polariteit luidsprekers

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

paul phillemon
Lid geworden op: 30 sep 2007, 17:24

03 dec 2017, 12:08

Eigenlijk is dit een heel simpel verhaal: sluit beide luidsprekers aan de versterker, en stuur een MONO-signaal naar de luidsprekers: als de luidsprekers "in faze" zijn, (zoals Wardje uitlegt, maar geen oplossing geeft), hoort men in feite het geluid zoals het uit één luidspreker komt. Indien de luidsprekers niet "in faze" zijn, hoort men eigenlijk  afzonderlijke luidsprekers; in dit laatste geval hoeft men slecht aan één luidspreker de draden te switchen en klaar is Kees!

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

03 dec 2017, 12:30

paul phillemon    , ik schreef "Bij zeer kleine volumes echter blijft de spoel zowel in de voor- als in de achterwaardse beweging wel volledig in het magnetisch veld en speelt de polariteit GEEN echte rol van betekenis
Denk dat hier geen sprake is van boxen van 100 a 250 w , maar een gewone installatie ,denk niet dat er hier sprake is van subwoofers van 500w en middentonen speakers van 200w , zal wel een gewone installatie zijn , en zoals jij beschrijft zal men er ook wel uitgeraken.

BlauwBloes
Lid geworden op: 10 mar 2015, 05:59

03 dec 2017, 17:27

Macrotech601 schreef:polariteit luidspreker


Met al deze berichten ben ik nog geen stap verder!
Ik moet feitelijk te weten komen op de luidsprekerbox wat plus en min is.
Achteraan de box zijn 2 aansluitingen doch deze zijn niet gemerkt.
Wat is nu plus en min?
Dan lees je blijkbaar over de posts heen. Als je een batterij aansluit op de luidprekerklemmen en de conus beweegt naar buiten betekent dit dat de batterijpolen overeenstemmen met de polen van de luidspreker. Maar zoals anderen al opmerkten heeft dit geen betekenis zolang de polariteit van alle speakers hetzelfde is. 

Macrotech601
Lid geworden op: 11 sep 2014, 16:14
Locatie: Zomergem

07 dec 2017, 16:31

polariteit luidsprekers


Installatie is geen klein bier!

Speakers jbl model 4411 studiomonitor 3weg 150watt
Mengpaneel Rodec BX14
Eindversterker Crown Macrotech 601  2x 225watt aan 8ohm

BlauwBloes
Lid geworden op: 10 mar 2015, 05:59

07 dec 2017, 22:10

Deze JBL 4411 heeft aansluitklemmen met kleurcodering, rood en zwart. Vanwaar dan de vraag hoe je de polariteit vast kan stellen? Misschien kan je eens uitleggen wat de bedoeling is. 

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

19 jan 2018, 23:42

Macrotech601 schreef:polariteit luidspreker


Met al deze berichten ben ik nog geen stap verder!
Ik moet feitelijk te weten komen op de luidsprekerbox wat plus en min is.
Achteraan de box zijn 2 aansluitingen doch deze zijn niet gemerkt.
Wat is nu plus en min?
Macrotech,ik zou toch de raad van Danny volgen. Vroeger ook dikwijls gedaan,nooit geen stukken gemaakt. Wat nu de bepaling van + of - is. Als je de 1,5volt batterij aansluit en de coon komt naar voor dan is het contact waar je de plus van de batterij hebt op aangesloten uiteindelijk ook de plus van de LS. Trekt de coon naar achter dan is het contact waar je de min op hebt aangesloten de + van de LS. Zo is het me geleerd door mijn chef indertijd,en geloof me,wanneer ik een stereoinstallatie had geleverd en aangesloten bij de mensen,en hij kwam nadien binnen om op te leveren dan wist hij zo te zeggen wanneer ik een LS verkeerd had aangesloten... :-) Alleen als ik opslag vroeg waren zijn oren ineens niet zo best meer...
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...