Legerdienst Heverlee (Kazerne Cdt de Hemptinne)

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

NDN
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:03
Locatie: Dottignies

21 dec 2017, 09:06

Afbeelding

Aan allen een gelukkig nieuw jaar met een goede gezondheid, met voorspoed en met veel leesplezier op het forum 'Legerdienst'!
Met vriendelijke groeten.

NDN
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:03
Locatie: Dottignies

07 feb 2018, 10:41

Marcheren...marcheren...

43 jaar terug was ik in de eerste week van mijn militaire dienst.  De week waar alles nieuw was en waar tal van ongewone prikkels en indrukken op ons afkwamen.  Het was eventjes wennen, moet ik toegeven.  We hadden al onze legerspullen bekomen en de instructeurs hadden ons de organisatie van onze opleiding uitgelegd alsmede de organisatie van het leven in de kazerne. We hadden begrepen dat tucht zowat voor alles het ordewoord was.  We hadden ook begrepen dat de instructeurs met luide stem ons de bevelen konden toeschreeuwen. Het was de week waar we alles verkenden, de kazerne, de bar, de cinema,de sportzaal, de draad (om de muur te doen :oops:)… Het was de week waar we de vrijdag onze eerste inspuitingen kregen.

Het was ook de week waar we kennis maakten met de ‘dril’.  In de eerste weken van onze opleiding stond deze materie dagelijks voor één tot twee uur op het programma, meestal bij het begin van de dag.  Ik herinner mij nog het kille aanvoelen ingevolge de ochtendvorst. Met de oefening geraakten we evenwel vlug opgewarmd.  We marcheerden in alle richtingen, in kandans, heftig stampend met de hielen, zodat de ganse groep met het geluid van een goed geöliede machine het paradeplein in alle richtingen doorkruiste.

We werden geleid door een instructeur die de bevelen over het plein bulderde.  In het begin was dit vrij indrukwekkend.  Bij mij was er, aanvankelijk, tevens de schrik om een bevel verkeerd te begrijpen of verkeerd uit te voeren.  Aangezien ik wegens mijn gestalte op de eerste rij stond, zou ik gegarandeerd tegen de lamp lopen, ik had geen vangnet...  Het kwam er dus op aan om goed rechts van links te onderscheiden.  Het eerste deel, de aanhef van de bevelen was altijd zeer duidelijk, het tweede deel, het uitvoeringsbevel was een kreet die meer een klanknabootsing was, eerder dan een woord.  Het ging zo van : « VOORWAARTS »<de aanhef (in hoofdletters, want het bevel werd geschreeuwd)…> …. « ARSCH » <het uitvoeringsbevel, een afgeleide van « Mars »>, of  « MARKEER DE PAS »…. « ARSCH »of nog « PER ROTE RECHTS » … «  ARSCH » ... "VOORWAWWW" <voor "Voorwaarts">.  Meer statisch : « SCHOUDER »… « UWè »<voor ‘Geweer’> of "GEEEEEEEEF"..."AUWWW" <'geef' lang uitgerokken, crescendo naar het einde van het woord toe en dan 'acht' >.

Het gebeurde af en toe dat ik een van de lotgenoten enkele malen zag voorbijrennen.  Dit was iemand die gepraat had en als sanctie enkele malen rond het peloton mocht lopen, terwijl we deftig verder marcheerden.
We werden stilaan experten in dril want elke verplaatsing in groep gebeurde op deze manier, naar het oefenveld, naar de schietstand, naar de refter, naar de sportzaal, naar het leslokaal,…. Bijna al onze groepsactiviteiten startten met « VERZAMELEN ! » (een ander populair bevel) en met een dril naar de plaats van het gebeuren.

In de eerste drie maanden van onze legerdienst werd de dril dus zowaar een manier van leven.  Het ging zover dat na verloop van tijd, wanneer we ons niet in groep dienden de verplaatsen, bijvoorbeeld voor het avondeten, we dat toch deden op eigen initiatief, waarbij iemand van de groep dienst deed als bevelgever… 
Zo zie je maar, het conditioneren van de rekruten wierp zijn vruchten af in het leger…
Laatst gewijzigd door NDN op 19 feb 2018, 09:12, 4 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groeten.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

