geld lenen

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

plopperdeplop
Lid geworden op: 09 mar 2012, 12:04
Locatie: overal

26 feb 2018, 16:45

Mijn partner is zinnes van geld uit te lenen aan een goeie vriendin van haar.ze weet dat het geld goed besteed zal worden en dat het zekers terugbetaald zal worden.Ze zijn allebei overeengekomen dat er toch een document moet opgemaakt worden(door beiden ondertekend) waarin vermeld staat over welk bedrag het gaat en op welke manier het moet terug betaald worden.Mijn vraag is of dit document dat door beiden zal ondertekend worden wel als bewijslast kan dienen mocht er toch ooit een kink in de kabel komen wat de terugbetaling zou aangaan.Of is het aangewezen om dit document via een notaris te laten opmaken maar wat dan ook kosten zal meebrengen.Alleen staan ze beiden huiverig om dit via een notaris te doen om redenen dat dit wel misschien dan bekend zou zijn en dat de fiscus haren neus er zou insteken.Wat is het beste.Onderling de afspraak op papier zetten zonder tussenkomst van een notaris of het laten opmaken door een notaris. Wie weet raad.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

26 feb 2018, 18:13

Zou het kunnen dat je dit reeds een hele tijd geleden gevraagd hebt?

Zelfs via notaris is volgens mijn geen garantie dat ze terug betaald wordt maar zou wel kunnen dienen als bewijs indien één van beiden komt te overlijden.
Notaris en fiscus staan hier niet op één lijn. Dat je partner eens contact opneemt met een notaris, het zal vlug duidelijk worden.

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

26 feb 2018, 19:51

In plaats van notaris, laat het gewoon registreren dit kost 25€
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

plopperdeplop
Lid geworden op: 09 mar 2012, 12:04
Locatie: overal

26 feb 2018, 19:55

denlowie schreef:In plaats van notaris, laat het gewoon registreren dit kost 25€
En waar mijnen besten kan je dit registreren?

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

26 feb 2018, 20:44

plopperdeplop schreef:
denlowie schreef:In plaats van notaris, laat het gewoon registreren dit kost 25€
En waar mijnen besten kan je dit registreren?
Registratiekantoor uiteraard. Maar je kan alles laten registreren tot een geschreven papiertje op wc papier toe. 

Registratiekantoor kan je bevragen bij de belastingen van de gemeente. Gewoon vragen (zelfs telefonisch) waar het dichtsbijzijnde registratiekantoor zich bevindt. En als je wat moeite doet zal je het zelfs op Internet vinden.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

27 feb 2018, 09:53

Zo te lezen heb je niet graag dat de fiscus "haren neus" insteekt , als je het laat registreren of via een notaris laat verlopen uw leningscontract is het altijd (als ze willen) te achterhalen door de fiscus.
Dat is voor u een probleem. ( voor alle duidelijkheid ik moet NIET weten waarom t'zijn mijn zaken niet), maar
langs de andere kant is een registratie een zekerheid die achteraf niet kan betwist worden.
Versta me niet verkeerd de beste vrienden kunnen ook in onverschil vallen.
ge kunt misschien ook de betalingen via een rekening laten lopen dan heb je toch altijd een bewijs in handen.
U kunt ook uw toevlucht nemen tot een eenzijdige schuldbekentenis waarbij de kredietnemer bevestigt dat hij een som heeft ontvangen en hij er zich toe verbindt om die volgens bepaalde modaliteiten terug te betalen. Bij een dergelijke formulering moet de schuldenaar duidelijk schrijven ‘goedgekeurd voor xxxx’, waarbij de som voluit in letters wordt vermeld.
Mogelijkheden genoeg , misschien zijn er nog andere forumleden die nog andere voorstellen hebben.
Vergeet ook niet dat als ge plots komt te overlijden de persoon die het geld leent dient verder af te lossen aan uw erfgenamen.
Hier blijkt dus weer het belang van een schriftelijke lening. Indien u geld uitleent waarvan geen enkel spoor bestaat, dan kunnen uw erfgenamen moeilijk aanspraak maken op het uitgeleende geld.
De keerzijde is wel dat uw erfgenamen successierechten zullen moeten betalen op het nog openstaande bedrag bij overlijden van de kredietgever. Het gaat om een schuldvordering en dus een actief van de nalatenschap. Ook hier is het dus belangrijk dat men via de overschrijvingen kan bewijzen wat er al een deel van het oorspronkelijk geleende bedrag terugbetaald is.
Succes!

lotte
Lid geworden op: 26 apr 2005, 13:47
Locatie: Tielt

27 feb 2018, 10:00

In het kader van dit onderwerp
waarom niet opteren voor een

"winwinlening voor particulieren of zelfstandigen"

boekhoudkundig ben je in orde en veilig
en je doet er bovenop de intresten
een belastingsvoordeel mee.

Is uiteraard niet van toepassing als je geld uitleent
 dat niet gekend is.

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

27 feb 2018, 11:20

plopperdeplop schreef:
denlowie schreef:In plaats van notaris, laat het gewoon registreren dit kost 25€
En waar mijnen besten kan je dit registreren?
Zeker niet bij de baker.

In het kantoor van registratie, ik heb er al veel laten registreren akten van kleine vennootschappen zoals een GCV, een CV, FV enz.. ook overname aktes , en een paar jaar geleden was dit 25€
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

27 feb 2018, 11:27

denlowie schreef:
plopperdeplop schreef:
denlowie schreef:In plaats van notaris, laat het gewoon registreren dit kost 25€
En waar mijnen besten kan je dit registreren?
Zeker niet bij de baker.

In het kantoor van registratie, ik heb er al veel laten registreren akten van kleine vennootschappen zoals een GCV, een CV, FV enz.. ook overname aktes , en een paar jaar geleden was dit 25€
Neen want de baker heeft enkel met geboortes te maken! :D