buitenvoeler cv

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

05 mar 2018, 15:31

wardje schreef:Als je ketel een buitenvoeler heeft dan kan de ketel weersafhankelijk zijn keteltemp bepalen.
Neen dat is afhankelijk van de door de gebruiker ingestelde stooklijn, punt uit.
De regeling in de ruimte kan nog steeds geschieden met een simpele kamerthermostaat.
Let op indien je je huis weersafhankelijke gaat stoken, komt het erop neer dat je overal thermostatische kranen plaatst en dat je thermostaat louter fungeert als programmatie. De ketel zal ifv van de retourtemp van je radiatoren 'zien' hoeveel warmte er nodig is.
Voordeel van deze manier is een hoog comfort, nadeel is echter een hoger verbruik. Dit omdat je pomp continue dient te draaien en dus ook de verliezen groter zijn.
Absoluut niet waar, pomp gaat alleen maar draaien als er warmtebehoefte is.
Normaliter heb je binnen geen thermostaat nodig indien je installatie weersafhankelijk geregeld wordt. Echter dient zo'n installatie deftig berekend te worden en nadien goed ingeregeld te worden. Dit inregelen doe je niet op één dag.
Absolute rubbish, zeker in residentiële of huishoudelijke installaties, er wordt immers met maar een beperkt aantal parameters rekening gehouden, vandaar dat men altijd een referentiethermostaat plaatst omdat zo'n regeling via de buitenvoeler alles behalve zuinig is, die heeft namelijk geen flauw benul van de gewenste binnentemperatuur. Het is dus best mogelijk dat de temperatuur van je leidingwater 's nachts hoger is dan overdag.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

05 mar 2018, 16:23

MichelN;
Dan zal ik de handleiding die ik hier heb ook maar op het stort gooien en zeggen tegen de leverancier dat ze u contacteren dat het allemaal nonsens is dat ze in de handleiding plaatsen.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

05 mar 2018, 17:55

wardje schreef:MichelN;
Dan zal ik de handleiding die ik hier heb ook maar op het stort gooien en zeggen tegen de leverancier dat ze u contacteren dat het allemaal nonsens is dat ze in de handleiding plaatsen.
Ha, en wat zijn jouw credentials dan op dat gebied? Ik kan alleen maar bogen op enkele tientallen jaren ervaring met regelapparatuur en systemen van bedrijfjes als Siemens, Honeywell, Landys&Gyr...

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

05 mar 2018, 19:25

MichelN schreef:
wardje schreef:Als je ketel een buitenvoeler heeft dan kan de ketel weersafhankelijk zijn keteltemp bepalen.
Neen dat is afhankelijk van de door de gebruiker ingestelde stooklijn, punt uit.
Beide gelijk. De voorloop temperatuur wordt bepaald door de buiten temperatuur en de ingestelde stooklijn.

MichelN schreef:
wardje schreef:....... Dit omdat je pomp continue dient te draaien en dus ook de verliezen groter zijn.
Absoluut niet waar, pomp gaat alleen maar draaien als er warmtebehoefte is.
Niet altijd. Wij hadden een Buderus Logamax GB132 en daar kon je de nalooptijd instellen op 24h. De pomp draaide dan continue.

MichelN schreef:
wardje schreef:Normaliter heb je binnen geen thermostaat nodig indien je installatie weersafhankelijk geregeld wordt. Echter dient zo'n installatie deftig berekend te worden en nadien goed ingeregeld te worden. Dit inregelen doe je niet op één dag.
Absolute rubbish, zeker in residentiële of huishoudelijke installaties, er wordt immers met maar een beperkt aantal parameters rekening gehouden, vandaar dat men altijd een referentiethermostaat plaatst omdat zo'n regeling via de buitenvoeler alles behalve zuinig is, die heeft namelijk geen flauw benul van de gewenste binnentemperatuur. Het is dus best mogelijk dat de temperatuur van je leidingwater 's nachts hoger is dan overdag.
tja... Ik heb nooit een weersafhankelijke regeling gebruikt, maar op onze termostaat (Buderus Logamatic RC300) kon men kiezen uit vier regelingen:
- Kamertemperatuur gestuurd
- Buitentemperatuur gestuurd
- Buitentemperatuur gestuurd met kamertemperatuur invloed
- Constant

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

05 mar 2018, 19:34

MichelN;
Heb ik geschreven dat je fout bent,NEEN, ik heb enkel notities uit een handleiding hier genoteerd vermoedend dat het eventueel wat duidelijkheid ging scheppen .
Dat je gewerkt hebt in topbedrijven dan zul je uw werk wel goed kennen, ik kan zeker daar niet tegen optornen , heb in mijn loopbaan goed mijn boterham verdient maar in een neutraal bedrijf met geen wereldfaam.
Ga daar niet verder over uitwijden  en zal in het vervolg voor ik hier nog iets neerpen meer dan eens checken of het wel strookt met de waarheid.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

05 mar 2018, 20:15

hallo heren!!!! ik blijf wel op mijn honger met mijn vraag

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

05 mar 2018, 21:07

wardje schreef:Dat je gewerkt hebt in topbedrijven dan zul je uw werk wel goed kennen,
Neen, ik heb altijd gewerkt met materiaal van de grotere merken, ik was zelfstandige. Eentje heeft lang aan m'n hoofd gezeurd om voor hen depannages te doen, maar ik ben daar nooit op ingegaan, dan ben je namelijk je vrijheid kwijt. Condities als binnen de twee uur ter plekke stonden mij al niet aan om te beginnen, plus dat ik daarnaast nog heel wat andere dingen deed.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

05 mar 2018, 21:09

Helena van Troje schreef:hallo heren!!!! ik blijf wel op mijn honger met mijn vraag
Wat was de vraag nu ook al weer? :)
't Is al laat, het zal voor morgen zijn, ik moet wel nog eerst brood bakken en kippenbouten prepareren voor 's middags.
Laatst gewijzigd door MichelN op 05 mar 2018, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

05 mar 2018, 21:22

hovel schreef:tja... Ik heb nooit een weersafhankelijke regeling gebruikt, maar op onze termostaat (Buderus Logamatic RC300) kon men kiezen uit vier regelingen:
- Kamertemperatuur gestuurd
- Buitentemperatuur gestuurd
- Buitentemperatuur gestuurd met kamertemperatuur invloed
- Constant
Ik heb dezelfde regelaar maar met buitenvoeler en een stookolieketel Logano GB125

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

06 mar 2018, 11:24

Helena van Troje schreef:Awel MichelN leg mij dan nu een keer haarfijn uit hoe dat ineen zit met die buitenvoeler.
Ik heb vloerverwarming is één circuit en radiatoren is een ander circuit.
Beiden hebben een aparte thermostaat.
Beiden hebben een afzonderlijke pomp.
De radiatoren zijn van het eenpijpssysteem.
Uiteraard hebben die ook een thermostatische kraan.
Er is dus ook een buitenvoeler. 

De vloerverwarming werkt perfect.
De radiatoren daar krijg ik horens van.
Zelfs bij 13° in de slaapkamers willen die niet aanslaan.
Enfin, soms wel, soms niet.
Dat MichelN was mijn vraag  :roll:

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

06 mar 2018, 17:40

Helena van Troje schreef:De vloerverwarming werkt perfect.
De radiatoren daar krijg ik horens van.
Zelfs bij 13° in de slaapkamers willen die niet aanslaan.
Enfin, soms wel, soms niet.
Stonden die radiatoren en de thermostaatknop dicht in de zomer?
Na een paar maanden zit dat ventieltje (een "pinneke" van +/- 1mm x 20mm) in veel gevallen vastgeklemd. Je hebt een Allen key nodig - een zeskantige inbussleutel, Facom heeft die in de vorm van een schroevendraaier, heel erg handig want je kan daarmee overal bij komen. Boven op de kop van die kraan zie je dan een inbusschroef en die draai je los, wel niet helemaal.
Volgende stap: neem een waterpomptang of een Engelse sleutel en draai de koppelmoer los aan de ingangskant van de thermostaatkraan en zet die op z'n maximumstand.
Na enkele omwentelingen kan je de kop met de hand losdraaien, niet vergeten een teken te zetten met stift o.i.d zodat je de kraan bij hermontage in zijn oorspronkelijke stand kan terugplaatsen. Eens de kop verwijderd moet je nu dat fameuze ventieltje zien, met een universeeltang duw je daar enkele malen op tot het gemakkelijk over en weer schuift. Niet aan trekken want dan krijg je gegarandeerd een douche.
Als dat allemaal gelukt is moet je normaal gezien het warme water in de radiator horen stromen en na enkele tellen komt de warmte je tegemoet.
Radiatoren ontluchten (allemaal) kan ook zeker geen kwaad, wel eerst de pomp afzetten en de ketel een kwartiertje op 85° instellen. Voilà en nu alles terugplaatsen in omgekeerde volgorde.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

06 mar 2018, 18:31

hoi hoi hoi dank je wel voor de uitvoerige beschrijving
ik ga die voor alle veiligheid aan de jongste laten lezen en de uitvoering aan hem overlaten
maar ik dacht dat al die dingen al uitgevoerd waren dit jaar en wel door de installateur zelf

maar, hoe zit dat dan met die buitenvoeler? dat is een draad die ergens binnenkomt en ergens aan gekoppeld is dat is al wat ik weet

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

06 mar 2018, 20:36

Helena van Troje schreef:maar, hoe zit dat dan met die buitenvoeler? dat is een draad die ergens binnenkomt en ergens aan gekoppeld is dat is al wat ik weet
Die is normaal gezien aangesloten op de branderautomaat (gas of stookolie) of anders op een aparte weersafhankelijke regeling (bv Tempolec). Het buitendeel is doorgaans op een oost- of noordgevel geplaatst, een vierkant plastic doosje +/- een centimeter of acht in het vierkant op 2m hoogte of daaromtrent
 
Ha, hierzie: fillempjeuh
https://www.youtube.com/watch?v=vdWm7s9okLw

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

06 mar 2018, 23:46

dat was een duidelijk filmpje. Nu weet ik eindelijk over welk "pinneke" ze het altijd hebben.
Ik kreeg opdracht daar eens op te kloppen opzij en dan zou het euvel verholpen zijn, niet dus...
Enfin, binnenkort hopelijk kunnen we de radiatorenkring afzetten en enkel op vloerverwarming verder.

In plaats van geschiedenis en aardrijkskunde hadden ze ons beter geleerd onze plan te trekken op gebied van klusjes...