PRIVE-DOMEIN

Vragen/antwoorden betreffende recht.

Annemie
Lid geworden op: 30 jan 2003, 20:42

13 mar 2018, 19:55

Hallo iedereen,

Mijn dochter belt me zojuist om dringend raad te vragen in volgende zaak.

Daar ze op het 2de verdiep van een 6-delig appartementsgebouw woont en haar ramen altijd moet laten kuisen omdat ze er zelf niet aan kan, deed ze dit al 10 jaar via een firma die wel hun ladder op het privé-terrein van hun onderste buren moet zetten.  Dat gaf nooit enig probleem tot nu toe, maar de eigenaars van dat onderste appartement zijn verhuisd en verhuren dit nu en die mensen én de eigenaars zeggen nu dat mijn dochter die onderhoudsfirma niet meer op hun privé-terrein mag laten staan met hun ladder.  Als dat niet meer mag, na 10 jaar wel gedaan te hebben, dan kunnen ze hun ruiten nooit meer laten kuisen.  

Ze was van plan naar een vrederechter te stappen, omdat er nog problemen zijn met de onderste buur, maar het schijnt dat als ze de zaak verliezen, ze 1200€ moeten betalen ...  Kan dit kloppen?  Mijn dochter kan toch nooit op voorhand weten of ze de zaak zal kunnen winnen en 1200€ is enorm veel geld voor haar ...

Graag wat raad in verband hiermee: of dit zou kloppen van die 1200€, of ze elders terecht kan voor advies ...
Dank bij voorbaat aan allen die me hiermee kunnen helpen.

Mvg.,
Annemie

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

14 mar 2018, 01:13

Annemie schreef:
Ze was van plan naar een vrederechter te stappen, omdat er nog problemen zijn met de onderste buur, maar het schijnt dat als ze de zaak verliezen, ze 1200€ moeten betalen ...  Kan dit kloppen?  Mijn dochter kan toch nooit op voorhand weten of ze de zaak zal kunnen winnen en 1200€ is enorm veel geld voor haar ...
Wie heeft jullie die nonsens verteld?
Het vredegerecht is gratis.
Rolrecht is 35 euro als er een proces wordt ingeleid.
Maar voor het zover komt raadpleeg je eerst maar eens een advocaat.
Die zal je direct kunnen zeggen of je buur gelijk heeft of niet.
Een inleidend gesprek bij een advocaat kost meestal 50 euro.
Zie voor meer informatie op het internet.

Geef die recalcitrante buur maar eens goed zijn vet!
Ondank is 's werelds loon

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

14 mar 2018, 03:02

Het vredegerecht kan ook gratis zijn. Verzoeningsprocedure. Ik heb het 3 maal gedaan en 3 maal gewonnen. Geen advocaat nodig. Alles in mensentaal, "Meneer de vrederechter".

-> Maakt op voorhand een tekst, kort en bondig, beleefd en geen aanval tegen de tegenpartij. "Iemand kwam dat hier al jaren lang doen niemand heeft zich hieraan gestoord" met vermelding van de persoon die het deed. ( geef een copy van de tekst aan de vrederechter en eventueel ook een van hij die het vroeger deed, vermeldend dat zoiets overal gedaan wordt ) ( kopij van de factuur )
-> Dan krijgt de tegenpartij het woord. Goed luisteren naar wat er gezegd wordt.
-> Vervolgens mag men nog een commentaar geven, zonder agressief te zijn. "dat doet men toch overal zo op straat",  " het duurt amper 20 minuten per 2 maanden".
-> ook de tegenpartij krijgt nog een kans.
* * * * *

Tenslotte besluit de vrederechter met de volgende woorden: "Als ik dit moet behandelen dan geef ik de aanvragende partij gelijk" en tegen de tegenpartij "Dat gaat u een bom geld kosten". Beide partijen weten dan maar al te goed wat ze moeten doen  

Internet zoektermen: verzoeningszitting vrederechter
  
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

14 mar 2018, 06:34

Annemie;

