Externe harddisk in case

Vragen/antwoorden betreffende computer hardware.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

24 feb 2018, 12:06

Toby schreef: Graag hoor ik wat ik nu moet doen aub.
EERST nieuwe partitie aanmaken.

Daarna kan die pas geformatteerd worden en een stationsletter krijgen.
(wordt bij aanmaken van de partitie trouwens automatisch gevraagd als ik mij niet vergis)

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

24 feb 2018, 15:37

@Sony en @Verhaegen : we zijn er nog niet vrees ik.

Als ik nu rechtsklik op dat linker vakje van de schijf weergegeven door die balk met de zwarte streep, dan krijg ik een menuke met :

- Nieuw spanned volume (in grijze tekst)
- Nieuw striped volume (idem)
- Schijf convertreren  naar dynamische schijf (in zwarte tekst)
- Converteren  naar MBR schijf (idem)
- Help (idem)

Dan klik ik rechts op dat gearceerde gedeelte van die balk met zwarte streep en krijg onderstaande menu :

- Nieuw eenvoudig volume (in zwarte tekst)
- Nieuw spanned volume (in grijze tekst)
- Nieuw striped volume (idem)
- Eigenschappen (in zwarte tekst)
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

24 feb 2018, 15:41

Charlie Maru schreef:
Toby schreef: Graag hoor ik wat ik nu moet doen aub.
EERST nieuwe partitie aanmaken.
Daarna kan die pas geformatteerd worden en een stationsletter krijgen.
(wordt bij aanmaken van de partitie trouwens automatisch gevraagd als ik mij niet vergis)
Maar nu duikt er een nieuw probleem op, nl. als ik rechtsklik, ik heel andere menu's voorgeschoteld krijg als vooropgesteld.  8O
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

24 feb 2018, 16:09

Toby

Nieuw eenvoudig volume
Voor de juiste werkwijze:
http://www.nldit.com/hardware/computer- ... /6653.html

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

24 feb 2018, 17:24

Sony schreef:Toby
Nieuw eenvoudig volume
Voor de juiste werkwijze:
http://www.nldit.com/hardware/computer- ... /6653.html
Sony
Dat was de laatste stap.
Mag-ni-fiek, de disk is nu even gemakkelijk toegankelijk als mijn broekzak.

Sony, hartelijk dank hoor (en natuurlijk ook alle anderen ...  :wink:).
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

24 feb 2018, 18:03

Toby schreef:Een gebruikte harddisk van capaciteit 1 TB (uit een afgedankte laptop), geplaatst in een externe case (metalen omhulsel), wordt niet herkend door een computer na aansluiting met een usb kabel.

De disk werkte nochtans prima in de laptop.
En wat was dan de reden van het verdwijnen van die partitie(s) ?

Als die in de laptop prima werkte, dan stonden er één of meerdere partities op, en die verdwijnen niet zomaar.....

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

24 feb 2018, 19:03

Charlie Maru schreef:
Toby schreef:Een gebruikte harddisk van capaciteit 1 TB (uit een afgedankte laptop), geplaatst in een externe case (metalen omhulsel), wordt niet herkend door een computer na aansluiting met een usb kabel.
De disk werkte nochtans prima in de laptop.
En wat was dan de reden van het verdwijnen van die partitie(s) ?
Als die in de laptop prima werkte, dan stonden er één of meerdere partities op, en die verdwijnen niet zomaar.....
Mja, dat dacht ik ook dat na opbergen in een aparte case en aansluiting, dat het zaakje vlot zou draaien. Dat is misschien mijn 6de of 7de oude harddisk die ik zo nog een tijdje gebruik om te experimenteren. Nog nooit had ik dergelijke problemen voor. Ik formatteerde toen de disk in de case zat en klaar was kees.

Ik weet nu ook niet precies wat er gebeurd is maar in ieder geval was er wellicht een begin gemaakt om van die harddisk een opslagmedium te maken i.p.v. 2 of 3 partities te behouden.

Eerlijk gezegd, zou ik niet weten hoe je die partities verwijdert zonder dan de schijf opnieuw te formatteren tot één geheel. Het kan zijn dat ikzelf daar een en ander verkeerd mee gedaan heb. Ik kan je geen pasklaar antwoord geven.

Toch heb ik een vermoeden : kan het zijn dat alle problemen voortkomen uit het feit dart die laptop (geen dual boot) Linux Mint 18.2 draaide ? Windows kan toch geen schijven geformatteerd in Linux herkennen ? Omgekeerd, met GParted wel. Zou wel eens interessant kunnen zijn om weten, overigens.  :wink:
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

25 feb 2018, 08:52

linux maakt gebruik van ext2/ext3/ext4
windows kan der niks mee doen , maar in schijfbeheer wordt die wél gezien hoor
die partitie's kan men gewoon  verwijderen 

ik gebruik al lange tijd mini tool partitionwizzard voor dergelijke dingen

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

25 feb 2018, 08:55

Toby,

bedankt voor het melden en veel succes verder.

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

25 feb 2018, 10:21

verhaegen schreef:linux maakt gebruik van ext2/ext3/ext4
windows kan der niks mee doen , maar in schijfbeheer wordt die wél gezien hoor
die partitie's kan men gewoon  verwijderen 

ik gebruik al lange tijd mini tool partitionwizzard voor dergelijke dingen
Ik heb in Win10 al gezien dat die ext4 partities als vrije ruimte (unallocated) aanduidt. Als je in Linux een eksterne harde schijf aanmaakt (1 of meerdere partities) en je wil die schijf ook in een Win omgeving gebruiken, dan moet je die in een Win-formaat (ntfs .....) formatteren.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

26 feb 2018, 05:36

hviaene schreef:
verhaegen schreef:linux maakt gebruik van ext2/ext3/ext4
windows kan der niks mee doen , maar in schijfbeheer wordt die wél gezien hoor
die partitie's kan men gewoon  verwijderen 

ik gebruik al lange tijd mini tool partitionwizzard voor dergelijke dingen
Ik heb in Win10 al gezien dat die ext4 partities als vrije ruimte (unallocated) aanduidt. Als je in Linux een eksterne harde schijf aanmaakt (1 of meerdere partities) en je wil die schijf ook in een Win omgeving gebruiken, dan moet je die in een Win-formaat (ntfs .....) formatteren.
Vergis ik me dan als ik beweer dat bepaalde bestanden (waaronder meestal afbeeldingen) die je aanmaakt onder Linux, totaal onleesbaar zijn in Windows ? Of is dat de logica zelve ?
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

26 feb 2018, 08:50

is volkomen normaal als die partitie in ext2/ext3/ext4 staat
dan kan der niks gelezen worden door windows van bestanden (zoals al eerder iemand zei , zaken waar men vanuit linux en windows aan moet kunnen moeten in ntfs gezet worden )
als ge de 3 wilt mac, windows , linux moet het in exfat zijn

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

26 feb 2018, 09:40

Toby schreef:
hviaene schreef:
verhaegen schreef:linux maakt gebruik van ext2/ext3/ext4
windows kan der niks mee doen , maar in schijfbeheer wordt die wél gezien hoor
die partitie's kan men gewoon  verwijderen 

ik gebruik al lange tijd mini tool partitionwizzard voor dergelijke dingen
Ik heb in Win10 al gezien dat die ext4 partities als vrije ruimte (unallocated) aanduidt. Als je in Linux een eksterne harde schijf aanmaakt (1 of meerdere partities) en je wil die schijf ook in een Win omgeving gebruiken, dan moet je die in een Win-formaat (ntfs .....) formatteren.
Vergis ik me dan als ik beweer dat bepaalde bestanden (waaronder meestal afbeeldingen) die je aanmaakt onder Linux, totaal onleesbaar zijn in Windows ? Of is dat de logica zelve ?
Neen, afbeeldingen zijn even goed leesbaar in Win als in Linux, vooropgesteld dat je op beide sistemen de gepaste programma's hebt.
Bijv: ik heb op mijn Mageia de libraries geinstalleerd om ORF's (Olympus Raw Format) te kunnen lezen en bewerken, maar ik heb die niet op Win10 (ik heb er daar ook nog niet naar gezocht.)
Maar natuurlijk moeten die bestanden wel op een schijf staan die geformatteerd is zodat beide die kunnen lezen.
En overigens bestaat er voor Win software die wél leestoegang geeft tot ext4, niet schrijven.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

26 feb 2018, 17:34

@Verhaegen en hviaene : bedankt voor de info.
Interessant om eens op te letten bij verkeer tussen Linux en nWindows.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !