Aanslagbiljet personenbelasting

Vragen/antwoorden betreffende recht.

mayi
Lid geworden op: 29 jul 2006, 18:49
Locatie: lokeren

02 feb 2018, 22:54

Ik kreeg mijn aanslagbiljet eind december (3,5 maand vroeger dan vorig jaar)  Dus ook 3,5 maand vroeger betalen én daar verwachtte ik me niet aan.
Ik stuur mail naar minfin.....met mijn bezwaar en vraag of ze dat biljet niet in april kunnen sturen (zoals vorig jaar) Ik vind één aanslag per jaar genoeg
Ik krijg prompt een aanvraag voor onderzoek afbetalingsplan toegestuurd.  Daarin moet ik inkomsten en uitgaven vermelden (electr, huis....maar ook mijn privé uitgaven !!!
Dit is NIET wat ik vroeg én daar doe ik niet aan mee.  Van dat beetje privacy blijven ze af !  Ben echt wel boos, maar dat helpt me niet verder.
Weet iemand of ik hier (met succes) kan tegenin gaan en waar kan ik daar voor terecht, wat dien ik daarvoor te doen?
Alle organisaties die ik tot hiertoe aansprak geven geen sluitend antwoord. Bij Test-aankoop moet ik eerst lid worden, bij KVG zeggen ze dat dit geen specifieke vraag naar handicap toe is (dit is de eerste vraag die ik hen in jaren lidmaatschap stel), blijkbaar weten hun juristen dat ook niet?
Heel veel dank voor wie hierop een antwoord kan geven
Gast

02 feb 2018, 23:35

2 verschillende aanslagjaren, 2016 en 2017, valt  niks tegen te doen. Is wettelijk. 

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

03 feb 2018, 07:40

U bent niet alleen in dit geval zo zijn er duizenden, die af en toe twee jaar op één jaar krijgen, dit is wettelijk en niks aan te doen, enkel met een afbetalingsplan van Max. 6 maanden.

Wat je privacy betreft, als men op de belasting het wil weten kan zij dit opvragen maar dit is extra werk voor hun, daarom vragen ze het u, gaat veel sneller om je afbetalingsplan goed te keuren.

Zelfs als je naar het bureel van de belastingen gaat kan men daar ter plaatse je afbetalingsplan voorstellen en onmiddellijk je overschrijvingen mee geven.

En in 2018 is er geen privacy meer door teveel databanken die door veel te veel mensen kunnen bezocht worden.

Nu op dit ogenblik heeft Google u geregistreerd dat je hier op seniorennet die vraag stelt. :lol: :lol:
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

03 feb 2018, 09:48

Ik heb dit jaar ook mijn aanslagbiljet ontvangen in november, tegen maart-april vroeger. Eerst en vooral door de vooraf ingevulde brieven en ook Tax-on-web, kunnen de belastingdiensten veel vroeger aan de afrekeningen beginnen dan enkele jaren geleden. De rest van de tijd vullen ze  nu door extra controles. We zullen er mee moeten leren leven dat we onze belastingafrekening nog het zelfde jaar ontvangen. Het is mij ooit overkomen : aangifte in mei, afrekening mei volgend jaar. Al goed dat we maar één afrekening per burgerlijk jaar krijgen. 
Indien TS niet in de mogelijkheid is om het totale bedrag binnen de voorziene periode te betalen, zal hij dus de nodige gegevens moeten meedelen en akkoord gaan met het afbetalingsplan. Sorry!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

03 feb 2018, 12:49

Op tax-on-web heb ik in april mijn automatisch ingevulde aangifte nagekeken. Aangezien ik isolatiewerken heb laten uitvoeren die recht geven op belastingvermindering  , heb ik deze uitgaven in het voorziene vakje ingevuld en dan de aangifte ingediend. Ongeveer 1 maand nadien kreeg ik de vraag om de bewijsstukken van de isolatiewerken binnen te brengen.Dat deed ik midden mei. 
Eind augustus kreeg ik dan het aanslagbiljet toegestuurd met vermelding dat ik  xxx € zou terugbetaald krijgen op het einde van november . En eind november stond het bedrag op mijn rekening.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

