Rechtsgang

Vragen/antwoorden betreffende recht.

Jan Nivelle
Lid geworden op: 11 jan 2005, 11:08
Locatie: Riemst-3770

24 mar 2018, 16:16

Ik heb een dossier bij arbitrage ingediend.Stel, er wordt een procedure opgestart voor het gerecht, over een bepaald onderwerp uit dat dossier, voor bvb het vredegerecht, is de rechter dan al dan niet verplicht zich onbevoegd te verklaren ?
Volgens mij kan het niet dat twee rechters zich bezighouden met hetzelfde dossier ?

MVRGR,

Jan Nivelle,
Het leven is niet ernstig genoeg om je er grote zorgen over te maken.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

25 mar 2018, 13:46

Ge hebt een dossier ingediend bij arbitrage (ik denk dat je iets verward)
Ten eerste "arbitrage" is een vorm  van alternatieve geschillenbeslechting.
Een voorbeeld stel 2 partijen geraken verzeild in een conflict , ze kunnen hun geschil voorleggen aan een (scheidsgerecht) in plaats van aan een rechterlijke macht.
Arbitrage wordt het meest toegepast bij geschillen tussen handelaars. (zeg niet dat het bij u zo is , moet het zelf niet weten, dat zijn mijn zaken niet )
Alvorens er via arbitrage een oplossing voor een geschil kan worden gevonden, is er een overeenkomst tussen de partijen nodig.
Deze overeenkomst moet neergeschreven worden in een geschrift en door de partijen worden ondertekend.
Denk dat je die handeling al uitgevoerd hebt.
Nu stelt u (als ik het goed begrijp ) dat uit het ingediende dossier (dat vermoed ik ook u hebt ondertekend), dat een bepaald onderwerp in dat dossier een procedure wordt opgestart ( u zegt de Vrederechter)en vraagt zou de rechter hem niet onbevoegd verklaren.
Zie niet in waarom als het arbitrage hof ziet dat een bepaald element in dat dossier zij niet bevoegd zijn waarom zouden ze dat element niet mogen voorleggen aan bvb de vrederechter, en als hij zijn uitspraak heeft gedaan, dan dit dossier terug bij het oorspronkelijke voegen;
Om maar te zeggen dat arbitrage enkel mogelijk is bij geschillen over rechten waarover je ALS BURGER VRIJ kan beschikken en dus niet bij geschillen rond een huwelijk, een echtscheiding enz.
Meer kan je er ook niet over zeggen , maar er kunnen op het forum mensen zijn die er eventueel nog dieper kunnen op in gaan maar dat is niet aan mij besteed (is een ingewikkelde materie).
Als je echt twijfelt en DENKT dat het niet mag en het jouw eventueel schade zou kunnen berokkenen in het geschil dan kan je altijd een advocaat raadplegen die met die materie overweg kan.
Aan jouw de keuze.