gazon

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over je tuin, tuinieren, planten, vijver, en alles wat erbij hoort

pomponneke
Lid geworden op: 04 okt 2012, 16:02
Locatie: aartselaar

25 apr 2018, 10:49

mijn gazon in de tuin staat vol met rommel. Klaver,onkruid en hier en daar wat gras.  ik ben niet meer van de jongsten en kan het dus niet bewerken zoals omspitten.  Heb een prijs laten maken om het volledig te vernieuwen, 499 Euro en dat is te veel voor mij.  Weet iemand een oplossing om alles volledig en veilig te verwijderen tot op de blote grond zodat ik nadien het kan opruimen en nieuwe gazon kan zaaien.  Iedere tip is welkom.  Ik heb verder een mooie tuin met bloemen enz maar de "gazon" is schrikwekkend :cry:. De afmeting is ongeveer 6 meter breed en 10 meter lang
spreekbeurt persoonlijke veiligheid

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

25 apr 2018, 11:02

Voor de zelfdoener ...
Afbeelding
Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

25 apr 2018, 11:19

Ja, je kan zoals Danny zegt frezen , maar je bent niet meer van de jongsten ,en als je het zelf moet doen en je hebt nog nooit gefreesd, dan kan je wel problemen om de machine in toom te houden, je kan wel de werkhoogte instellen, maar je moet toch in beide richtingen frezen om een doeltreffend resultaat te hebben.
Je kan ook de graszoden verwijderen met een graszodenverwijderaar ,deze toestellen snijden onderaan en tevens opzij de graszoden af.
Na het lossnijden van de zoden kunnen deze gemakkelijk worden verwijdert u hoeft ze alleen op te rollen en af te voeren.
Als je dan freest , scheelt dat veel omdat het gras al weg is, je hebt de machine beter onder controle.
Dus je moet zelf uitmaken of je nog de kracht hebt om zoals Danny zegt direkt te frezen of eventueel de tweede optie te overwegen.
Nu je hebt de tijd en hoeft niet alles in één ruk te doen.
Succes!

pomponneke
Lid geworden op: 04 okt 2012, 16:02
Locatie: aartselaar

25 apr 2018, 12:18

Ik had een jaar geleden een freezmachine gekocht maar nooit gebruikt.
Na het lezen van de gebruiksaanwijzer was mijn vrouw er toch niet gerust in, en ik ook niet.  Wij hebben ze voor dezelfde prijs nog van de hand kunnen doen.  Ik denk dat ik overweeg om te kiezen voor de tip van wardje.   Danny toch ook hartelijk dank voor uw antwoord
spreekbeurt persoonlijke veiligheid
Gast

25 apr 2018, 12:27

Penen ( paardebloem bvb. ) ga je met omdelven of frezen amper weg krijgen. Als je een paar jaar geduld kunt hebben , kan je die 6 x 10 meter volstrooien met een kompostverbeteraar ( zeewier ? ) en het pleintje voor een volledig jaar bedekken met een zwarte stevige plastiekfolie. Nadien flink zaaien en veel kalk erbij strooien ....

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

30 apr 2018, 21:57

Ik heb drie opeenvolgende jaren mijn gazon, dat er ook niet uitzag, geverticuteerd(elektrische machine)(kan gehuurd)daarna bestrooid met kalk, een weekje of twee gewacht en bestrooid met drie in één biologisch: onkruidverdelger, mest en mosverwijderaar. Dat consequent twee maal per jaar:lente en herfst.
Ik heb ook op mijn knieën de penen uitgestoken regelmatig en dat scheelt ook al veel.
Ik heb ook niet veel kracht meer en mag daarenboven niet meer heffen.
Mijn gazon is iets groter dan dat van jullie.
Het is maar een voorstel, het overwegen waard dacht ik.
En zoals iemand hier aangaf: jullie hebben tijd, het hoeft niet in één dag gedaan worden.
Ik doe dat ook in stukken en brokken, naar godsvrucht en vermogen, zoals ze vroeger zegden. 
Nog iets dat ik ondervond: de miserie in de gazon is begonnen van toen ik een robotje had.
Nu doe ik opnieuw het gras handmatig af met een elektrische maaier, maar zeker niet op de laagste stand.

In een tuin heeft men steeds geduld nodig.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

01 mei 2018, 10:55

helena schreef : "Ik heb ook op mijn knieën de penen uitgestoken regelmatig en dat scheelt ook al veel. "

Er bestaat tegenwoordig gereedschap om onkruid met diepgaande wortels zoals de paardenbloem uit te steken zonder dat je op je knieën moet gaan. Te koop in elke winkel waar tuingereedschap wordt verkocht. En zeer makkelijk te gebruiken.

helena schreef ook : "Nog iets dat ik ondervond: de miserie in de gazon is begonnen van toen ik een robotje had. 
Nu doe ik opnieuw het gras handmatig af met een elektrische maaier, maar zeker niet op de laagste stand. "

Dat is dikwijls het probleem. Deze robots zijn leuke apparaatjes, maar ze maaien meestal het gras te kort. Gevolg daarvan is dat allerlei onkruiden en mos maar mogelijkheid krijgen om te groeien.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

01 mei 2018, 11:10

Helena van Troje schreef:... Ik heb ook op mijn knieën de penen uitgestoken regelmatig en dat scheelt ook al veel ...
Oesche, ik heb dit enkele keren moeten herlezen, ik was mij aan het afvragen of dit geen pijn deed?
Penen op de knieën ?

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender