Bankgift - aangetekende brieven - digitalisering

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

Singapore
Lid geworden op: 24 nov 2005, 15:41

26 jan 2018, 10:43

Moeten verzendingen nog altijd op deze (ouderwetse) wijze gebeuren in het tijdperk van de digitalisering?

"De brief wordt zonder omslag verzonden maar zodaniggevouwd en dichtgekleefd waardoor de brief tezelfdertijd de omslag uitmaakt en
de poststempel op het document voorkomt. De brief wordt best gesteld op een
fotokopie waarop zowel de overschrijving als het bankuittreksel van de schenker
zijn afgedrukt"

Mijn kleinkinderen wonen in Nieuw Zeeland. Ik zie me  brieven al op zulke wijze al opsturen en terug ontvangen.

De procedure zegt ook dat "de schenker een bedrag stort op de rekening van de begunstigde zonder enige vermelding.
Op HETZELFDE MOMENT stuurt de schenker een aangetekend schrijven ...........
De brief word best opgesteld op een fotokopie van de overschrijving   ..... zijn  afgedrukt, maar die heeft men niet onmiddellijk.
Welke afwijking in tijd zou aanvaardbaar zijn. 

Met dank van een grootvader

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

26 jan 2018, 11:11

Dat systeem van dubbel geplooide aangetekende brieven is idd ouderwets. Bij een schenking moet men de datum bewijzen :  dat kan door de kopies van de verrichting en de betreffende bankuittreksels bij te voegen. Dit gebeurt bij de brief , waarin de overschrijving als schenking wordt aangekondigd. Deze brief wordt terzelfdertijd - eigenlijk achteraf - opgemaakt. Die brief wordt ondertekend door de schenkers en tevens door de begunstigde als 'aanvaarding'. Iedere partij een exemplaar. 

Voorbeeld van brief : http://www.tijd.be/netto/contract/?contractId=322

De meeste banken hebben ook zo'n modelbrief. 
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon