Koelvloeistof meten in CV stacaravan

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

V4-lover
Lid geworden op: 03 mar 2013, 12:19

21 feb 2018, 15:07

In onze stacaravan uitgerust met CV zit in de radiatoren water met een hoeveelheid glycol  ( antivries ) er bij.
Ik zou graag eens weten tot hoeveel onder het vriespunt deze beschermd is momenteel.
vorig jaar gekocht en blijkbaar in orde. toch wil ik zeker zijn.
Hebben jullie advies hoe ik dit het beste kan nakijken aub?
Waar water best aftappen om te meten met antivriesmeter?
Hoe best opvullen indien er te weinig moest in zitten?
Welke antivries mag er bij indien te weinig?

Thx
Snok en de keet af

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

21 feb 2018, 15:57

Koelvloeistof mengen, zie hier http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2011/ ... n-10111720 , is wel geen CV, maar daar kan je lezen dat men best niet gaat mengen.

Hoe meten? Wel indien je zou moeten bijvullen zal er daar wel ergens een toegang voor zijn die met een dop afgesloten is, via deze weg kan je toch een meting uitvoeren, maar !!! laat eerst de druk af !!! en probleem is dan dat je het geheel misschien opnieuw onder druk zal moeten plaatsen, dit ervan uitgaande dat er in die CV ook een expantievat te vinden is wat ik wel denk.

Ik zou je toch de raad geven dit door een firma te laten doen indien je daarvoor niet het nodige gereedschap hebt.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Fadre
Lid geworden op: 08 jun 2007, 20:39
Locatie: DEURNE

04 feb 2019, 12:29

Water aftappen en in autogarage laten meten .
Als je zo ver gaat als je kunt zien,zie je verder als je zover bent.

Fadre
Lid geworden op: 08 jun 2007, 20:39
Locatie: DEURNE

04 feb 2019, 12:30

War je water bijvult ,kan je ook aftappen .
Als je zo ver gaat als je kunt zien,zie je verder als je zover bent.