07 feb 2018, 11:50

Van dril gesproken herinner ik me een anekdote uit 1981.
Ik had toen pas mijn cursus "B1" gevolgd en tijdens die cursus werden de aangepaste drilbewegingen aangeleerd. Zo werden bijvoorbeeld de bewegingen " links (of rechts) ... mars " en " schuin links (of rechts) ....mars"  en ook "rechtsomkeer... mars" afgeschaft.
Bij de beweging "links ...mars" moest men al marcherend een kwart draai naar links maken. Het gevolg daarvan was dat degenen die in de linkerrij marcheerden plots op de kop van het peloton liepen.
Bij "schuin links... mars" deed iedereen, ook al marcherend ,  een  schuine beweging van 45 graden naar links.
Bij "rechtsomkeer... mars" werd al marcherend een draai van 180 graden gemaakt.Wie eerst aan kop van het peloton liep ,kwam dan achteraan te lopen.

Deze nieuwe reglementen had ik dus pas geleerd en was terug in mijn eenheid aangekomen enkele weken vooraleer er een bevelsoverdracht zou plaatsvinden. De CSM dacht dus dat ik de geschikte persoon was om onze militairen wat opfrissing in dril te geven  met het oog op deze festiviteiten. De eerste keer was hij er zelf ook bij en begon hij zelf de dril te doen.Maar : hij wist blijkbaar niet dat de hierboven aangehaalde bewegingen niet meer voorzien waren. En vermits onze  mensen zelden of nooit dril deden kenden zij er ook weinig van en moesten van bijna nul opnieuw "gedrild" worden. En onze CSM kwam ook op de proppen met " links... mars"  enzoverder ... Ik maakte er hem opmerkzaam op dat deze bewegingen niet meer bestonden. Voor verzamelde troep ( iets wat men normaal gezien nooit doet !!) heeft hij me uitgekafferd met al wat mooi en lelijk is.
Nadien , en voor de volgende dril-les, heb ik hem dan de aangepaste reglementen laten zien. Verontschuldigd heeft hij zich niet ( hij was tenslotte adjudant en ik "maar" 1e sergeant  :) ) maar zegde wel : "Als je het toch beter weet, doe dan maar alleen verder" En dat heb ik gedaan , en de parade is goed meegevallen  

NDN
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:03
Locatie: Dottignies

08 feb 2018, 08:12

flupke2 schreef:Van dril gesproken herinner ik me een anekdote uit 1981.
Ik had toen pas mijn cursus "B1" gevolgd en tijdens die cursus werden de aangepaste drilbewegingen aangeleerd. Zo werden bijvoorbeeld de bewegingen " links (of rechts) ... mars " en " schuin links (of rechts) ....mars"  en ook "rechtsomkeer... mars" afgeschaft.....
 
Hei Flupke2! Goed om u nog eens op het forum te hebben met een van uw interessante verhalen.  Ik wist helemaal niet dat dril een materie in evolutie was.  De reactie van de CSM moet wel frustrerend geweest zijn.  Nochtans het is niet moeilijk om zijn ongelijk toe te geven en ere te verschaffen aan wie ere toekomt.  Maar goed, u hebt dan finaal toch uw kennis en kunde nuttig kunnen aanwenden.

Dank u voor de reactie!
Met vriendelijke groeten.

NDN
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:03
Locatie: Dottignies

30 aug 2018, 14:30

Cursus autotechniek

Tijdens de opleiding als Mat-er kregen we uitgebreid les over de techniek betreffende de
verschillende voertuigen:  jeeps,vrachtwagens en gepantserde voertuigen.
Alle deeltechnieken kwamen aan bod: de voeding en vergassing, het verdelingssysteem, de
kaarsontsteking, de voorontstekingsinrichting, kaarsen en condensator, batterij
en bobijn, smering en afkoeling, de koppeling, de overbrenging, de stuurinrichting,
het remsysteem, de ophanging, de elektrische uitrusting
,
...

De elektronica deed in die tijd pas zijn intrede in de automobielindustrie.  Onnodig te verduidelijken dat voor wat de voertuigen van het leger betreft nog alles mechanisch en elektrisch was.  Er bestond geen computer die alles volledig uitmat en aangaf wat er verkeerd liep. Alles moest nog manueel uitgemeten worden, de druk, de kleppen, de ontsteking, enz...

