Speltbrood

Er is geen oprechter liefde dan de liefde voor lekker eten (George Bernard Shaw - 1854)

RMO
Lid geworden op: 18 jan 2013, 09:39

23 dec 2017, 18:19

Beste leden,

IK bak voor 70% mijn brood zelf, met toch een aanvaardbaar resultaat.

Mijn probleempje bij speltbrood, is dat na een 2-tal dagen mijn brood te
droog wordt.
Ik gebruik tijdens de bereiding voor 400 gr. speltmeel en bloem 
225 ml. water en een soeplepel traditionele olijfolie.
Waar ligt mijn probleem ?

Graag een seintje  a.u.b.

RMO.

Alpine
Lid geworden op: 05 mar 2006, 13:12
Locatie: Lint

23 dec 2017, 19:19

Ik heb lange tijd ook mijn speltbrood gebakken ,spijtig genoeg ben ik nu al een jaar of twee ermee opgehouden.
Ik herinner mij dat ik zeker 100 ml meer water bijvoegde en mijn brood bewaarde in de geplastifieerde broodzakken van de Aveve. 

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

24 dec 2017, 10:38

RMO schreef:Mijn probleempje bij speltbrood, is dat na een 2-tal dagen mijn brood te
droog wordt.
Ik gebruik tijdens de bereiding voor 400 gr. speltmeel en bloem 
225 ml. water en een soeplepel traditionele olijfolie.
Waar ligt mijn probleem ?
Dat je iets te weinig water gebruikt, voor 400g bloem/meel heb je 60% water nodig, dat is dus 240ml.
Probeer anders eens met 20g boter of margarine ipv olijfolie. Ik eet nooit brood ouder dan twee dagen.

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

24 dec 2017, 18:31

MichelN schreef:
Ik eet nooit brood ouder dan twee dagen.
Dit is veilig spelen, het is pas na 2 of drie dagen dat de schimmels in het brood gaan ontwikkelen, en dit is niet gezond.

Schimmels uit het meel worden vernietigd bij het bakken, maar de schimmelsporen die blijven intakt !

dus nooit brood van 2 of drie dagen eten.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

27 dec 2017, 11:34

als ge maar met 2 bent kun je toch uw brood verdelen in pakjes van 4 tot 6 sneden volgens uw keuze en die diepvriezen ,de smaak van uw brood blijft en bij -18 tot 22° c ,maken schimmels toch geen kans, vind het zonde van telkens de helft van een brood weg te gooien of je moet kippen of konijnen hebben of andere kleine dieren ( muizen niet meerekenen hé :D).

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

27 dec 2017, 12:16

Ik bak twee keer per week, dinsdag en donderdag, met 450g bloem/meel een brood van 660g daar schiet voor ons twee behalve de achterste korst en wat kleine boterhammetjes niets van over, de vogeltjes moeten tenslotte ook eten hebben, niks diepvries - ik mot da nie hemme.:-)
In de Carrefour hebben ze lekker Frans brood "van weleer" voor de zaterdag en op de dag des heren kan ik niet zonder mijn pistoleekes en koffiekoeken van bij de warme bakker, al moet ik daarvoor wel vier kilometer om rijden.