Enige woning en hypothecaire lening in Spanje.

Vragen/antwoorden betreffende recht.

Rolle99
Lid geworden op: 10 feb 2008, 08:51
Locatie: Leopoldsburg

14 jan 2018, 11:50

Sinds inkomstenjaar 2009 geeft mijn vriendin haar appartement in Spanje aan aan de belastingen (woonbonus). Ze huurt een woning in BE. Volgens verworven informatie destijds telt het belastingvoordeel voor de enige woning binnen de EER.

Jaarlijks krijgen wij van de Spaanse bank een fiscaal attest met afgelost kapitaal en interesten.

Voor de aangifte AJ 2017, inkomsten 2016 vraagt de belastingdienst nu een kopie van het basisattest op (dat de lening beantwoordt aan de bepalingen om te genieten van de woonbonus). 

Heeft hier iemand ervaring mee? Denk niet dat het evident is om dit van een spaanse bank te krrijgen, ook al omwille van de taalbarrière. Bovendien verklaart de controleur dat de documenten in NL, Frans of Duits moeten zijn.

Uit ervaring weet ik dat "vroeger" een belastingsaangifte om de 2 jaar werd gecontroleerd door de belastingen. Ik kan moeilijk geloven dat het dossier van mijn vriendin in deze 8 jaar niet eerder werd nagezien. 

Heb al contact gehad met Deutsche Bank Belgie: zij hebben geen internationale dienst die hierin bemiddelt.

Indien we het document niet kunnen bezorgen is er een herziening voor inkomsten 2016 en 2015.
Enjoy.
Win 7 64 bit//RAM 8 GB// SSD 250 GB + 2 schijven van 2 TB//IE 11 + Google chrome//Anti virus Avast pro//MBAM//CCleaner//

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

14 jan 2018, 14:03

In België krijgt iemand die een woninglening aangaat toch ook altijd een basisattest dat je normaliter de allereerste keer meestuurt als je je belastingen ingeeft?  Ofwel scan je die in als je je belastingen on line doet ofwel wacht je op de vraag van de belastingdienst zelf of je zend ze mee als je je belastingen nog altijd schriftelijk indient.
Ik veronderstel dat een Spaanse bank dit basisattest ook wel zal afleveren of een equivalent daarvan.  Waarschijnlijk zal ze die papieren dan officieel moeten laten vertalen om hier in België rechtsgeldig te zijn.

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

15 jan 2018, 13:47

Ik volg dit item met heel veel belangstelling. 
De woonbonus is ( volgens mijn interpretatie) een Belgische aangelegenheid .
Het is inderdaad zo dat er maar sporadisch controles op de belastingaangifte gebeurt. U ,of vriendin, vult bij 1370 een bedrag in, de nodige papieren zijn erbij en dat gaat door de immense mangel tijdens de aangifte dagen. Iemand wordt eruit gehaald en beter bekeken.
persoonlijk zou ik even naar het kantoor in Overpelt gaan, ( De belastingdienst is er vriendelijker op geworden, de persoon die de aangifte gecontroleerd heeft bezoeken, en de juiste regelgeving aanhoren. 
Succes in elk geval!!

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

15 jan 2018, 20:46

Ik moet mijn mening herzien, de woonbonus is inderdaad ook geldig voor een woning in het buitenland.
Maar mijn advies is eveneens geldig om eens te gaan praten met de controleur vanwie u de brief gehad heeft.
https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 09/related