Plichten van een Notaris

Vragen/antwoorden betreffende recht.

worm
Lid geworden op: 02 jan 2008, 07:20

18 jan 2018, 07:08

Dag,


Als er iemand een testament laat opmaken bij de notaris, is de notaris dan niet verplicht om direct na het overlijden om de inboedel op te schrijven en het huis of het appartement te verzegelen, en een nieuw slot in de voordeur te plaatsen. Om dat er misschien vrienden of familieleden nog een sleutel hebben. Ik hoor dat alles op afstand word opgemaakt, dus vanuit hun kantoor. Maar niet ter plaatse komen. Waarom moet je dan nog een testament maken. Dat de notaris je niet beschermd.
Zomaar

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

18 jan 2018, 08:31

worm schreef:Dag,


Als er iemand een testament laat opmaken bij de notaris, is de notaris dan niet verplicht om direct na het overlijden om de inboedel op te schrijven en het huis of het appartement te verzegelen, en een nieuw slot in de voordeur te plaatsen. Om dat er misschien vrienden of familieleden nog een sleutel hebben. Ik hoor dat alles op afstand word opgemaakt, dus vanuit hun kantoor. Maar niet ter plaatse komen. Waarom moet je dan nog een testament maken. Dat de notaris je niet beschermd.
Inboedel opschrijven kan volgens mij niet door een notaris omdat hij geen beëdigde persoon is.
Een deurwaarder kan dit wel, hij is een beëdigde persoon.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

18 jan 2018, 11:14

De notaris moet allereerst op de hoogte zijn van het overlijden. Ik denk niet dat er notarissen zijn die elke dag naar de gemeentehuizen in de buurt bellen om te weten wie er overleden is. En ik dacht niet dat het de taak is van de notaris om nieuwe sloten te laten steken, tenzij dat in het testament gevraagd wordt. 
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Ivo63
Lid geworden op: 13 nov 2016, 12:27
Locatie: Genk

18 jan 2018, 14:29

Een notaris kan wel een inventaris opmaken van een inboedel op vraag van de erfgenamen.   Ik heb dat in het verleden laten uitvoeren.  Kosten ten laste van alle erfgenamen.  De gehele inboedel werd opgeschreven en de waarde werd onmiddellijk ter plaatse geschat.  

worm
Lid geworden op: 02 jan 2008, 07:20

20 jan 2018, 08:41

Als je al uwe eigendom en geld in handen geeft van een notaris via een testament, vind ik wel dat hij de moeite moet doen om het huis te bekijken en het te beschermen door een nieuw slot te steken. Want er zijn familieleden of vrienden die nog een sleutel hebben.
Er zijn notarissen  waar je de sleutel krijgt van een eigendom die te koop staat en er gaat niemand mede, en je moet gewoon de huissleutel terug brengen, er word wel een kopie van het paspoort gemaakt.


Dit wilde ik even kwijt

Driesen
Zomaar

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

20 jan 2018, 09:28

worm schreef:Als je al uwe eigendom en geld in handen geeft van een notaris via een testament, vind ik wel dat hij de moeite moet doen om het huis te bekijken en het te beschermen door een nieuw slot te steken. Want er zijn familieleden of vrienden die nog een sleutel hebben.
Er zijn notarissen  waar je de sleutel krijgt van een eigendom die te koop staat en er gaat niemand mede, en je moet gewoon de huissleutel terug brengen, er word wel een kopie van het paspoort gemaakt.


Dit wilde ik even kwijt

Driesen
Het is niet omdat jij het vindt dat het ook zo is. Ook een notaris moet zich aan alle wetten houden en eerste vereiste is dat hij op de hoogte wordt gesteld van het overlijden. Als dat pas na 10 gebeurt kan hij daar ook niet aan doen. En dan hebben we het nog niet over het testament in kwestie. Weet jij wat er wordt/werd genoteerd? Wat is de inhoud van dat testament? 

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

20 jan 2018, 10:43

het is toch normaal dat als iemand komt te overlijden, er een erfgenaam bij eender welke notaris kan gaan om te vragen of er een testament is. De notarissen bewaren de testamenten in een centraal register in Brussel.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

lotte
Lid geworden op: 26 apr 2005, 13:47
Locatie: Tielt

21 jan 2018, 20:15

Misschien  "out of topic"
de ene notaris vraagt 300 euro voor het opmaken van een testament,
een andere 200 euro
levert de duurste dan beter werk af ?

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

21 jan 2018, 20:54

lotte schreef:Misschien  "out of topic"
de ene notaris vraagt 300 euro voor het opmaken van een testament,
een andere 200 euro
levert de duurste dan beter werk af ?
Maar nee gij! Den éne vraagt gewoon meer dan den andere! Er zijn geen vastgelegde prijzen. En in't één testament is er maar één huis dat moet beschreven worden! In 't ander testament zit je met een miljonair en dan duurt dat testament ook langer om te schrijven! 't Hangt er ook maar van hé.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

26 jan 2018, 07:22

https://www.notaris.be/faq/erven-schenk ... -testament 

Als de notaris, volgens uw aanduidingen, uw testament opmaakt, dan kost u dat in de meeste gevallen tussen 200 euro en 250 euro. Hiervoor krijgt u een notariële akte die garandeert dat uw laatste wil correct wordt uitgevoerd.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.
55 Monique

08 feb 2018, 17:32

Normaal gezien , als een testament , of volmacht is opgemaakt bij Notaris , 

Hebben ze graag dat je via deze weg het huis ook verkoopt bij overlijden ,

maar dan moet je ze wel op de hoogte stellen .

Alles wordt geblokkeerd bij overlijden . kun je niets meer doen .

Ook niet iemand die volmacht via vredegerecht  heeft dat vervalt allemaal op dag van overlijden .

En gemeentehuis word op de hoogte gesteld zo dus .Door begrafenisondernemer 

En daar zijn veel instantie aan verbonden zowel mutualiteit en pensioen enz enz (Gemeentehuis of Stadhuis)

Er is wel bepaalde tijd dat de bank toelaat om de rekeningen binnen te brengen dat wel , 

en dat zal notaris u ook wel van op de hoogte stellen .

Zeg nu niet met inboedel ,als ze alles buiten halen is wel aan jou om iemand op de hoogte te stellen

of waar dat ze al inboedel beschrijving hebben gedaan ????? 

Best is navraag doen , als je familie of zoon of dochter bent . Ieder heeft recht op informatie .



Wettelijk is strafbaar , trouwens je mag nog geen huis verhuren , of inboedel weghalen als je geen volmacht hebt zolang ze leven en in rusthuis verblijven  . Laat staan dat ze andere dingen doen als er meerdere kinderen zijn , moet toch in overleg gedaan worden ?????

als je volmacht hebt via notaris kan je meer , en als je via vrederechter moet gaan moet je telkens aanvraag indienen , en ook vastleggen van bij begin , want de wensen zijn wat je wilt doen dan moet je nog akkoord krijgen van de vrederechter of ze stellen iemand anders aan .Maar stopt altijd bij overlijden mag je simpel weg niets meer ondernemen .