LED's parallel schakelen

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

zigi
Lid geworden op: 10 mar 2004, 17:28
Locatie: Wuustwezel

20 jan 2018, 15:46

Wanneer ik 16 witte led's parallel aansluit op 3.3v branden die.
Als ik er een blauwe bij aansluit brandt die ook.
Zet ik er een groene, rode of gele bij, dan doven de 16 witte en die ene blauwe en brandt de nieuw geplaatste.
Weet iemand hoe dat komt?

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

20 jan 2018, 20:24

Bizar dat je daar rechtstreels 3.3v op steekt, want een LED is gewoon een diode. Een lichtgevende diode.
Daar rechtstreeks een spanning op zetten helpt de diode in de kortste keren om zeep.

Er moet dus een weerstand tussensteken om de stroom te begrenzen op 10-20mA.
Hou er ook rekening mee dat de drempelspanning niet gelijk is voor de verschillende kleuren.

zigi
Lid geworden op: 10 mar 2004, 17:28
Locatie: Wuustwezel

21 jan 2018, 09:18

Charlie Maru, je hebt gelijk. Ik dacht dat dat bij 3.3 v niet nodig was, blijkbaar wel vermits de drempelspanning lager ligt dan 3.3 v. Op deze manier heb ik er nog nooit een opgebrand. Op 5 v echter wel :oops:.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

21 jan 2018, 10:54

Zigi, je bent aan het experimenteren met LED's; ik veronderstel dan ook dat het om standaard-LED's gaat zoals hieronder:
https://www.gotron.be/componenten/actie ... m-led.html

Hier kun je de nodige formules vinden om je LED's te schakelen:
https://www.gotron.be/leds

Hieronder heb je ook nog en uitleg betreffende LED's:
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/32

Zoals je op het grafiek ziet is de drempelspanning (spanning waarop de diode begint door te laten) van geel-groen-rood nagenoeg gelijk en ligt deze van blauw zowat 0,8v hoger.

Als je wilt experimenteren, gebruik dan tenminste 2 meettoestellen - een Voltmeter en een (milli)Ampère meter.
Meerdere Voltmeters om de spanningen tegelijk op de verschillende punten te meten is nog beter.
Respecteer ook de gegevens van de datasheet; deze zullen ook verschillen naargelang de diode.

Ook nog: Een LED van 20mA zal zijn maximale helderheid afgeven bij een stroom van 20mA en zal maar lichtjes oplichten bij een stroom van 3-5 mA.

Rectstreeks een spanning op een LED steken resulteert in een zuivere kortsluiting (maximale stroomafname) waarbij uw LED geen lang leven geschoren is.

Veel testplezier. :wink:

zigi
Lid geworden op: 10 mar 2004, 17:28
Locatie: Wuustwezel

21 jan 2018, 11:24

Bedankt voor jouw raad en de links.

BlauwBloes
Lid geworden op: 10 mar 2015, 05:59

21 jan 2018, 16:18

zigi schreef:Charlie Maru, je hebt gelijk. Ik dacht dat dat bij 3.3 v niet nodig was, blijkbaar wel vermits de drempelspanning lager ligt dan 3.3 v. Op deze manier heb ik er nog nooit een opgebrand. Op 5 v echter wel :oops:.
Probleem is dat boven de drempelspanning de stroom heel snel toeneemt bij stijgende spanning. Als je kan garanderen dat de spanning constant blijft binnen de maximale I/U karakteristiek hoeft die serieweerstand helemaal niet, is echter maximaal een paar 100mV afwijking..

Je kan die Led ook met een constante stroom sturen ipv cpnstante spanning, dan is dit probleem helemaal van de baan. 
Gast

22 jan 2018, 18:13

BlauwBloes schreef:
zigi schreef:Charlie Maru, je hebt gelijk. Ik dacht dat dat bij 3.3 v niet nodig was, blijkbaar wel vermits de drempelspanning lager ligt dan 3.3 v. Op deze manier heb ik er nog nooit een opgebrand. Op 5 v echter wel :oops:.
Probleem is dat boven de drempelspanning de stroom heel snel toeneemt bij stijgende spanning. Als je kan garanderen dat de spanning constant blijft binnen de maximale I/U karakteristiek hoeft die serieweerstand helemaal niet, is echter maximaal een paar 100mV afwijking..

Je kan die Led ook met een constante stroom sturen ipv cpnstante spanning, dan is dit probleem helemaal van de baan. 
Daar heb je wat extra electronica voor nodig nietwaar.  Met één zenerdiode , één transistor en een paar weerstanden zou je er wel al moeten geraken. 

BlauwBloes
Lid geworden op: 10 mar 2015, 05:59

23 jan 2018, 06:19

Kan je inderdaad zelf bouwen met een paar componenten, maar ook kant en klaar kopen

Wat ook kan is een aantal LEDs in serie zetten tot de werkspanning overeenstemt met een gangbare voedingsspanning. Deze LED heeft een (veilig) werkgebied van 1,9 tot 2,3V. Als je er 4 in serie zet heb je een bereik van 7,7 tot 9,2V, wat je zonder risico direct zonder serieweerstand aan een alkaline 9V batterij kan aansluiten. De lichtsterkte neemt wel af bij dalende batterijspanning, wat bij een stroombron niet zo is. 

Bij serieschakeling is de lichtsterkte van alle LEDs bovendien quasi identiek, wat bij parallelschakeling precies vanwege het onderscheid in die drempelspanning niet het geval is, zoals de TS al empirisch ondervonden heeft :)