De wet laat je toe om in zulke gevallen gebruik te maken van het erf van je buur.( bij jouw dochter is dat het terras van de onderbuur  begrijp ik ). Men noemt dat het zogenaamde ‘ladderrecht’. Dit laat je toe om het erf van je buur te betreden om werken uit te voeren aan je dak of de niet-gemene muur. Je kan dit recht overigens ook inroepen als je een niet-gemene haag moet kunnen snoeien. Wijs je buur –als die je de toegang weigert- in eerste instantie op dit recht. De kans dat je hem dan kan overtuigen je de toegang te geven is groot.
Blijft je buur je de toegang weigeren, dan kan je je richten tot de vrederechter om dit recht van toegang af te dwingen.
Dit is in het geval van je dochter om ramen te lappen (valt dat ook onder werken uitvoeren ,dat staat niet specifiek aangegeven).

Het gebruik van het perceel( terras) van de buren moet noodzakelijk zijn voor het kunnen verrichten van de werkzaamheden. het gebruik moet tot het minimum beperkt worden en anderzijds dat het gebruik slechts is toegestaan voor zover redelijkerwijze geen andere alternatieven voorhanden zijn.
Nieuwe lifttechnieken kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen  dat het gebruik van andermans perceel niet noodzakelijk is.
In geval je naar de Vrederechter stapt zal deze door het feit dat een dergelijke techniek heel kostbaar is, een indicatie kunnen zijn voor de onredelijkheid van de oplossing.
Hopelijk regeert het verstand, want het is beter een goeie buur dan een verre vriend.

Annemie
Lid geworden op: 30 jan 2003, 20:42

14 mar 2018, 07:49

Aan allen al heel hartelijk dank. 

Het is zelfs maar éénmaal per jaar dat dit hoeft te gebeuren ...  Ik ben al wat meer gerust voor mijn dochter en zal al jullie commentaar aan haar doorgeven en ook eens bellen naar het vredegerecht of naar een advocaat, want het schijnt dat er nog problemen zijn met de buren die wat meer op wat pesterijen duiden ...   Nogmaals dank.  Wat een geluk dat men hier op dit forum geholpen kan worden!!

Met vriendelijke groeten,
Annemie

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

14 mar 2018, 08:06

Graag gedaan Annemie.
:)
Ondank is 's werelds loon

Annemie
Lid geworden op: 30 jan 2003, 20:42

14 mar 2018, 09:33

Sorry, ik heb me verontschuldigd bij mijn dochter, want weet wel dat ze heel proper is, maar verwonderde me toch dat die onderhoudsploeg maar 1 x per jaar kwam om buiten de ruiten te kuisen.  Ze heeft een abonnement voor om de 2 maanden!!  Allez mama, zegt ze, heb je dat op een forum gezet slechts éénmaal per jaar ...   Tja, de leeftijd hé, moeder hoort niet meer zo goed en wil zich ook niet moeien ... :oops:

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

14 mar 2018, 14:04

In het blok waar ik vroeger woonde  hadden wij het probleem van zachte grond in de voortuin, stond je daar met een ladder in dan gaf dat putten, wij zijn overgestapt , wel voor heel het gebouw ( 4 verd ) naar een glazenwasser met een hoogtewerker, iets duurder maar ook goed te doen, werken evengoed met contracten  per maand of 2 of 3 maanden. Wij deden gewoon alle 2 ipv alle maanden en dan was de kost te doen.  Dit gaat natuurlijk enkel aan de voorkant, maar achteraan hadden wij terrassen.

Annemie
Lid geworden op: 30 jan 2003, 20:42

14 mar 2018, 16:49

Hallo Kitten,

Toch ook nog bedankt voor de tip.  Het is echter niet altijd gemakkelijk iedereen in het gebouw op de zelfde lijn te krijgen.  Als er mensen zijn die erg graag dwars liggen ...

Mvg.,
Annemie

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

14 mar 2018, 19:58

Ladderrecht:
https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... -eigenaar/

Veldwetboek art. 31:
Art. 31. De eigenaar van een niet gemene levende haag of een niet gemene muur is gerechtigd, buiten de tijd dat de vruchten te velde staan, het erf van zijn nabuur te betreden om de haag te korten, te snoeien, het snoeisel weg te halen, de muur te herstellen of te onderhouden. Indien dit erf afgesloten is, moet overgang gevraagd worden aan de nabuur, die de plaats daarvoor naar keuze kan aanwijzen. In geval van weigering moet het erf betreden worden op de minst beschadigbare plaats en behoudens vergoeding van veroorzaakte schade.

