België is een ambtenarenland

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

18 feb 2018, 11:26

De Jules is nu nog altijd statutair.

Maar zijn grootste probleem is dat hij rond zijn 20 jaar de keuze heeft gemaakt om in de privé te gaan werken. Dat was toen fantastisch, want die ambtenaartjes kwamen met een belachelijk loon thuis terwijl het in de jaren 60 en 70 in de privé nauwelijks nodig was om te solliciteren: ze kwamen je vrágen om van job te veranderen. Neen, vast werk was dat niet, net zo min als vandaag mensen uit de ICT ook geen 'vast werk' hebben.

Maar uiteindelijk wordt de krekel wel eens geconfronteerd met zijn eigen verleden. Als je niet vooruitziend bent geweest (zoals dejules) en als je niet gewend bent om de broeksriem aan te halen (zoals de meeste ambtenaren in hun jonge jaren) dan ben je nu de misdeelde, de achtergestelde, de slaaf die anderen heeft moeten onderhouden.

Same old song....
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Gast

18 feb 2018, 15:09

Wil. schreef:..... en als je niet gewend bent om de broeksriem aan te halen (zoals de meeste ambtenaren in hun jonge jaren) ...
De broeksriem aanhalen , dat lukte misschien nog wel , maar het knoppeke van de hemdskol dichtdoen , dat lukte niet meer na een paar jaar ambtenarenschap. :D
dejules

21 feb 2018, 17:17

De regering zit in de laatste rechte lijn om een akkoord te bereiken voor zware beroepen bij ambtenaren. Wie tijdens zijn carrière hard labeur heeft verricht, krijgt recht op een voordelige pensioenregeling. Pensioenminister Daniel Bacquelaine (MR) hoopt op een landing morgen.  Een van de vragen die telkens opduikt: zullen leerkrachten vroeger met pensioen kunnen blijven gaan? Zowel CD&V als de vakbonden zetten zwaar in om hen op de lijst van zware beroepen te krijgen. Onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) heeft daar meermaals publieke beloftes over gedaan.

https://www.demorgen.be/politiek/waarom ... -b9a34461/

Die leeglopers werken 600 u/jaar minder dan in de buurlanden!
Zijn het meeste ziek van alle Oeso-landen.
4 maanden verlof per jaar en 20u/week rust is niet voldoende.
    dejules

    23 feb 2018, 08:42

    In de Vlaamse gemeenten mag er vanaf 1 augustus nog maar één secretaris zijn en één ontvanger (financieel beheerder). Nu zijn er vaak nog telkens twee: één voor de gemeente en één voor het OCMW. De twee uitverkoren ambtenaren krijgen 30% opslag. Maar gemeenten mogen degene die ‘achterblijft’ óók opslag geven, tot maximum 29,99%.

    http://www.gva.be/cnt/dmf20180222_03372 ... -gemeenten

    Nog iemand 30% opslag gehad de laatste tijd?
    Gast

    23 feb 2018, 09:02

    dejules schreef:....

    http://www.gva.be/cnt/dmf20180222_03372 ... -gemeenten

    Nog iemand 30% opslag gehad de laatste tijd?
    Zum Kotsen !  :evil:   En dat terwijl de bevolking alsmaar armer wordt.  Als al dat gegraai van belastingsgeld geen nieuw mei'68 waard is  , dan weet ik het niet meer ....
    dejules

