Een nieuwe 'val' van de regering.

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

22 dec 2017, 10:31

Dat is een erfenis van J.L. Dehaene ( omstreeks 1995 ) om het verlies van de sociale zekerheid te verminderen.

Bij de werknemers kwam dat bedrag in supplement bij de bestaande belasting.

Bij de pensioenen was het 2 % inhouding op het bruto pensioen voor zij met pensioenbelasting, een voordeel voor zij die meer dan 2 % pensioenbelasting hadden. 

Recent is dat veranderd, het is enkel voor zij die een groepsverzekering of een extra legaal pensioen hadden. Gemor bij vele gepensioneerden die opeens meer belasting moeten betalen.
* * * * *

In de toekomst zal de "statutair ambtenaar" een uitzondering zijn en de massa ambtenaren worden contractuele ambtenaren.  

Het pensioen van de statutaire ambtenaren wordt betaald van de belastingen.
Het pensioen van de contractuele ambtenaar wordt deels betaald door de ambtenaar en deels door de gemeente - provincie- overheid ( zoals een werknemer ). De contractuele ambtenaar kan vanaf nu een groepsverzekering ( deels betaald door de ambtenaar en deels betaald door de overheid ) krijgen.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

23 dec 2017, 12:53

""Bij de pensioenen was het 2 % inhouding op het bruto pensioen voor zij met pensioenbelasting, een voordeel voor zij die
meer dan 2 % pensioenbelasting hadden. 

"Recent is dat veranderd, het is enkel voor zij die een groepsverzekering of een extra legaal pensioen hadden."

Dat is nieuw :lol: ik betaal als gepensioneerde ambtenaar/leerkracht nog altijd een solidariteitsbijdrage - en ik heb geen groepsverzekering of extra legaal pensioen.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

23 dec 2017, 13:54

Frits1955,

Dat is nieuw, ik betaal als gepensioneerde ambtenaar/leerkracht nog altijd een solidariteitsbijdrage - en ik heb geen groepsverzekering of extra legaal pensioen.

1. Alleen contractuele ambtenaren kunnen vanaf nu een groepsverzekering aan gaan.

2. Alleen de statutaire ambtenaren betalen een solidariteitsbijdrage ( van 0% tot 2 % ) op hun bruto pensioen sedert 1994/1995, er is nergens iets gezegd dat dit verdwijnt.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

23 dec 2017, 15:20

Ik heb anders ook gehoord op de TV dat dit zou verdwijnen.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

23 dec 2017, 17:28

Bacquelaine: mensen met een hoog pensioen krijgen volgend jaar opslag, door de solidariteitsbijdragen op de hoogste pensioenen geleidelijk af te schaffen.  ( 2 % wordt 1,5 % solidariteit )

* * * * *

Internet zoektermen: Minder belasting op hogere pensioenen - Pensioen
Website: Minder belasting op hogere pensioenen - Pensioen - Moneytalk.be

* * * * *

Volgens berekeningen van oppositiepartij sp.a zouden daardoor zo'n 10.000 gepensioneerde ambtenaren met een bruto pensioen van meer dan € 5.000 gemiddeld 30 euro per maand extra krijgen.

Om hoeveel werknemers en zelfstandigen het gaat, is niet bekend. De hoogste pensioenen er slechts een klein bedrag bij. Maar bij een 5.000 mensen met € 100.000 aanvullend pensioen gaat het om minstens € 500. 
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.
dejules

16 mar 2018, 14:08

Een werknemer met een maandloon van 1.500 euro voor een voltijdse baan, die toegelaten wordt om in arbeidsongeschiktheid (minder dan 1 jaar) het werk halftijds te hervatten, zal volgens de nieuwe regels maandelijks een ziekte-uitkering ontvangen van 630 euro.
In het huidige systeem zou dat 854 euro zijn.
Deze werknemer ontvangt dus 224 euro per maand minder.

Daarentegen zal een werknemer in dezelfde situatie maar met een maandloon van 4500 euro voor een voltijdse job, in het nieuw systeem een ziekte-uitkering ontvangen van 1526 euro per maand in plaats van 1232 euro nu.
Die werknemer zal dus maandelijks 294 euro meer ontvangen.

http://www.dewereldmorgen.be/artikel/20 ... werknemers
Gast

17 mar 2018, 01:54

dejules schreef:Een werknemer met een maandloon van 1.500 euro voor een voltijdse baan, die toegelaten wordt om in arbeidsongeschiktheid (minder dan 1 jaar) het werk halftijds te hervatten, zal volgens de nieuwe regels maandelijks een ziekte-uitkering ontvangen van 630 euro.
In het huidige systeem zou dat 854 euro zijn.
Deze werknemer ontvangt dus 224 euro per maand minder.

Daarentegen zal een werknemer in dezelfde situatie maar met een maandloon van 4500 euro voor een voltijdse job, in het nieuw systeem een ziekte-uitkering ontvangen van 1526 euro per maand in plaats van 1232 euro nu.
Die werknemer zal dus maandelijks 294 euro meer ontvangen.

http://www.dewereldmorgen.be/artikel/20 ... werknemers
De regeringsleden zijn het waard om gelynched te worden.  Er is nog nooit zo onrechtvaardig geregeerd als de dag van vandaag. Is men bewust op een revolutie uit , of hoe zit dat. Voor mijn part mag ze er komen ! 
dejules

17 mar 2018, 10:37

The Spirit of Flanders schreef: De regeringsleden zijn het waard om gelynched te worden.  Er is nog nooit zo onrechtvaardig geregeerd als de dag van vandaag. Is men bewust op een revolutie uit , of hoe zit dat. Voor mijn part mag ze er komen ! 
Vuilnisman betaalt meer sociale bijdrage dan profvoetballer

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20180317_0341 ... gn=seeding

Vrijzinnige
Lid geworden op: 27 feb 2018, 13:45

17 mar 2018, 10:55

The Spirit of Flanders schreef:
dejules schreef:Een werknemer met een maandloon van 1.500 euro voor een voltijdse baan, die toegelaten wordt om in arbeidsongeschiktheid (minder dan 1 jaar) het werk halftijds te hervatten, zal volgens de nieuwe regels maandelijks een ziekte-uitkering ontvangen van 630 euro.
In het huidige systeem zou dat 854 euro zijn.
Deze werknemer ontvangt dus 224 euro per maand minder.

Daarentegen zal een werknemer in dezelfde situatie maar met een maandloon van 4500 euro voor een voltijdse job, in het nieuw systeem een ziekte-uitkering ontvangen van 1526 euro per maand in plaats van 1232 euro nu.
Die werknemer zal dus maandelijks 294 euro meer ontvangen.

http://www.dewereldmorgen.be/artikel/20 ... werknemers
De regeringsleden zijn het waard om gelynched te worden.  Er is nog nooit zo onrechtvaardig geregeerd als de dag van vandaag. Is men bewust op een revolutie uit , of hoe zit dat. Voor mijn part mag ze er komen ! 
Sof, dat heeft de Vlaamse en een klein deel van de Waalse bevolking zo gewild in 2014.
Want zelfs werknemers, gepensioneerden, zieken en gehandicapten hebben deels hun stem gegeven aan de werkgevers partij in ruil voor "verandering".
Dat die "verandering" in "eigen vlees" ging snijden, dat hadden zij nooit gedacht, want het Vlaamse gepeupel had andere doelgroepen in het vizier om op in te hakken.
Maar zoals ik meermaals schreef: luister naar mijn woorden, maar kijk niet naar mijn daden zou NU al de NVA spreuk voor 2019 kunnen worden !

PS: Hiermee pleit ik de CD&V en de Open VLD niet vrij, want ook deze partijen zijn medeplichtig aan deze onrechtvaardige regering !
Een volk krijgt de leiders dat zij verdienen

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

17 mar 2018, 11:06

Het scenario van deze regering is gekend: fiscale geschenken aan de 1% en de grote bedrijven - dat veroorzaakt dan weer grote gaten in de begroting die moeten gevuld worden door snijden in de sociale zekerheid op kap van zieken, gepensioneerden en werklozen - als er vervolgens gemord wordt door de bevolking begint men weer te roepen over hoofddoeken, identiteit en migranten - verkiezingswinst.
dejules

17 mar 2018, 11:23

Mijn kinderen en ik moeten het doen met 75 euro per maand

https://radio1.be/we-moeten-het-doen-met-75-euro-maand
dejules

17 mar 2018, 11:35

Voetballers krijgen korting op sociale bijdragen: zo'n half miljard in 10 jaar tijd 

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/03/16 ... etballers/

Minister van Sociale Zaken Maggie De Block ziet er echter geen graten in. “Mensen zien graag een aantrekkelijke voetbalcompetitie. Daarvoor heb je goede spelers nodig, en een systeem zoals de RSZ-korting draagt daar voor een stuk toe bij.”

HLN
Laatst gewijzigd door dejules op 17 mar 2018, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

17 mar 2018, 11:38

Zijn dat  ambtenaren? :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

17 mar 2018, 11:40

Wil. schreef:Zijn dat  ambtenaren? :lol:
Contractuelen zijn ook ambtenaren, waarom krijgen die voor hetzelfde werk een half pensioen?
Dit heeft alles met RECHTVAARDIGHEID te maken.
Gast

17 mar 2018, 12:01

dejules schreef:....

Minister van Sociale Zaken Maggie De Block ziet er echter geen graten in. “Mensen zien graag een aantrekkelijke voetbalcompetitie. Daarvoor heb je goede spelers nodig, en een systeem zoals de RSZ-korting draagt daar voor een stuk toe bij.”

...
Wat is dat nu voor zever.  Schaamt die zich niet om dergelijke gelul uit te spreken ?  Dit bewijst hoe sterk ze zich ongenaakbaar sterk voelen , iemand die "onschendbaar" en vastgeworteld zit in een positie ( zoals een ambtenaar bvb. )  mag de meest domme dingen uithalen en uitspreken.