bewindvoerder

Vragen/antwoorden betreffende recht.

janjanssen
Lid geworden op: 13 aug 2017, 11:27

23 mar 2018, 18:55

ik ben opgenomen in een phisiaterse ziekenhuis 
ben er vrijwillige maar nu wil de doker voor mijn een bewindsvoerder aanstellen
ben er niet mee akoord wat kan nik doen
en kan ik mijn vrouw aanstellen

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

23 mar 2018, 20:16

Voor echtgenoten kan een gerechtelijke indeplaatsstelling meer aangewezen zijn dan een bewindvoering omdat die eerste minder aan rechterlijke controle onderworpen is.
Het Burgerlijk Wetboek zegt: Indien de echtgenoot(e) die in de onmogelijkheid verkeert zijn wil te kennen te geven, geen lasthebber heeft aangesteld of geen wettelijke vertegenwoordiger heeft, kan de andere echtgenoot(e) aan de rechtbank van eerste aanleg vragen om in zijn plaats te worden aangesteld voor de uitoefening van al zijn bevoegdheden of een gedeelte daarvan.
Je richt het verzoek om gerechtelijke indeplaatsstelling via een eenzijdig verzoekschrift tot de familierechtbank, een afdeling van de rechtbank van eerste aanleg.
Als je voor een bewindvoering kiest moet je handelen zoals dat staat beschreven in het vonnis waarmee de vrederechter haar tot bewindvoerder heeft aangesteld en dat is soms toch  geen aangename situatie voor de partner die nog perfect gezond van geest is, maar toch te maken krijgt met de bemoeienissen van een vrederechter voor het beheer van het gezinsvermogen.
Het grote verschil zit hem hier dat je bij een gerechtelijke indeplaatsstelling zo de controle van de Vrederechter niet hebt en dat kan voor de partner gemakkelijker zijn.
Aan jullie de keus.
55 Monique

28 mar 2018, 10:14

http://www.vredegerechtgent1.be/documenten/

https://www.rechtbanken-tribunaux.be/si ... diging.pdf

En anders vraag je via jou kanton vredegerecht de papieren aan , rede dan heb je al inzicht de welke dat je moet aanvragen .

Hier kan je veel doornemen , ben niet zeker voor deze dame in kwestie , want er komt veel bij zien .....

Beste Wardje , zal te laat zijn via de Notaris te doen ????? Zou dat toch eens vragen , je weet maar nooit of ze haar kunnen helpen .

Ok kost wel 300 euro , maar dan ben je van die rompslomp vanaf via vredegerecht .....

Nogmaals ,regelt vooraf alles , via notaris , kost u maar 300 euro , en dan kan zo volmacht ingaan op moment dat er iets voordoet .

Ik spreek nu uit eigen ervaring ....Want zit in die fase nu .....

janjanssen
Lid geworden op: 13 aug 2017, 11:27

08 apr 2018, 17:26

nu valt mijn klak af  ik ben nu twee maand in een instelling vrijwillig 
eerst was ik opgenomen omdat ik nachtelijke dromen had nog al fel 
ik heb een huis dat wordt verkocht en mijn 3dochters zijn medeiegenaar 
deze zijn er niet zo gelukkig mee dat ik weer getrouw ben voor de tweede maal
mijn eerst vrouw is overleden
nu wil het zijn dat mijn dokter van de instelling mij een bewindvoerder wil aansmeren 
ik weet dat ze mijn dochters kent hebben samen gewerk
heb ik het recht daar mij tegen te vezetten en wat kan ik doen
55 Monique

12 apr 2018, 21:21

Wat je allemaal opnoemt , is  voor Notaris beste ....

Maar ik denk niet dat je u woning zo maar kan verkopen  .Zonder u kinderen ......
Door overlijden van u vrouw , beschikken ze over erfdeel (naakte eigendom) .....(Is er een Huwelijkscontract-is er bewijs opgemaakt van langs leven langs bezigen .Vroeger kon je dat laten opmaken had niet geweten , maar mijn ouders hebben dat gedaan )
Zijn allemaal factoren  

                                                                         ***********



Maar over zoiets kunnen wij ons niet over uitspreken ....Zolang je niet weet wat er in de beschrijving staat van Notaris en prive daar kunnen wij als buitenstaander niet in tussenkomen  .

                                                                         ************
Maar zou kunnen dat ze jou bewindvoerder aanstellen om u te beschermen van uit de instelling ....En dat kan gaan echtgenote -kinderen of familie ,En als de familie niet overeenkomt stellen ze advocaat aan  en de wensen kan je doorgegeven aan de vrederechter die zal wel met u in contact komen als er bewindvoerder wordt aangevraagd ....Moet daar geen schrik van hebben Vrederechter zijn ook maar mensen ....En die staan 100% achter de mensen die zorg nodig hebben .....En al u bezittingen worden beschermd ......