    23 feb 2018, 09:13

    > Er was eens een koning die wilde gaan vissen. Hij ontbood de koninklijke weersvoorspeller om het weer voor de volgende dagen te voorspellen.
    >
    > De weerman verzekerde hem dat er zeker geen regen zou vallen.
    >
    > Dus gingen de koning en de koningin vissen. Onderweg ontmoetten ze een boer met zijn ezel. De boer zei: ‘Uwe Hoogheid, U zou beter terugkeren naar Uw paleis
    >
    > want dra zal er een aanzienlijke hoeveelheid regen vallen.’
    >
    > De koning was beleefd en terughoudend en antwoordde: Ik heb een zeer gewaardeerde paleisvoorspeller die hoog opgeleid is en bovendien jarenlange ervaring heeft.
    >
    > Ik betaal hem een hoog loon. Hij gaf me een zéér verschillende voorspelling. Ik vertrouw hem en dus zal ik niet terugkeren.’ En dus ging de koning verder naar het meer.
    >
    > Maar een korte tijd later viel er een verschrikkelijke hoeveelheid regen. De koning en de koningin waren doorweekt en hun gevolg gniffelde om hen in zo’n beschamende
    >
    > toestand te zien.
    >
    > Woedend keerde de koning terug naar het paleis en beval de koninklijke weersvoorspeller te ontslaan. Dan vorderde hij de boer naar zijn paleis en bood hem
    >
    > de prestigieuze en vet betaalde baan van weersvoorspeller aan.
    >
    > De boer zei: ‘ Uwe Hoogheid, Ik weet niets over weer voorspellen. Ik krijg mijn informatie van mijn ezel. Hoe meer de oren van mijn ezel hangen, hoe harder het gaat regenen.’
    >
    > Dus gaf de koning de baan van weersvoorspeller aan de ezel.
    >
    > Vanaf toen begon men bij de overheid ezels aan te stellen en hen de hoogste en invloedrijkste posities te doen bekleden.
    >
    > En tot nog toe wordt deze traditie in stand gehouden......
    dejules

    23 feb 2018, 19:11

    Weer goed nieuws voor de leeglopers : de leraars krijgen 1.1% loonverhoging.

    https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 85790.html

    Wil.
    Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

    23 feb 2018, 21:36

    Niks vergeten, julio? "Dit is Waanzin!!!" bijvoorbeeld?

    Wie de jeugd negeert, negeert de toekomst  :lol: Goeie punten voor de schoolmeesters!
    AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
    Gast

    23 feb 2018, 23:05

    Wil. schreef:Niks vergeten, julio? "Dit is Waanzin!!!" bijvoorbeeld?

    Wie de jeugd negeert, negeert de toekomst  :lol: Goeie punten voor de schoolmeesters!
    Wat bedoel je hiermee ?   8O  Bedoel je dat de schoolmeesters dan ook voor 1,1 % meer of nog beter les gaan geven ?

    Eerst het gemeentepersoneel , nu de onderwijzers , straks politie en gevangenispersoneel .... De regeringen zijn blijkbaar een nieuw soort kiesvee aan het prepareren , het wordt duidelijk waarom men niet in het aantal ambtenaren wil snoeien :twisted:.... Hierbij gaat het Griekenland met zijn veelvoud aan overbetaalde ambtenaren van destijds nog verbleken ...

    Silver Wolf
    Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
    Locatie: Thuis

    24 feb 2018, 06:40

    The Spirit of Flanders schreef:
    Wil. schreef:Niks vergeten, julio? "Dit is Waanzin!!!" bijvoorbeeld?
    Wie de jeugd negeert, negeert de toekomst  :lol: Goeie punten voor de schoolmeesters!
    Wat bedoel je hiermee ?   8O  Bedoel je dat de schoolmeesters dan ook voor 1,1 % meer of nog beter les gaan geven ?
    Eerst het gemeentepersoneel , nu de onderwijzers , straks politie en gevangenispersoneel .... De regeringen zijn blijkbaar een nieuw soort kiesvee aan het prepareren , het wordt duidelijk waarom men niet in het aantal ambtenaren wil snoeien :twisted:.... Hierbij gaat het Griekenland met zijn veelvoud aan overbetaalde ambtenaren van destijds nog verbleken ...
    QUOTE: De schuldgraad van ons land daalde vorig jaar van 105,7 naar 102,8 procent van het bruto binnenlands product.
    Daarmee beent België de rest van de eurozone bij.
    Het begrotingstekort zakte ook, van 2,5 procent naar 1 procent van het bbp.


