Vervanging buxushaagje

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over je tuin, tuinieren, planten, vijver, en alles wat erbij hoort

Irke
Lid geworden op: 10 mei 2017, 15:58
Locatie: Limburg

09 mar 2018, 10:31

Beste iedereen,
Tot vorig jaar had ik aan een kant van mijn terrasje een rij bloembakken staan met buxusplanten in die zo samen een laag (zo'n 25 cm hoog) haagje vormden.
Door een of andere ziekte zijn die op heel korte tijd bruin geworden en heb ik ze weg gedaan.
Gezien de problemen met buxus vraag ik me af of iemand me een tip kan geven over andere plantjes die ik in die bakken kan planten om dan te laten uitgroeien tot zo een hoogte, uiteraard met bijknippen en zo verder. Ik heb al zitten zoeken naar mini-beuk en mini-haag en zo verder maar niets gevonden.
Dank u wel voor tips of aanbevelingen. 
Irke.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

09 mar 2018, 11:24

Irke;

Ja, er is moeilijk iets te vinden voor op balkons, de planten worden na enkele tijd forse exemplaren ,daarom is buxus het best geschikt.
Denk dat het bruin worden ergens een oorzaak heeft:

Daar ze in bloembakken staan kan de droogte van de wortelkluit al een oorzaak zijn (de wortels komen te groot en hebben geen voedsel genoeg).
of voetrot doordat ze in te zure of te natte grond staan.(water kan niet rap genoeg weg uit de plantbak de gaten ziiten toe)
of katten die er tegenaan plassen.
of de buxus-spintmijt is ook nog dikwijls de boosdoener (die loeders zitten nogal graag aan de onderkant en veroorzaken daar zuigschade)
of het geven van vloeibare mest in de volle zon en op het blad.
Zou toch nog eens proberen met nieuwe buxusplantjes en als je plaats hebt geen te kleine plantbakken en anders vind je misschien toch nog een plant die aan je wensen voldoet.

Wannesto
Lid geworden op: 30 sep 2007, 17:28
Locatie: Belgie

09 mar 2018, 14:14

Kan de Buxusmot zijn . Er zijn wel vervangers voor Buxus .
Ilex crenata ( Green Hedge)
Ilex crenata ( Dark Green)
Ilex crenata ( Convexa )
Lonicera nitida
Zoek de planten op en je kan je keuze maken .
Gr