wilsbeschikking

Hier is de plaats voor discussie en vragen over euthanasie.

dummie
Lid geworden op: 09 feb 2005, 10:53
Locatie: oostende

18 feb 2008, 17:36

Geachten,
Naar mijn mening moet aan ieder betrokkene een afschrift van de wilsbeschikking i.v.m. euthanasie worden overgemaakt (huisarts, vertrouwenspersoon, getuigen).
Nu is mijn vraag : kan de huisarts eveneens als getuige worden aangesteld ? (er dienen namelijk 2 getuigen aangeduid).
dank bij voorbaat

Saradee
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:24
Locatie: provincie Antwerpen

21 feb 2008, 10:05

Beste,
Omdat ik als getuige iemand jonger wilde dan ikzelf, had ik dat ook aan mijn huisarts gevraagd, maar die weigerde. De huisarts is er actief heel nauw bij betrokken en getuigen kunnen beter neutrale personen zijn.

Mathieu
Lid geworden op: 03 nov 2003, 12:19
Locatie: Aan de rand van de stad langs het groene bos

30 mei 2008, 17:00

dummie schreef:Geachten,
Naar mijn mening moet aan ieder betrokkene een afschrift van de wilsbeschikking i.v.m. euthanasie worden overgemaakt (huisarts, vertrouwenspersoon, getuigen).
Nu is mijn vraag : kan de huisarts eveneens als getuige worden aangesteld ? (er dienen namelijk 2 getuigen aangeduid).
dank bij voorbaat

Niet meer dan normaal dat de dokter weigerrde. De twee getuigen die er moeten tekenen dienen enkel als bewijs dat je op het moment dat de wilsbeschikking werd opgesteld je bij je volle verstand was. Dus dat je volledig bij volle vestand en vrijwillig die akte hebt opgesteld. Die van ons ligt al lang klaar bij de dokter.
Gisteren is historie, vandaag is weten, en morgen een misterie

lionben
Lid geworden op: 10 jul 2015, 19:56
Locatie: Heverlee

12 jul 2015, 12:33

dummie schreef:Geachten,
Naar mijn mening moet aan ieder betrokkene een afschrift van de wilsbeschikking i.v.m. euthanasie worden overgemaakt (huisarts, vertrouwenspersoon, getuigen).
Nu is mijn vraag : kan de huisarts eveneens als getuige worden aangesteld ? (er dienen namelijk 2 getuigen aangeduid).
dank bij voorbaat

De huisarts kan en mag dit niet...logisch toch....vrienden of familie, neef nicht etc... of via u ziekenfonds twee onafhankelijke getuigen vragen.
Of via de rechtbank
joviaal persoon

saca
Lid geworden op: 05 feb 2005, 17:55
Locatie: ichtegem

12 jul 2015, 14:59

lionben

de huisarts mag dat wel doen, maar meestal weigert hij en ik begrijp dat

hjb
Lid geworden op: 08 sep 2004, 14:45
Locatie: o.vl.

12 jul 2015, 23:13

mijn huisarts had er geen enkel probleem mee om getuige te zijn.
alleen: hij wil geen euthanasie plegen op mij; daarvoor moet ik bij een collega van hem zijn, van dezelfde huisartsenpraktijk. en dat is voor mij dan weer geen probleem.
acer x3470, amd a6, 6Ram, Radeon hd graphics 2.2Hz, win10 64bits, Firefox, Windows Defender

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

13 jul 2015, 09:27

hjb schreef:mijn huisarts had er geen enkel probleem mee om getuige te zijn.
alleen: hij wil geen euthanasie plegen op mij; daarvoor moet ik bij een collega van hem zijn, van dezelfde huisartsenpraktijk. en dat is voor mij dan weer geen probleem.
Ditzelfde is gebeurd bij de moeder van mijn vriendin. Eigen huisarts weigerde en liet het over aan een collega huisarts. Hier was ook geen probleem voor de betrokkenen. Iedereen tevreden op die manier.

Fox
Lid geworden op: 18 mei 2005, 12:47

02 jun 2016, 09:13

Het ligt nog zeer gevoelig bij de meeste huisartsen zeker op den buiten ondanks gelijk bij welke partij ze zijn.
Euthanasieformulieren zijn bij ieder mutualiteit te verkrijgen en bij ons is er iemand die u helpt De formulieren in te vullen.
De formulieren worden in uw dossier op administratie gemeente bijgehouden,eventueel met laatste wilsbeschikking,om de vijf jaar wordt dit herzien.
Daarbij kan men via internet een bijkomende lijfaart aanvragen die u bijhoud.

