Terugzending pakje

Vragen/antwoorden betreffende recht.

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

10 jan 2018, 15:03

Dacht dat het in België verplicht was voor de postorder bedrijven om de terugzendingskosten op zich te nemen of men de gehele zending terug zend of maar een gedeelte.

Blijkbaar weigert de Bpost pakjes van postorder bedrijven "waarmee ze geen contract" hebben.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

10 jan 2018, 16:20

Dat klopt, maar dat staat dan voor zover ik weet ook duidelijk op de webshop van de verkoper.

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

10 jan 2018, 19:01

MyriamC schreef:Dat klopt, maar dat staat dan voor zover ik weet ook duidelijk op de webshop van de verkoper.
En toch weigeren sommige om de terugzendingskosten voor zich te nemen(oa Blanche Porte) en willen dat je je het pakje terugzend met betaling van de portokosten door de klant.

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

10 jan 2018, 19:28

Sorry hoor, maar ik koop al jaren bij La Blanche Porte en ik heb nog nooit een terugzending betaald. Er zit in het pak een speciale etiket die je moet kleven om terug naar Bpost te kunnen , maar nooit geen kosten.
Dat is ten andere zo met het grootste deel van de postorder bedrijven. Ze geven al zoveel leveringsmogelijkheden, thuis, in een pakjespunt, in een Bpostpunt, maar steeds gratis terugzending. Wel in de originele verpakking laten. Als je zelf gaat herpakken, dan weet ik niet of het gratis wel telt.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

10 jan 2018, 19:32

Er is geen enkele wet hier in België die dat verplicht. 
https://www.storefront.be/nl/blog/onlin ... -mei-2010/
Lees bij:
Kenmerken van het herroepingsrecht

2delaatste regel 
Terugzend kosten is voor de koper of de verkoper moet die kosten op zich nemen.
Enkele grote postorder bedrijven nemen de kosten op zich.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

10 jan 2018, 21:12

kitten schreef:Sorry hoor, maar ik koop al jaren bij La Blanche Porte en ik heb nog nooit een terugzending betaald. Er zit in het pak een speciale etiket die je moet kleven om terug naar Bpost te kunnen , maar nooit geen kosten.
Dat is ten andere zo met het grootste deel van de postorder bedrijven. Ze geven al zoveel leveringsmogelijkheden, thuis, in een pakjespunt, in een Bpostpunt, maar steeds gratis terugzending. Wel in de originele verpakking laten. Als je zelf gaat herpakken, dan weet ik niet of het gratis wel telt.
In originele verpakking en steeds moet mijn partner betalen in de post, en er is ook geen mogelijkheid bij Blanche Porte om het af te geven in een krantenwinkel voor gratis terugzending.

En in hun verkoopsvoorwaarden staat ook dat het pak moet gefrankeerd worden.

Begrijp het niet goed als jij, Kitten niet moet betalen

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

10 jan 2018, 21:15

benq schreef:Er is geen enkele wet hier in België die dat verplicht. 
https://www.storefront.be/nl/blog/onlin ... -mei-2010/
Lees bij:
Kenmerken van het herroepingsrecht

2delaatste regel 
Terugzend kosten is voor de koper of de verkoper moet die kosten op zich nemen.
Enkele grote postorder bedrijven nemen de kosten op zich.
Het gaat hier over online aankopen, kan het zijn dat er een andere regeling is voor postorderbedrijven?

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

11 jan 2018, 09:11

janieburton schreef:
benq schreef:Er is geen enkele wet hier in België die dat verplicht. 
https://www.storefront.be/nl/blog/onlin ... -mei-2010/
Lees bij:
Kenmerken van het herroepingsrecht

2delaatste regel 
Terugzend kosten is voor de koper of de verkoper moet die kosten op zich nemen.
Enkele grote postorder bedrijven nemen de kosten op zich.
Het gaat hier over online aankopen, kan het zijn dat er een andere regeling is voor postorderbedrijven?
Een postorder bedrijf, daar koop je toch ook online of niet soms?
Ik zie daar geen verschil in.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

11 jan 2018, 17:58

Postorders zijn allemaal begonnen met per brief of telefoon te bestellen, maar nu is dat allemaal on-line;
En echt ik heb nog nooit voor een terugzending betaald. Meestal laat ik echter leveren in een krantenwinkel hier net om de hoek. dan is het allemaal nog makkelijker, je moet niet thuis zijn als de pakjesman komt, je gaat gewoon ophalen als het aankomstberichtje op je GSM staat. En inderdaad terug gaat gewoon naar de krantenwinkel. Maar een zwaarder pak laat ik al eens thuis komen en dan gaat de retour  via het postkantoor met een bijgeleverd terugzendingsetiket. En ik stuur echt wel regelmatig stukken terug, dat vind ik juist gemakkelijk aan dit systeem, je past rustig thuis en  kiest  wat goed is en de rest gaat gewoon terug.
Dat is toch ook de sterkte van postorder bedrijven en on-line verkoop.

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

12 jan 2018, 14:20

janieburton schreef:
MyriamC schreef:Dat klopt, maar dat staat dan voor zover ik weet ook duidelijk op de webshop van de verkoper.
En toch weigeren sommige om de terugzendingskosten voor zich te nemen(oa Blanche Porte) en willen dat je je het pakje terugzend met betaling van de portokosten door de klant.
KIjk eens op de site van Blanche Porte : -  Gratis bij teruggave in Afhaalpunt !
                                                                        - Via Bpost : Betalen retourkosten , steeds ten uwe laste !
Doe wel en zie niet om !

Deschutter
Lid geworden op: 24 dec 2005, 16:49

19 jan 2018, 15:17

Als de webwinkel u niet vooraf heeft geïnformeerd over de kosten van terugzending van de goederen, dan komen deze voor rekening van de webshop ( art. VI. 51. par. 1, tweede lid Marktpraktijken en consumentenbescherming).
Ice

16 feb 2018, 02:33

janieburton schreef:
kitten schreef:Sorry hoor, maar ik koop al jaren bij La Blanche Porte en ik heb nog nooit een terugzending betaald. Er zit in het pak een speciale etiket die je moet kleven om terug naar Bpost te kunnen , maar nooit geen kosten.
Dat is ten andere zo met het grootste deel van de postorder bedrijven. Ze geven al zoveel leveringsmogelijkheden, thuis, in een pakjespunt, in een Bpostpunt, maar steeds gratis terugzending. Wel in de originele verpakking laten. Als je zelf gaat herpakken, dan weet ik niet of het gratis wel telt.
In originele verpakking en steeds moet mijn partner betalen in de post, en er is ook geen mogelijkheid bij Blanche Porte om het af te geven in een krantenwinkel voor gratis terugzending.

En in hun verkoopsvoorwaarden staat ook dat het pak moet gefrankeerd worden.

Begrijp het niet goed als jij, Kitten niet moet betalen
Als je je bestelling thuis laat leveren, dan betaal je voor terugzending.
Als je het laat leveren in een afhaalpunt, dan kun je het gratis terug zenden...heb ik in het verleden met blanche port ook voorgehad.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

16 feb 2018, 10:35

Ice schreef : Als je je bestelling thuis laat leveren, dan betaal je voor terugzending. 
Als je het laat leveren in een afhaalpunt, dan kun je het gratis terug zenden...heb ik in het verleden met blanche port ook voorgehad

Dat klopt niet altijd. Er is verschil van website tot website.Wij bestellen ook geregeld bij verschillende sites zoals Blanche porte, Klingel, Huis en Comfort, Bol.com enz ...
Het is steeds de site die in zijn bepalingen laat weten op welke manier je iets moet terugzenden en wie daarvoor betaalt.
Bij sommige kan je het pakje gratis terug thuis laten ophalen, bij andere is dat betalend.dan zijn er weer waar je het pakje gratis kan terugsturen als je het binnenbrengt in een afhaalpunt, maar moet betalen als je het bij de post binnenbrengt.
Veralgemenen kan dus niet, het hangt af van de bepalingen die je bij elke verkoopsite in de algemene voorwaarden kan vinden.
Ice

16 feb 2018, 11:15

flupke2 schreef:Ice schreef : Als je je bestelling thuis laat leveren, dan betaal je voor terugzending. 
Als je het laat leveren in een afhaalpunt, dan kun je het gratis terug zenden...heb ik in het verleden met blanche port ook voorgehad

Dat klopt niet altijd. Er is verschil van website tot website.Wij bestellen ook geregeld bij verschillende sites zoals Blanche porte, Klingel, Huis en Comfort, Bol.com enz ...
Het is steeds de site die in zijn bepalingen laat weten op welke manier je iets moet terugzenden en wie daarvoor betaalt.
Bij sommige kan je het pakje gratis terug thuis laten ophalen, bij andere is dat betalend.dan zijn er weer waar je het pakje gratis kan terugsturen als je het binnenbrengt in een afhaalpunt, maar moet betalen als je het bij de post binnenbrengt.
Veralgemenen kan dus niet, het hangt af van de bepalingen die je bij elke verkoopsite in de algemene voorwaarden kan vinden.
Wát: dat klopt niet altijd?!
VOOR BLANCHE PORTE KLOPT DAT WEL! Die werken op die manier, ik heb het toch voorgehad!
Dat dwarsliggen altijd, man man  :roll:

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

18 feb 2018, 10:46

Ik dacht dat er een wetgeving was, dat de terugzending kosten steeds voor de verkoper was, als ik me niet vergis was dat in het nieuws enkele jaren geleden