03 feb 2018, 12:51

mayi,

Onmiddellijk betalen of miserie.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

mayi
Lid geworden op: 29 jul 2006, 18:49
Locatie: lokeren

03 feb 2018, 19:10

Bedankt Pastoor.  Zal ik doen, al vind ik het niet echt kunnen hoor.

mayi
Lid geworden op: 29 jul 2006, 18:49
Locatie: lokeren

04 feb 2018, 21:49

Misschien een domme vraag: wat is een burgerlijk jaar?
Als ik dat googel krijg ik geen sluitend antwoord
volgend vond ik wel:
"De meeste bedrijven laten hun boekjaar samenvallen met het burgerlijk jaar. Dit betekent starten op 1 januari en eindigen op 31 december"
Mijn gedachten gang (die mis kan zijn)
 De aanslag van een particulier wordt berekend vanaf 1 januari vanaf een bepaald jaar tot eind december vanaf datzelfde jaar.
Is het toesturen van die aanslag (half december) dan te vroeg?
Stel nu dat ze voor aanslagjaar 2018 je aanslag sturen in september 2018??  Kan dat?

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

05 feb 2018, 08:24

mayi,

De aanslag van een particulier wordt berekend vanaf 1 januari vanaf een bepaald jaar tot eind december vanaf datzelfde jaar. Is het toesturen van die aanslag (half december) dan te vroeg? Stel nu dat ze voor aanslagjaar 2018 je aanslag sturen in september 2018?  Kan dat? 

* * * *

Dat is niet juist. Volgens het wetboek is het zo:
De aangifte op het inkomen van een persoon ( verdiend van januari 1 tot december 31 2017 wordt verstuurd naar de fiscus ten laatste per 30 juni 2018 ) wordt verrekend en de aanslag wordt gevestigd vanaf 1 juli 2018 tot en met 30 juni 2019. 

Als dat er niet is en men heeft recht op een terugbetaling, dan moet men dat eisen.
Als dat er niet is en men moet bijbetalen, dan zwijgt men.  
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

05 feb 2018, 10:36

Er zijn hier woorden dat men niet goed begrijpt !!!

Aanslag jaar 2017 is de inkomsten van 1/01/2016 tot en met 31/12/2016

deze aangifte moet in juli 2017 ingediend worden en de eerste brieven van aanslag vertrekken op 1/09/2017

Normaal moet je eind 2017 betalen, MAAR in het verleden jaren zijn de belastingen vertraging opgelopen waardoor de meeste aanslagen pas begin het volgend jaar was dus aanslagjaar 2017 inkomsten 2016 te betalen eind 2017, vroeger ging men enkele maanden vertraging waar door het dan 2018 word.

Dus aanslag jaar is voor de verdiensten van het vorige jaar.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

05 feb 2018, 10:38

pastoor schreef:
Als dat er niet is en men heeft recht op een terugbetaling, dan moet men dat eisen.
Als dat er niet is en men moet bijbetalen, dan zwijgt men.  
De laatste jaren zijn ze allemaal op tijd verzonden.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

05 feb 2018, 11:05

Er is hier iemand geweest die 5 jaar daarvoor (eenmalig) geen aanslagbiljet gekregen had, en hij wist dat hij moest bijbetalen. En zwijgen kon hij.  
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

05 feb 2018, 15:27

De software van de belastingen staan nu goed op punt, en men zal je niet vergeten, vroeger is dit meermaals gebeurt, maar de belastingen willen ook hun centen en de ambtenaren moeten zien dat alle aanslagen op tijd de deur uit zijn.

Tegenwoordig zijn meer dan de helft voor einde jaar de deur uit.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)
55 Monique

08 feb 2018, 10:37

Heb er ook twee gehad binnen jaar , betalen zoals Pastoor zegt .

Is niet min de intresten ( en op aflossing passen ze dat dan ook toe) 

Kunnen we best missen :) .