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

02 jun 2016, 09:32

Inderdaad volgens ik al vernam is dit nog altijd voor bepaalde artsen niet zo evident, maar anderzijds hoe goed men het ook probeert te regelen denk ik dat er nog vaak "passieve" euthanasie wordt toegepast in bepaalde gevallen.

Als de patiënt in die mate is dat er niets mee helpt laat men hem gewoon zachtjes inslapen en verlossen uit zijn uitzichtloos leven en dat is maar goed ook, dit natuurlijk mits toestemming van zijn familie (als die er nog zijn) en anders uit moreel aspect.

Toen mijn moeder in 1987 na maanden van lijden en allerlei verwikkelingen stervende was konden ze wettelijk niets doen en heb ik haar vreselijk moeten zien aftakelen. Uiteindelijk is ze als een geraamte met hogere dossissen morfine overleden. Een verschrikking hiervan getuige te moeten zijn geweest..... het was al weken bezig en smeekte ik de arts dat het zo niet meer kon, niet humaan meer, maar hij kon niets doen. Met geen pen te beschrijven .... en toen bestonden er zelfs nog geen "palliatieve" zorgen !!
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

23 okt 2016, 23:53

Misschien een domme vraag,doch ik had graag verduidelijking. Stel,ik heb mijn wilsbeschikking tot euthanasie volledig en correct ingevuld. Met getuigen en al. Ik verlang om bij wilsonbekwaamheid door bv.een beroerte dat er op mezelf euthanasie wordt toegepast. Zijn de voorwaarden dan vervult voor euthanasie of kan ik geen euthanasie meer krijgen omdat ik niet meer bij men zinnen ben?
Bij voorbaat dank voor een antwoordje!
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

11 nov 2017, 18:49

Toch even een wedervaren vertellen.
Een 5 tal maanden terug vul ik een formulier in dat ik opgehaald heb op het gemeentehuis. Dit aangaande Euthanasieverklaring.

Wat doe ik,ik vul de namen van de getuigen en van de vertrouwenspersonen in,deze personen dateren en tekenen,(o.a.men drie zonen) en natuurlijk om de zaak te vervolledigen vul ik men eigen gegevens in en dateer en teken dit eveneens.En bezorg deze verklaring op het gemeentehuis.
Nog vermeldenswaard is dat op het moment dat ik met dit formulier bezig ben (een 5 tal geleden dus) men echtgenote stelt dat zij "voor zulke zaken nog niet klaar is". Iets wat ik volledig begrijp en respecteer.
Nu vorige week krijg ik dit formulier terug toegestuurd met de mededeling dat de datums van invulling van de getuigen en vertrouwenspersonen nà de datum van mijn invulling hadden moeten vallen. (staat nergens beschreven)
Toeval wil nu dat eveneens vorige week voor mijn echtgenote het verdict is gevallen van kwaadaardige darmkanker met uitzaaiïng...
Kunnen jullie je even voorstellen hoe delicaat nu deze kwestie is om op dit moment dit onderwerp bij de kinderen terug aan te brengen? Door welke futiliteiten brengt men een mens ertoe om te zeggen "foert,de versnipperaar in" en als het zover is neem ik wel een koord...
Het moet toch allemaal makkelijker en menselijker kunnen vindt ik. Waarom niet gewoon èèn formulier bij je huisdokter invullen en handtekenen door jezelf en je huisdokter...
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

11 jan 2018, 14:51

WILSVERKLARINGIedere meerderjarige of ontvoogde minderjarige (onder ontvoogde minderjarige wordt verstaan een persoon van minder dan 18 jaar die echter, na een beslissing van een jeugdrechtbank, niet meer onder de ouderlijke macht staat) kan ook een wilsverklaring opstellen. Dat is een geschreven document waarin iemand ermee instemt dat een arts in de toekomst euthanasie pleegt onder de voorwaarden die bij wet zijn vastgelegd mocht die persoon zijn wil niet meer kunnen uiten omdat hij onomkeerbaar buiten bewustzijn is (coma of vegetatieve status). Een arts die euthanasie pleegt op basis van een wilsverklaring moet op voorhand vaststellen dat:
  • de patiënt lijdt aan een ernstige en ongeneeslijke, door ongeval of ziekte veroorzaakte aandoening
  • de patiënt buiten bewustzijn is (coma of vegetatieve status)
  • en deze toestand volgens de stand van de wetenschap onomkeerbaar is.
Minderjarigen kunnen geen gebruik maken van zo'n wilsverklaring.https://www.health.belgium.be/nl/gezond ... euthanasie

https://www.health.belgium.be/sites/def ... anasie.pdf
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/