    BRON =  https://www.demorgen.be/economie/staats ... -b01812e9/

    Dus blijkbaar verder potverteren  en als de rente aantrekt beent België die daling wel snel bij. :?

    sw

    Idefix
    Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
    Locatie: Vlaams Brabant

    24 feb 2018, 10:41

    dejules schreef:
    Idefix schreef: ik kan me na het lezen van uw eenzijdig gehak op de ambtenaren niet van de indruk ontdoen dat je ooit geprobeerd hebt om een mooi overheidspostje in de wacht te slepen
    Wat is een "mooi overheidspostje"? Is dat een nutteloze job waar je bijna nooit moet aanwezig zijn, dat zeer zwaar betaalt en recht geeft op 4.700 Euro netto pensioen vanaf uw 50ste?  U komt uit de leegloperij?
    Statutair? 
    Mooi overheidspostje?
    Definitief naar Benidorm op uw 50ste om verder leeg te lopen?
    Zeg dejules, heb je er al eens over nagedacht hoe je aan je uitkering zou geraken moesten er geen ambtenaren zijn. Of word/werd je betaald door de vakbond? LOL
    De zon is gratis voor iedereen
    dejules

    24 feb 2018, 10:41

    Silver Wolf schreef: Dus blijkbaar verder potverteren  en als de rente aantrekt beent België die daling wel snel bij. :?

    sw
    Als de rente met 1% aantrekt moet de ECB in spoedzitting samenkomen in Frankfurt om België onder curatele te zetten. Dit land heeft geen toekomst, hier regeert de statutaire leegloperij.
    dejules

    24 feb 2018, 14:20

    Nu blijken de leden van de raad van bestuur van Brussels Expo, de vzw waarmee onder meer de paleizen op de Heizel worden bestuurd en die gelinkt is aan de stad Brussel, meer dan 700.000 euro per jaar te verdienen.

    In hoeveel andere Belgische steden zit men op bestuursniveau nu met toegeknepen billen te hopen dat de schijnwerpers op Brussel gericht blijven?

    Idefix
    Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
    Locatie: Vlaams Brabant

    26 feb 2018, 17:47

    dejules schreef:Weer goed nieuws voor de leeglopers : de leraars krijgen 1.1% loonverhoging.

    https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 85790.html
    Wat hebt gij tegen onderwijzers en onderwijs??????????? Moet iedereen dan dom blijven????
    De zon is gratis voor iedereen
    dejules

    26 feb 2018, 19:13

    Idefix schreef:
    dejules schreef:Weer goed nieuws voor de leeglopers : de leraars krijgen 1.1% loonverhoging.

    https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 85790.html
    Wat hebt gij tegen onderwijzers en onderwijs??????????? Moet iedereen dan dom blijven????
    In de studie van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) worden de lonen van de leerkrachten in het lager secundair onderwijs met elkaar vergeleken. Vlaamse leraren blijken beter betaald dan het Europese gemiddelde. Zo verdienen ze meer dan hun Finse of Zweedse collega’s.
    Hun weddes liggen anderzijds lager dan die in Nederland en Duitsland. En het allerbest betaald zijn de Luxemburgers en Zwitsers. Het startersloon van een Zwitserse leerkracht evenaart zelfs dat van zijn Vlaamse collega die bijna met pensioen gaat.

    Maar de Zwitsers staan op jaarbasis wél meer dan 1.000 uur voor de klas, en de Nederlanders en Duitsers bijna 800 uur. Veel meer dan de Vlamingen, die zelfs niet aan 600 uur komen. Daarmee bengelen we onderaan de lijst. (IDV)

    https://www.hln.be/nieuws/binnenland/on ... ~af39feb9/

    Werkweken van 20u en 4 maanden verlof : dikke leeglopers. Werken een fractie tov de rest wereld. En het meeste ziek van alle ontwikkelde landen.