Ik heb nog een aantal theoretische cursussen teruggevonden.  De illustratie geeft een uittreksel weer van de autotechniek.  Op een van de documenten is een schets van de vlotter terug te vinden waarvan ik sprak in een eerdere bijdrage.
 Het ging om het feit dat de vlotter van sommige F6 vrachtwagens bleef haperen en dus het starten van de motor
onmogelijk maakte.  Een tik met een hamer of sleutel en het euvel was opgelost ... :oops:   ABL Assistance  :lol:

Afbeelding
Afbeelding

De theoretische lessen gingen gepaard met praktische toepassing in de garage.  Daar stonden voertuigen van alle slag, alsmede geïsoleerde motorblokken om op te oefenen. Er waren ook prachtige doorsneden van motoren en systemen (koppeling,ontsteking, overbrenging,…) voorhanden die met diverse kleuren de verschillende
componenten weergaven.  Op didactisch vlak was het leger toch op punt voor die tijd.

Persoonlijk heb ik er heel wat van opgestoken dat mij later van pas kwam bij het onderhoud
van mijn persoonlijke wagen.  Kort na mijn militaire dienstplicht kwam ik niet veel in een officiële garage om mijn
wagen te laten onderhouden, dit dank zij het Belgisch Leger :wink:.
Met vriendelijke groeten.
Gast

26 okt 2018, 21:31

ook opleiding (heverlee)voor vrachtwagen MAN/minerva in 70/71 daarna overgeplaatst naar bevoorrading/vervoer in 18é bat log te Werl.Was er ook enkele maanden postbode.Er was ook een basis met Amerikanen.
Gast

26 okt 2018, 21:39

ook opleiding (heverlee)voor vrachtwagen MAN/minerva in 70/71 daarna overgeplaatst naar bevoorrading/vervoer in 18é bat log te Werl.Was er ook enkele maanden postbode.Er was ook een basis met Amerikanen.
Gast

26 okt 2018, 21:40

ook opleiding (heverlee)voor vrachtwagen MAN/minerva in 70/71 daarna overgeplaatst naar bevoorrading/vervoer in 18é bat log te Werl.Was er ook enkele maanden postbode.Er was ook een basis met Amerikanen.

NDN
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:03
Locatie: Dottignies

05 nov 2018, 09:21

vankeirsbilck J schreef:ook opleiding (heverlee)voor vrachtwagen MAN/minerva in 70/71 daarna overgeplaatst naar bevoorrading/vervoer in 18é bat log te Werl.Was er ook enkele maanden postbode.Er was ook een basis met Amerikanen.
Inderdaad er was ook nog het 18e Bn Log te Werl.  Heb evenwel nooit contact gehad met iemand van het 18e Bn.  Wel kende ik een KRO van het 109e Rav Tpt.
En ja, er was tevens een basis van de Amerikanen die instonden voor de bewaking en beheer van het depot met kernkoppen  :!:.  Zij hadden een bar naast de bar van de 4e Mat, met een afzonderlijke ingang weliswaar en af en toe gingen we daar een biertje nuttigen, dat u rechtstreeks in het blikje geserveerd werd.
Ze hadden ook een klein terrein waar de Amerikanen geregeld een spel speelden dat erin bestond om met een hoefijzer naar een metalen staaf te smijten die in de grond geslagen was.
Hun kledij leek er bij iedereen op maat gesneden te zijn, daar waar het bij ons meestal een vormloze en slordige indruk naliet (op uitzondering van de service dress).
Laatst gewijzigd door NDN op 14 mar 2019, 09:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groeten.

Trikke54
Lid geworden op: 30 nov 2018, 15:20
Locatie: linden

30 nov 2018, 15:43

In 1973 was ik 'gelegerd' in Heverlee.
Met een 25-tal man verzorgden wij tijdens de opendeurdagen de motorshow.
We voerden allerhande stunts uit zoals met de motor door een brandende hoepel springen..., al rijdend op een motor met 2 man het stuur overgeven van de piloot aan de passagier...we vormden een piramide met 25 soldaten op 5 motoren die rond het paradeplein reed enz...
Heeft er iemand hiervan (bewegende) beelden.
Het zou me veel plezier doen 

NDN
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:03
Locatie: Dottignies

02 jan 2019, 08:54

Afbeelding

Aan alle lezers en ABL-kenners, een gelukkig Nieuwjaar en een goede gezondheid!

Noë
Met vriendelijke groeten.

NDN
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:03
Locatie: Dottignies

07 feb 2019, 09:08

 
Onze eerste schietles


44 jaar geleden, rond deze tijd, kregen we onze eerste schietles met de FAL.  Dit gebeurde op een speciale schietstand, waar hoge tafels aanwezig waren om de schiethouding aan te leren.  Zo'n echt oorlogswapen in handen krijgen was in het begin toch een speciale ervaring.

Het aanleren ging niet altijd even vlot.  Sommige rekruten hadden moeite met de lighouding.  Er moest met het lichaam een hoek van ongeveer 150° gevormd worden aan de tegenovergestelde kant van de voorkeurshandigheid, dus wie rechtshandig was moest een hoek van 150° vormen aan de linkerkant.  Iemand kreeg dit niet gedaan en vormde altijd een hoek aan dezelfde kant van zijn voorkeurshand.  Met twee instructeurs begon men dan te trekken en te sleuren aan het lichaam van de ongelukkige, tot deze in de correcte houding lag.
Eens de lighouding geklaard, moesten we het geweer leren bedienen.  Patroonhouder vastgeklikt in het geweer.  Patroon in het patroonhuis laden en vergrendelen. Schiet en veiligheidspal in de juiste stand plaatsen (schot per schot).
Mikken -inademen - uitademen- (wanneer keep, mikpunt en doel op één lijn liggen) adem inhouden - trekker overhalen.


Afbeelding
                                Schema patrooninvoer FAL (uit de cursus 'Wapenleer')

Na het schieten, de patroonhouder verwijderen. Ontgrendelen – grendelen– trekker nogmaals
overhalen met geweer op doel gericht (om absoluut zeker te zijn dat er geen patroon geblokkeerd bleef).
Daarmee waren we ingewijd in het schieten en dus al wat meer soldaat.  Nog menig andere schietoefeningen op de schietstand zouden daarop volgen in de drie maanden die ons restten voor onze tactische opleiding in Heverlee.
Laatst gewijzigd door NDN op 07 mar 2019, 08:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groeten.

frankske67
Lid geworden op: 12 jun 2014, 17:47
Locatie: grobbendonk

06 mar 2019, 19:34

ik heb een opleiding gehad van 1 maart 1989 tot 17 april 89 in heverlee der na nog meer dan 10 maanden fort 4 in mortsel. in heverlee zeer slecht tyd gehad , moeder stierf en geen respect van de smerige KROO 's wel van de KRO. Maar mortsel zeer goede tijd gehad.
Laptop HP Pavilion dv7 , 6140sb &#8211; cpu intel i7.2630 qm &#8211; 8 gig ram- SSD van 250gig Samsung en externe hd 2 Tb WD , win10 ( 64 bits ) &#8211; cclaener- Win defender - adwclaener- malwarebytes- spywareblaster -printer canon pixma515 wlan

NDN
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:03
Locatie: Dottignies

07 mar 2019, 08:15

frankske67 schreef:
06 mar 2019, 19:34
ik heb een opleiding gehad van 1 maart 1989 tot 17 april 89 in heverlee der na nog meer dan 10 maanden fort 4 in mortsel. in heverlee zeer slecht tyd gehad , moeder stierf en geen respect van de smerige KROO 's wel van de KRO. Maar mortsel zeer goede tijd gehad.
Ja Frankske67, als men het zelf niet heeft ervaren, kan men het zich moeilijk inbeelden, maar het moet een lastige tijd geweest zijn voor u. Weg van huis, in een omgeving die niet noodzakelijk 'je ding' is en dan nog je moeder verliezen, een nachtmerrie.
Mijn zienswijze is dat respect de basis is van elke relatie, je kunt pas respect krijgen als je respect geeft. Ben je hiërarchisch hoger, dan moet je daarin het voorbeeld tonen. 'Hiërarchisch hoger' betekent nooit 'hoger als mens'.
Als KRO heb ik mij geen minuut meerderwaardig gevoeld t.o.v. de anderen, ik had een uitstekende verstandhouding met BV's van alle graden, miliciens, KROO's en andere KRO's.
Ik was 3 maanden in Heverlee, 2 maanden in Doornik en 10 maanden in Werl (BSD). Nooit spijt van gehad.
Met vriendelijke groeten.

Jerah
Lid geworden op: 18 apr 2019, 15:28

18 apr 2019, 15:33

Ben van 1 februari 1964 tot eind april 1964 in Heverlee geweest. Dan naar Kassel als bestuurder tot eind Januari 1965. Was bij de 10 TPT. Hauweele J.