geld schenken

Vragen/antwoorden betreffende recht.

bennie
Lid geworden op: 26 dec 2004, 18:56
Locatie: Geel

01 jan 2018, 14:25

Hallo,weet hier iemand een antwoord op.
Vader X heeft twee zonen Y&Z uit zijn eerste huwelijk.Dit huwelijk is ontbonden en vader X is terug getrouwd met vrouw A die een kind B heeft uit een vorig huwelijk.Vader X heeft geld geschonken aan vrouw A en kind B in de loop van zijn tweede huwelijk.Vader X is intussen gestorven. 
Hoeveel jaren kan men teruggaan in de tijd om te kijken opdat zijn twee kinderen Y&Z hun rechten op de erfenis niet geschonden zijn?

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

01 jan 2018, 17:20

Bennie,

Vader X heeft twee zonen Y&Z uit zijn eerste huwelijk.Dit huwelijk is ontbonden en vader X is terug getrouwd met vrouw A die een kind B heeft uit een vorig huwelijk.Vader X heeft geld geschonken aan vrouw A en kind B in de loop van zijn tweede huwelijk.Vader X is intussen gestorven. 
Hoeveel jaren kan men teruggaan in de tijd om te kijken opdat zijn twee kinderen Y&Z hun rechten op de erfenis niet geschonden zijn?
* * * * *

Van schenkingen zijn er papieren.
Er bestaat een testament, want het zijn stiefkinderen.
Er zijn notarissen die zich daarvoor zorgen.
Die rechten blijven geldig tot ver in de toekomst.
Er volgt een privaat bericht.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

01 jan 2018, 17:22

Mijn vader heeft in de jaren 60 het zezlfde voorgehad.
Zijn vader had een testament gemaakt zijn deel aan zijn dochter. Het moedersdeel evenredigverdeeld.
De vader had een som geschonken aan de dochter van de zus voor bouw van een huis.
Dit is bewezen door toegeving en controle van de overboekingen.
Daar het binnen 5jaar was werd dit geld als nietig beschouwd samen met testament.
De vroegere schenking van gelijke aard (20000frank voor mij en mijn nicht) voor deze vijf jaar bleef ongedeerd

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

01 jan 2018, 18:31

Bij iemands overlijden worden alle schenkingen die die persoon ooit heeft gedaan, meegeteld om de totale erfenis te bepalen. Een schenking aan een niet-erfgenaam kan tot gevolg hebben dat de erfgenamen helemaal of gedeeltelijk onterfd worden, rekening houdend met de wettelijke reglementen. 
Er staat geen verjaringstermijn op. De erfgenamen kunnen, binnen bepaalde normen, bezwaar indienen. Moeilijkheid is meestal dat één en ander moet bewezen worden  : zeggen is onvoldoende. 
Contacteer een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

11 jan 2018, 07:05

Een erfenis kan tot 30 jaar na het openvallen betwist worden.
Ondank is 's werelds loon