voelbare hinderlijke lasstroom bij het vlambooglassen

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.
silli

18 sep 2017, 19:05

Zeker niet iedereen, maar o.a. ik (waarschijnlijk gevoeliger) kan soms moeilijk een laselektrode bij het vlambooglassen in het klemhandvat steken, want dan voel ik (±lichtjes) een stroom. Vroeger heeft een neef-elektrieker eens gezegd wat dat was, maar de man is overleden en kan het dus niet meer vragen. Doch misschien sprak hij ook van een zwerfstroom of een lekstroom? En dat dat kwam door de wikkelingen van de lastransformator ...maar weet het niet meer. Ik moet altijd een droge vod nemen om telkens een nieuwe baget te plaatsen ...anders voel ik die waarschijnlijk, niet gevaarlijke ...maar wel erg vervelende prikkelingen in mijn hand. Ik meen ook dat hij sprak van een 50 volt dat ik zou voelen.

Met vriendelijke groeten,

Silli

Itsme
Lid geworden op: 19 aug 2005, 20:07
Locatie: Grens Hageland - Kempen

08 okt 2017, 10:58

De zogenaamde 'NUL-LAST spanning' dit is de spanning tussen de elektrode en de massa is bij WET geregeld. Ik vermoed dat uw lastransfo niet conform is.
Voor meer info zie: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2004013033

Meet de spanning eens tussen de elektrode en de massa met een universeel meter.
Chi pecora si fa, il lupo mangia
silli

08 okt 2017, 15:38

Alvast bedankt voor de reactie en de link ...hoewel deze laatste voor een leek wel heel complex is om te lezen en ik door de bomen het bos niet meer zie. :oops:

Ik heb met een universeel meter de spanning gemeten zoals u aanraadde, en ik mat 47 volt wisselsspanning.

Wel zeggen dat ik er niet altijd last van heb, alleen sporadisch. De ene dag wat gevoeliger dan de andere misschien? Maar of dat zoiets bestaat of dat weet ik niet. Suggestie is uitgesloten. Als ik vanaf de eerste laselektrode het voel, dan weet ik dat het voor de ganse tijd die dag is dat ik lassen zal. En ... kan morgen weer gedaan zijn. Raar maar waar!

Fadre
Lid geworden op: 08 jun 2007, 20:39
Locatie: DEURNE

20 dec 2017, 13:16

Er bestaan ook lashandschoenen.
Als je zo ver gaat als je kunt zien,zie je verder als je zover bent.

Fadre
Lid geworden op: 08 jun 2007, 20:39
Locatie: DEURNE

20 dec 2017, 13:18

Er bestaan ook lashandschoenen.
Als je zo ver gaat als je kunt zien,zie je verder als je zover bent.

hendrikjozef
Lid geworden op: 29 apr 2009, 12:08
Locatie: genk

20 dec 2017, 14:42

het kan ook aan het schoeisel liggen, als ge nogal gauw zweetvoeten (mij niet verkeerd verstaan hé) hebt, als de vloer vochtig is, als ge met uw schoenen door nat gras gelopen hebt; .....
leg eens een droge houten plank op de vloer en probeer dan eens
op deze manieren heb ik het vroeger opgelost

hendrikjozef
silli

25 dec 2017, 15:18

Aan allen vriendelijk dank voor de antwoorden!

En verder prettige feestdagen!