Parade op de Meir in Antwerpen

Dit is de plaats voor cultuur en historie. Ook voor nostalgie en geschiedenis van steden, dorpen, kerken, rivieren, enz. kan je hier terecht.

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

15 jan 2018, 02:20

Heb een dvd teruggevonden met daarop een getransfereerde S8mm film.

Daarop is een parade te zien op de Meir, met fanfares, majorettes en enkele praalwagens.

Het was toen men nog met de auto over de Meir kon.

Dacht eerst dat het een parade was voor de Rubens feesten maar ergens midden in de parade rijdt er een auto met denkelijk een "prins Karnaval"( heeft "fazantenveren op de hoed) en  ergens zijn er een soort praalwagens, blauwe vissen voortgetrokken met daarop een kind en er is een wagen met huis en daar vooraan hangt een bord "HOVE".

Moet ergens in de zomer(zeker niet in februari/maart) zijn daar het zeer zonnig is en dat iedereen er "op zijn zomers bij loopt".

Graag had ik geweten in wek jaar dat dat eventueel zou geweest zijn(op de Meir waren er nog auto's geparkeerd) en om welke gelegenheid deze parade zou zijn geweest

(Moderator, ik wist niet waar ik deze posting moest plaatsen, vond niets dat  zoals "cultureel erfgoed")

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

17 jan 2018, 16:12

Is het niet de " Ommeganck" Een stoet die om de zoveel jaar uitging en later afgeschaft is door de belemmering van het steeds drukker wordende verkeer. Ook de bovenleidingen van de tram hadden iets met het stopzetten te maken.
Kind op vis kan alleen de " Dolfijn " zijn, die ging in alle geval in de Ommeganck, de immens grote vis was eigenlijk een waterreservoir want het kind spoot lustig water naar het toekijkende publiek.
Deze vis gaat nog altijd mee in de jaarlijkse  " Reuskensstoet " in Borgerhout ( 2de weekend van September)
Zeker dat het de Meir is en niet de Turnhoutsebaan ?
In deze stoet gaan ook  fanfares mee en praalwagens met gekostummeerde mensen.

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

18 jan 2018, 12:26

Dank voor het antwoord,

Het is gefilmd voor de Innovation, aan de andere kant zie je de "schuine" straat waar de RTT/Belgagom winkel was of nu nog is.

Er waren 2 of 3 vissen waar een kind op zat.

Zal proberen een foto te nemen en dit hier plaatsen.