ondertitels

Literaire pareltjes van maatschappelijke gebeurtenissen.

vivaldi
Lid geworden op: 07 feb 2003, 11:07
Locatie: DEINZE

02 mar 2018, 11:06

Bij het volgen van de nederlandse TV gebruik ik wel eens ondertitels.
Het is wel jammer dat ze daar de "nederlandse" taal niet kunnen volgen .

Er staat bv "Jij blijft eigenlijk niet bij de tijd"
Om goed te ondertitelen zou men de spreker moeten volgen in beschaafd nederlands, zoals " Jai blaift aigelaik niet bai de taid", net zoals ze het uitspreken.

Tja, als je dan Mies Bouwman hoort dan sprak ze nog wel heel oud hollands!!!

Geef mai maar Amsterdam.... of toch niet? :evil:
ERRARE HUMANUM EST
MEDION derde generatie NVIDIA GEFORCE.
4GB DDR3CSDRAM. 2TB GARDE SCHIJF. WIRELESS LAN. USB3.0.MULTIKAARTENLEZER
2 EXTERNE SCHIJVEN 930 GB EN 31 GB

Windows 10
Gast

02 mar 2018, 11:16

Volg de ondertiteling op de VRT maar eens. Daar zijn ze al aan het sport terwijl de ondertiteling van het eerste item ( bv politiek ) nog loopt. 

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

02 mar 2018, 12:14

Dicksy schreef:Volg de ondertiteling op de VRT maar eens. Daar zijn ze al aan het sport terwijl de ondertiteling van het eerste item ( bv politiek ) nog loopt. 
Dat is op vele , om niet te zeggen alle, zenders zo in programma's die rechtstreeks worden uitgezonden zoals nieuwsberichten en sportwedstrijden en dus niet op voorhand kunnen ondertiteld worden, niet enkel bij VRT. 
Gast

02 mar 2018, 13:22

Zover was ik wel mee flupke2. Ik wilde enkel maar duiden dat het volgende onderwerp reeds lopende is terwijl de ondertiteling van het vorige nog loopt.  :P
Fazal

02 mar 2018, 14:30

Ik denk dat het nieuws eerst wordt opgenomen en pas daarna wordt uitgezonden.
Zodoende is er tijd om (de ergste) bloopers te vermijden, en de uitzending (vooraf) van ondertitels te voorzien.
Rechtstreeks ondertitelen lijkt mij bijna onmogelijk.
Of ... het zou met een of ander computerprogramma automatisch moeten gebeuren. 
Maar dan nog, is enige vertraging bij 'rechtstreekse' uitzendingen, volgens mij althans, bijna niet te vermijden.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

03 mar 2018, 11:29

Fazal schreef:Ik denk dat het nieuws eerst wordt opgenomen en pas daarna wordt uitgezonden.
Zodoende is er tijd om (de ergste) bloopers te vermijden, en de uitzending (vooraf) van ondertitels te voorzien.
Rechtstreeks ondertitelen lijkt mij bijna onmogelijk.
Of ... het zou met een of ander computerprogramma automatisch moeten gebeuren. 
Maar dan nog, is enige vertraging bij 'rechtstreekse' uitzendingen, volgens mij althans, bijna niet te vermijden.
Het nieuws wordt wel altijd rechtstreeks uitgezonden. Sommige bijdragen die tijdens het nieuws worden gebracht , zoals bijvoorbeeld een reportage over een staking of ..... , zijn wel dikwijls/meestal op voorhand opgenomen
Fazal

07 mar 2018, 20:07

Is idd juist.

Hieronder waarom ondertitelingen soms te laat kunnen verschijnen.

https://www.vrt.be/nl/aanbod/toegankeli ... ms-snel-t/

Lukas
Lid geworden op: 17 aug 2005, 17:59
Locatie: Antwerpen

21 jan 2020, 14:06

Op de Nederlandse zenders geen ondertiteling meer op 888.
Probleem opgelost.

:cry:

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

22 jan 2020, 20:31

Vandaag waren er wel ondertitels op NPO 1 via 888 8O ik kijk wel via Telenet maar dat heeft er naar mijn gevoel niks mee te maken 8)


De ondertitels worden "automatisch" aangemaakt via stemherkenning, een operator en/of tolk houden enkel toezicht om de grootste blunders tijdig te verbeteren.
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

23 jan 2020, 09:53

Mijn tv-toestel staat zo ingesteld dat de ondertitels automatisch weergegeven worden als ze door de zender aangeboden worden.
Indien ik ze op dat ogenblik niet wens kan ik ze simpel uitschakelen en eventueel opnieuw inschakelen.
Zodra ik van programma wissel komen de ondertitels er weer automatisch op , op voorwaarde dat de zender bij dat programma ondertitels aanbiedt.
Let op : dat gebeurt NIET via teletext
En met "ondertitels" bedoel dus dat wat er gezegd wordt i tekst op het scherm verschijnt, niet de ondertitels die bij anderstalige programma's worden aangeboden, bv engelstalige film, nederlandstalige ondertitels.

vivaldi
Lid geworden op: 07 feb 2003, 11:07
Locatie: DEINZE

08 jul 2020, 18:40

Joepie!!!! Sinds gisteren geen ondertitels meer nodig.
Na 2 jaar nog eens binnengesprongen bij Laperre in Deinze.
Daar kwam dan uit dat ik dat knopke niet diep genoeg in mijn oren stak!!!!!
Wel dat toestelleke eens goed onder handen genomen en aangepast aan mijn oren afgang.
Leuk om den Beke eens te HOREN!!!
ERRARE HUMANUM EST
MEDION derde generatie NVIDIA GEFORCE.
4GB DDR3CSDRAM. 2TB GARDE SCHIJF. WIRELESS LAN. USB3.0.MULTIKAARTENLEZER
2 EXTERNE SCHIJVEN 930 GB EN 31 GB

Windows 10