Deuren in hoogglans lak.

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

15 feb 2018, 10:46

maior domus  jij schrijft waar ik dus al voor vreesde...
Wel, schoonzoon moet toevallig volgende week in Japan zijn voor het werk. :)
Och arme ik ga die man geen potten lak laten meebrengen...

Ik zal ze gewoon afwassen en verder afzien.
Ik weet het niets blijft proper en niets blijft nieuw, maar toch....

Ik weet wel dat de echte lak niet mocht gebruikt zes jaar geleden.

Ach we zullen nog maar eens in onze spaarpot rommelen en een offerte laten maken voor het lakken van een aantal binnendeuren.
Ik heb nu al veel geleerd in die zes jaar alleen, maar om nu een deurvlak te gaan lakken, dat is een beetje gewaagd.

Gek hoe jullie mannen ervan uitgaan dat ik dat allemaal kan...

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

15 feb 2018, 21:59

Tja, het lakken van grote effen oppervlakken is een secuur werkje.
Nochtans heb ik een 20 jaar geleden, toen je nog echte hoogglanslak kon kopen op basis van oplosmiddelen, daarmee een plafond gelakt met een klein mousse rolletje.
In de kleur "ivoor".
Was zeer mooi, zeker met daar dan indirecte verlichting op.
Zou het terug durven doen.
Ondank is 's werelds loon

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

15 feb 2018, 22:22

Helena van Troje schreef:Wel, schoonzoon moet toevallig volgende week in Japan zijn voor het werk. :)
Och arme ik ga die man geen potten lak laten meebrengen...
Je hoeft heus niet naar Japan voor hoogwaardige lak, die verkopen ze hier ook. Het zit hem gewoon in de techniek, na iedere laag opslissen met korrel 600, goed ontstoffen en drogen. Na de eindlaag nog opblinken met zachte doek of watten en minstens 24 uur wachten tussen iedere laag. Goed voor nog eens 25 jaar.
Door dat waterschuurpapier wordt de lak zo egaal en glad als marmer.
http://www.sikkens.nl/producten/detail/ ... high_gloss

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

16 feb 2018, 00:05

dat zal werk voor de vakman worden: dat ligt buiten mijn kunnen

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

19 feb 2018, 15:45

En opgeven staat niet in mijn woordenboek.
Vandaar dat ik met azijn geprobeerd heb.
Eerst had ik inmaakazijn gebruikt, tot ik zag dat er augurken en komkommers op de etiket stond... :roll: :roll: :roll:

Overgegaan op schoonmaakazijn, mits heel goed naspoelen.
De vettigheid is tenminste al verdwenen.
Dat is al dat.
En nu is het zaak de poetsvrouw in he toog te houden dat ze niet weer met haar vettige vodden begint....
Gast

19 feb 2018, 18:23

Helena van Troje schreef:En opgeven staat niet in mijn woordenboek.
Vandaar dat ik met azijn geprobeerd heb.
Eerst had ik inmaakazijn gebruikt, tot ik zag dat er augurken en komkommers op de etiket stond... :roll: :roll: :roll:

Overgegaan op schoonmaakazijn, mits heel goed naspoelen.
De vettigheid is tenminste al verdwenen.
Dat is al dat.
En nu is het zaak de poetsvrouw in he toog te houden dat ze niet weer met haar vettige vodden begint....
Je kan ook eens autopolish proberen , voor ruwe carroserie of normaal gebruik , o.a. verkrijgbaar in "Auto 5" shops. Ontvet en doet blinken , en is zowat toepasbaar op alle synthetische verven en lakken op basis van solventen. Gebruiksaanleiding lezen. 

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

19 feb 2018, 20:24

TSF:  ongeweten op dit moment, werd er watergedragen- gebruikt of solventgedragen lak?
Maar proberen kan nooit kwaad, op een weinig zichtbare plaats natuurlijk.
:wink:
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/
Gast

19 feb 2018, 20:55

pcekspeer schreef:TSF:  ongeweten op dit moment, werd er watergedragen- gebruikt of solventgedragen lak?
Maar proberen kan nooit kwaad, op een weinig zichtbare plaats natuurlijk.
:wink:
Zoals Helena schreef , 27 jaar geleden gelakt geweest.  In diene tijd heb ik zelf nooit op water gebaseerde lakken gevonden , althans niet in den Brico en dergelijke.  

Nu heb ik bij Levis wel een op water gebaseerde lak gevonden , een heel goede zelfs die zich prachtig laat bewerken.

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

19 feb 2018, 21:20

Neen, haar man is een aantal jaren geleden overleden, en hij heeft nog voor het overlijden de deuren gelakt, maar zij kan natuurlijk niet vertellen met welke soort lak. Ze geeft wel aan dat hij het type lak vd eerste keer nu niet meer mocht gebruiken, dus zal hij naar alle waarschijnlijk watergedragen lak hebben gebruikt...en daarop dan poetsen met St Marc is niet zo een goed idee, vermoedelijk.
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/