CALOR stoomstrijkijzer - ontkalkingsmethodes

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

FLAMINGOGENT
Lid geworden op: 09 apr 2006, 11:31
Locatie: Gent

11 mar 2018, 10:49

Besten,

Voor de ontkalking van stoomstrijkijzers zijn er tegenwoordig 2 methodes :
1. met een kalkverzamelaar = bakje zelf te ledigen.
2. eigen ontkalkingsprogramma of zelfreiniger van het toestel.


Tot nu toe werkte ik met de zelfreinigers.
Maar ik zie op de websites van de nieuwe toestellen dat de meeste tegenwoordig met een kalkverzamelaar zijn.

Heeft er iemand ervaring met beiden ?

Dank
Flamingo 8O
W 10 - 64 bits -Moederbord Gigabyte GA-P55-USB3 ATX - Processor Intel Dual Core i5 - Grafische kaart Asus ENGT220/DI/1GD3 - Firewire Belkin F5U502EA - HDD Western Digtal 320 en 500 Gb - Mozilla Firefox en Thunderbird - Beveiliging AVAST

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

11 mar 2018, 10:58

Flamingogent;

 Een kalkverzamelaar is eigenlijk niks anders dan een filter die alle kalk uit het water haalt en in een aparte bak verzamelt. Deze bakje moet je vervolgens periodiek schoonmaken. Het is belangrijk dat je strijkijzer een dergelijke verzamelaar heeft als je van plan bent gewoon kraanwater te gebruiken.
Ik vind die zelfreinigende gemakkelijker met een stoomstoot blaast hij al de obstructies weg en te bedienen met de zelfde knop meestal.Dus minder werk.

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

23 mar 2018, 17:37

Ik ontkalk het strijkijzer van mijn vrouw gewoon met azijn wat absoluut niet zou mogen is intussen bijna zes jaar geen probleem
Kinderen volgen de regeltjes alle twee al problemen gehad met water dat uit het strijkijzer van mijn zoon staat bij mij omdat mijn vrouw een tip had gezien hoe men dat terug in orde kon krijgen
Momenteel kan zij er gewoon mee strijken ,maar hoe lang nog af wachten

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

24 mar 2018, 06:32

Een stoomstrijkijzer ontkalk je best met SCHOONMAAK azijn en geen gewone azijn.
Schoonmaakazijn is NIET geschikt voor consumptie !!
Tafelazijn is op natuurlijke weg gemaakt met als grondstof wijn, gegiste appelen of andere produkten.Hieraan is de azijnzuurbacterie die van nature in hout voorkomt toegevoegd en hieruit ontstaat een geurige consumptie azijn.
Schoonmaak azijn is op synthetische weg gemaakt, er wordt vaak methanol aan toegevoegd en bevat het dubbele tot wel 3 keer zoveel hoeveelheid azijnzuur.
Schoonmaakazijn heeft een veel hoger zuurgehalte dan natuur azijn.
Als je denkt ik ga geen fles schoonmaakazijn kopen enkel voor mijn stoomstrijkijzer, je kan dat voor nog veel andere dingen gebruiken zoals:

Bijvoorbeeld bij een insectenbeet of bij ernstige verbranding door de zon.
 is goed om groene aanslag op tegels te verwijderen (nu bleekwater is ook goed natuurlijk)
onverdunde azijn op onkruid spuiten in uw tuin (zal rap verdwenen zijn en is niet zo duur als andere producten;
Ook is schoonmaakazijn erg handig om je waterkoker te ontkalken en de aanslag in de gootsteen weg te krijgen.In uw waterkoker wel goed naspoelen maar ja dat weet iedereen wel ,want ge wilt toch die zure smaak niet ervaren.
gele zweetvlekken op uw T-shirt , hardnekkige vlekken op tapijt. :idea: