Verkeersbelasting en LEZ

Vragen/antwoorden betreffende recht.

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

28 feb 2018, 12:04

Er werd mij het volgende gevraagd :
- Nu er waarschijnlijk meer en meer lage-emissiezones komen in Vlaanderen waar oudere voertuigen de toegang verboden wordt betekent dat een verkleining van het aantal wegen waarop men met een dergelijk voertuig rijden mag.
- Toch stuurt de Vlaamse overheid naar iedere auto eigenaar de jaarlijkse factuur voor verkeersbelasting zonder rekening te houden met de beperking van het aantal beschikbare wegen door deze LEZ beperking.

Ik kan deze vraag niet beantwoorden maar is er iemand die deze diefstal legaal of illegaal kan noemen en er enige ervaring mee heeft om deze belasting aan te vechten ? 

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

28 feb 2018, 16:41

Tja man, daar zal nu blijkbaar niet veel aan te doen zijn vrees ik
Het is niet alleen LEZ, want in sommige steden waarop Antwerpen mogen ook geen quads rijden (met uitzondering vergunning houders) en ook deze personen betalen verkeersbelasting
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

28 feb 2018, 16:58

Men betaalt belasting op motorvoertuigen voor het bezit van een voertuig. Het speelt geen rol of men 1000 of 20.000 km per jaar daar mee doet. 
Verkeersbelasting is een gemakkelijke maar eigenlijk foutieve term. 
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

28 feb 2018, 17:42

Misschien is Verkeersbelasting dan een verkeerde term, maar Vlamingen betalen dan toch ook BIV (belasting op in verkeerstelling ?)
quote :
De belasting op inverkeerstelling (BIV) is een eenmalige belasting die iedere eigenaar van een nieuw of tweedehands voertuig moet betalen vanaf de ingebruikname van het voertuig op de openbare weg in België.
unquote
Behoren de steden die een LEZ invoeren dan niet meer tot dat openbare wegennet ?