Voor die paar keren per jaar dat het nodig is, zal zeker toestemming gegeven worden of door de huidige huurders of de eigenaars.
Doen ze dat niet, dan zullen ze bot vangen voor de rechter.
:wink:
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

15 mar 2018, 14:13

pcekspeer schreef:Ladderrecht:
https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... -eigenaar/

Veldwetboek art. 31:
Art. 31. De eigenaar van een niet gemene levende haag of een niet gemene muur is gerechtigd, buiten de tijd dat de vruchten te velde staan, het erf van zijn nabuur te betreden om de haag te korten, te snoeien, het snoeisel weg te halen, de muur te herstellen of te onderhouden. Indien dit erf afgesloten is, moet overgang gevraagd worden aan de nabuur, die de plaats daarvoor naar keuze kan aanwijzen. In geval van weigering moet het erf betreden worden op de minst beschadigbare plaats en behoudens vergoeding van veroorzaakte schade.

Voor die paar keren per jaar dat het nodig is, zal zeker toestemming gegeven worden of door de huidige huurders of de eigenaars.
Doen ze dat niet, dan zullen ze bot vangen voor de rechter.
:wink:
Het aangehaalde artikel spreekt slechts over snoeien ( en daarbij horende werken) en onderhoud van muren.
Of dit ook van toepassing is voor het kuisen van ramen is uit de tekst van dit artikel zeker niet op te maken.

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

15 mar 2018, 14:36

Annemie, die komen ook voor 1 appartement hoor, maar dan wordt de prijs wek wat hoger natuurlijk

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

15 mar 2018, 14:59

Zou toch als praten met de onderburen niet helpt een verzoeningsprocedure starten zoals "Pastoor" al aanhaalde .
En dat om de heel eenvoudige reden (met de vroegere onderburen was er jaren geen probleem en met de nieuwe wel) .
Lees ook iets van pesterijen (bij Vrederechter kan dat ook aanbod komen)
Je moet je nu ook niet zelf in kosten steken voor een hoogtewerker (3 a 4 keer per jaar) omdat mensen voet bij stuk houden.
Nu iedereen weet miserie komt nooit van één kant  ,ge moet beide klokken horen en bij de Vrederechter kan dat. ( Begrijp me niet verkeerd ik "werp"naar niemand geen steen.)
Let wel ; geen van beide partijen is verplicht in te stemmen met wat op de verzoening wordt beslist.
Als er geen verzoening is stelt de Vrederechter een PV op, als je het geschil verder wil beslissen moet het via de rechtbank.
Langs de andere kant als er wel een verzoening wordt bereikt worden de voorwaarden vastgelegd in een PV en dit heeft dezelfde waarde als een vonnis.
Als er achteraf toch blijkt dat één van de partijen hem er niet aanhoudt kan het ter uitvoering aangeboden worden aan een gerechtsdeurwaarder..
Dus het is nogal rap gezegd het houdt niets in om uw recht te halen maar t'is toch een hele procedure.
Het is altijd beter als het verstand zegeviert ,maar toegeven is soms moeilijk.

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

15 mar 2018, 15:26

... niet gemene muur... (is niet beperkt tot snoeien alleen...)
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

Strauss
Lid geworden op: 29 aug 2006, 15:09
Locatie: Oost-Vlaanderen

20 mar 2018, 09:15

Het vredegerecht mag dan al gratis zijn. Ik voelde mij voor €135 bestolen door de gemeente wegens een procedurefout die zij niet wilden aanvaarden.
Ik vroeg de burgemeester van Hamme voor een verzoening bij de vrederechter maar die stuurde zijn kat. Hij had mijn dossier gesloten verklaard; een goedkope manier om er van af te komen.
En voor die prijs kan ik geen advocaat raadplegen: Ik ben dus de dupe. Er rest maar één oplossing: dit publiceren voor de verkiezingen.
Vrienden en vriendinnen krijg je niet, die moet je verdienen. :D
Op het platteland zoals in Hamme is het heerlijk wonen. :wink: