Hoe vergoeden verzekeringsmaatschappijen elkaar ?

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

07 mar 2018, 00:27

In de laatste dagen van onze Belgische frank vertelde een medewerker van een verzekeraar mij dat voor auto-ongevallen de maatschappijen elkaar met een vast bedrag per (klein) schadegeval betalen ipv elke rekening uit te pluizen en dan pas elkaar te vergoeden. 

Neen het handelt hier niet over de RDR ; RDR is tussen de klant en zijn verzekeringsmaatschappij.

Mijn vraag gaat over maatschappijen onderling. 

Ik verduidelijk : 
De klanten van maatschappij A veroorzaken 20 ongevallen in fout naar klanten van maatschappij B.
De klanten van maatschappij B veroorzaken 14 ongevallen in fout naar klanten van maatschappij A.
Telkens alleen materiële schade. 

Maatschappij A betaalt aan B : 20-14 = 6 schadegevallen. En als ik het me goed herinner was dat in die periode à rato van 40.000 Bef per ongeval. 
Maatschappij A betaalt aan Maatschappij B : 6 x 40.000 Bef = 240.000 Bef.

Vragen 
1) Wie weet of deze werkwijze nog steeds van kracht is ? 
Maar thans in €'s natuurlijk  :wink:
2) Hoe groot is het bedrag dat men onderling“uitwisselt” bij kleine ongevallen – alleen stoffelijke schade ? 

Waarom deze vragen ?  Ik loop het risico opgezegd te worden.
Twee kleine ongevallen in fout (zie mijn ander onderwerp : Autoverzekering zelf opzeggen en OPGEZEGD WORDEN.

Mij wordt extra verweten ( = bijkomende reden) dat ik 3 ongevallen “niet in fout” gehad heb.

1) Een apothekerskoerier gooit gehaast zijn autodeur open ; baf … mijn rechter spiegel afgebroken. Ik ontving een kleine 1000 €
2) Een zatte chauffeur rijdt op een parking van een dancing tegen mijn bumper en pleegt vluchtmisdrijf. Gelukkig liet een getuige mij oproepen langs de microfoon. Ik ontving de helft van 980 €. 
De helft ? Ja hoor ; zie 3)
3) Acht dagen later : een bestelwagen rijdt aan een verkeerslicht achteruit en beschadigt dezelfde bumper nog wat extra. Ik ontvang de andere helft van die 980 € ; want ...oh ironie, ... ik was op weg naar de garage voor de expert van nr 2).

M.a.w. : als dat systeem van de maatschappijen om elkaar per schadegeval een forfaitair bedrag te betalen nog steeds van kracht is ; dan heeft mijn maatschappij drie maal een fors bedrag geïnd en mij drie maal een peulschil uitbetaald. Ze hebben goed verdiend aan mijn miserie.

En ze verwijten mij : drie ongevallen in mijn recht. En verhogen mijn premie. :evil:

Wie weet antwoord op de twee vragen hier boven in het vetjes ? 

Lees aub ook eens mijn ander onderwerp met als titel : Autoverzekering zelf opzeggen en OPGEZEGD WORDEN

Want de vragen daar, zijn nauw verbonden met dit onderwerp.

Bedankt om te antwoorden op 1) en 2).

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

31 mar 2018, 15:32

PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/