen, want DAAR is het, dat het leven, het besef van leven en de controle over alles zich afspeelt.
Wie zijn lugubere fantasie daarmee laat werken, en niet beseft dat hij onzin uitkraamt, wetenschappelijk niet onderbouwde nonsens, die kan beginnen beweren dat dat lijk nog zou kunnen "ervaren" hoe zijn organen geoogst worden. Hoe kan een lijk nu iets ervaren????
"Ervaren, dat is toch een ander woord voor voelen, horen, zien, enzovoort, kortom allemaal dingen, waar we hersenen voor nodig hebben om ze te kunnen doen?
Nogal wiedes dat dokters dat zullen tegenspreken, vermits het totale bullshit is. En niét om het "organenwinkeltje" te doen draaien, want dat bestaat niet. Integendeel: er zijn steeds minder organen beschikbaar, omdat we allemaal ouder worden en de enige keren, dat een jong mens sterft, in België meestal een verkeersongeluksslachtoffer is, en door de grotere inspanningen om onze wegen veiliger te maken er de oorzaak van is, dat er elk jaar minder mensen op de weg sterven. 
En dat is een GOEDE evolutie, waar alle dokters blij om zijn! Die zitten niet te wachten op hele legioenen jonge mannen en vrouwen, die in de spoed binnengereden zijn en waar ze alleen nog maar de dood van kunnen vaststellen en aan de familieleden vragen of ze het okee vinden, dat de organen worden gebruikt om andere mensen het leven te redden. In landen als Amerika, waar zoveel wapens in omloop zijn dat elke dag in elke stad dozijnen doden vallen door wapengeweld, daar is weinig tekort aan orgaandonoren, tenzij als de familieleden er bezwaar tegen maken.
Dat Amerikanen, die door gebrek aan goed onderwijs of te fanatieke godsdienstwaan daar bezwaren tegen hebben, kan ik nog begrijpen.
Maar jullie hebben toch allemaal op school gezeten, hoop ik? 
Weest toch eens een beetje serieus...
Ik word bijna boos van zoveel idiotie. :roll:

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

12 dec 2017, 14:11

PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

12 dec 2017, 14:49

Je moet toch al heel naïef zijn om niet te beseffen, dat als er nog bloed en dus zuurstof door het lichaam loopt, en de longen nog hun werk doen, het lichaam er nog normaal uit zal blijven zien. Als de hersenen dood zijn, ben je dood, punt uit. En wie zich door die roze kleur laat leiden, doet dat waarschijnlijk uit een reactie van "denial" : als ze koppig ontkennen dat hun aflijvige dood is, dan IS hij nog niet dood. Want hun gezond verstand zegt hen heus wel, dat dood dood is en dit niet terug te draaien valt. 
Jammer dat er op die manier veel mensenlevens van àndere mensen, die nog leven en doodziek zijn, niet kunnen gered worden doordat al die kostbare organen nutteloos in de grond of in de verbandingsoven terechtkomen...

Enfin, wie normaal al geen medelijden met zijn medemens pleegt te hebben, en alleen in zichzelf geïnteresseerd is, zal op dat moment ook alleen maar met zijn eigen verdriet bezig zijn en helemaal niet aan andere mensen willen denken. 
En dan is het nog het makkelijkste om boos te worden op de dokters, en hun "orgaanwinkeltje", alsof zij je familielid vermoord hebben. Dokters zijn gemakkelijke zondebokken.

Hoedanook: ikzelf heb kind noch kraai die het recht heeft, om te weigeren, mijn organen te gebruiken als ik ooit dood ben. Jammer genoeg ben ik al te oud opdat ze nog veel van nut zullen zijn...
Ik vind, dat dat weigeringsrecht best eens wat strenger gemotiveerd zou moeten worden. Als je zomaar vlakaf weigert om de organen van je gestorven familielid te gunnen aan andere zieke mensen die onschuldig zijn, dan moet je daar wel een héle goeie reden voor hebben, vind ik. Iets meer dan "ik heb geen zin om me daar voor 't ogenblik mee bezig te houden, ik wil daar nu niet aan denken, zie je niet dat ik verdriet heb?" 
Duh, iederéén heeft verdriet als een geliefde sterft. Dat wil niet zeggen dat de rest van de wereld ophoudt te bestaan tot jouw verdriet over is.

Ik ben trouwens zeker, dat als IK iemand zou verliezen die ik erg liefhad en ik ontzettend verdriet had, dat de idee dat een heleboel organen van mijn geliefde afgestorvene zouden kunnen blijven leven in andere mensen die anders tot een ellendig en kort leven gedoemd zouden zijn, mijn verdriet aanzienlijk zou verminderen! 

Ik ben daar redelijk categorisch en realistisch in. Verdriet is normaal. Maar de wereld draait niet rond jou, je bent een klein deeltje van het geheel. En de dood is een natuurlijk verschijnsel. Daar moet je niet hysterisch over doen.