Perte total auto

Vragen/antwoorden betreffende recht.

Noriem
Lid geworden op: 01 jan 2009, 18:11

06 mei 2018, 09:44

Een ongeval bij mijn kleinzoon waarbij een vrachtwagen ( uit Portugal ) achteraan in de auto is gereden . Mijn kleinzoon is volledig in zijn recht .
De auto is 8 jaar oud en had nog een waarde van 3200,00 € voor het ongeval .
Door de expert is de auto " perte total " verklaard .

De expert heeft gezegd dat voor de vernielde auto een bod zal gevraagd worden en dat bod is dan voor mijn kleinzoon . Moet de verzekering ( uit Portugal ) dan geen schadevergoeding betalen ?

Kan de rechtsbijstand ingeroepen worden voor een regeling en is er een vergoeding voorzien voor de dagen dat de auto onbruikbaar was?
 
Met vriendelijke groeten ,

Noriem

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

06 mei 2018, 11:39

Er zijn twee soorten totaal verlies:
technisch: het is onmogelijk om uw auto te herstellen; of economisch : een herstelling is economisch niet verantwoord omdat de herstellingskosten hoger liggen dan de werkelijke waarde van uw voertuig. Hoe ouder het voertuig, hoe meer kans op totaal verlies.
Uw BA-autoverzekeraar zal een expert aanstellen om de waarde van uw auto voor het ongeval berekenen. Dat is de waarde van uw auto net voor het ongeval, rekening houdend met de leeftijd, de gereden kilometers, het onderhoud .
Valt het ongeval niet binnen de RDR-overeenkomst, ( RDR staat voor reglement direct - directe regeling. Het is een overeenkomst tussen verzekeraars om schadegevallen sneller te regelen.) dan kunt u een beroep doen op uw rechtsbijstandverzekering , die helpt u om een schadevergoeding te krijgen door bijvoorbeeld de tegenpartij aan te schrijven, in gebreke te stellen en een schadeëis over te maken. Kortom, uw rechtsbijstandsverzekeraar zal ervoor zorgen dat u de schadevergoeding krijgt waar u recht op hebt. Maar dus enkel als er een tegenpartij aansprakelijk gesteld wordt voor het ongeval.
Hebt u geen omniumverzekering, (wat hier waarschijnlijk het geval is)dan zal de expert verschillende opkopers contacteren voor een bod op het autowrak. Op zijn verslag zal het hoogste bod, de wrakwaarde, vermeld staan, met de gegevens van de opkoper van het wrak. Dat bedrag wordt van uw eventuele schadevergoeding getrokken.
De gebruiksdervingsvergoeding is een vergoeding voor de dagen waarop u uw auto niet kunt gebruiken. Meestal schommelt die vergoeding rond de 20 euro per dag. De gebruiksderving omvat zowel de wachttijd vanaf de aangifte tot bevestiging van de expert dat het om een totaal verlies gaat, als de bewezen vervangduur.
Voorziet uw BA-autoverzekering geen bijstand na een ongeval, dan kunt u proberen om de kosten van een vervangwagen te recupereren bij een aansprakelijke tegenpartij, als die er is.
En dat is het zo wat. :wink:

Noriem
Lid geworden op: 01 jan 2009, 18:11

06 mei 2018, 13:16

Geachte wardje ,

Dank U voor de nuttige  informatie .
Met vriendelijke groeten ,

Noriem

cuique suum
Lid geworden op: 06 okt 2011, 00:50
Locatie: Waasland

07 mei 2018, 23:04

Dag Norim,

Als de auto-expert een bedrag voorstelt, dan best eens zelf nagaan, op Ebay, wat voor een ± zelfde wagen gevraagd wordt, voor zelfde merk / model / bouwjaar, enz...
Ik heb enkele jaren terug analoge discussie gehad met auto-expert voor een total-loss... Ik heb het been stijf gehouden, en hij heeft moeten toegeven...!!
Dus: niet te rap akkoord gaan!!!

Vriendelijke groeten, C.S.

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

08 mei 2018, 00:57

cuique suum schreef:Dag Norim,

Als de auto-expert een bedrag voorstelt, dan best eens zelf nagaan, op Ebay, wat voor een ± zelfde wagen gevraagd wordt, voor zelfde merk / model / bouwjaar, enz...
Ik heb enkele jaren terug analoge discussie gehad met auto-expert voor een total-loss... Ik heb het been stijf gehouden, en hij heeft moeten toegeven...!!
Dus: niet te rap akkoord gaan!!!

Vriendelijke groeten, C.S.
Heb, zeer lang geleden, eenzelfde verhaal gehoord.
Auto van een jeugdvriend zijn vader werd aangereden en vernield terwijl het voertuig reglementair geparkeerd stond in de straat. De eigenaar werd een appel en een ei voorgehouden ter compensatie. De rechtbank heeft hem toen gelijk gegeven en hem de waarde toegekend die nodig was om een gelijkaardig voertuig te kopen.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

08 mei 2018, 08:15

cuique suum schreef:Dag Norim,

Als de auto-expert een bedrag voorstelt, dan best eens zelf nagaan, op Ebay, wat voor een ± zelfde wagen gevraagd wordt, voor zelfde merk / model / bouwjaar, enz...
Ik heb enkele jaren terug analoge discussie gehad met auto-expert voor een total-loss... Ik heb het been stijf gehouden, en hij heeft moeten toegeven...!!
Dus: niet te rap akkoord gaan!!!

Vriendelijke groeten, C.S.
Prijzen vergelijken via eBay is niet verstandig en aan te raden,
Waarom niet:
Artikels die aangeboden worden op eBay liggen tussen de10% en 15% hoger en zeker voor motorvoertuigen.
Hoe komt dit:
eBay werkt niet gratis, stel U verkoopt een motorvoertuig via eBay, op uw maandelijkse afrekening zal je zien hoeveel je moet betalen aan eBay,
en daar blijft het niet bij, meestal word er betaald via PayPal, deze werkt ook niet gratis en rekent ongeveer 4% voor de transactie.
Om een vergelijk te maken met de prijzen op eBay trek je best 20% af.
 En zeg nu niet dat ik geen gelijk heb want hier word verkocht via eBay. 
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Noriem
Lid geworden op: 01 jan 2009, 18:11

08 mei 2018, 08:29

Geachten ,

Aan allen vriendelijke dank voor de nuttige informatie .

Dank U .
Met vriendelijke groeten ,

Noriem

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

08 mei 2018, 09:09

Eventjes terzijde:
Er is me ooit ter ore gekomen dat je bij een "perte totale" niet te vlug akkoord moet gaan en dat je blijkbaar kan eisen, in het geval dat je in je recht bent natuurlijk, dat de verzekering U een vergelijkbare wagen moet aanbieden?
  

Noriem
Lid geworden op: 01 jan 2009, 18:11

08 mei 2018, 09:16

Paul Siemons schreef:Eventjes terzijde:
Er is me ooit ter ore gekomen dat je bij een "perte totale" niet te vlug akkoord moet gaan en dat je blijkbaar kan eisen, in het geval dat je in je recht bent natuurlijk, dat de verzekering U een vergelijkbare wagen moet aanbieden?
  
Geachte , 

Vriendelijke dank voor de informatie . Ik meen dat " Paca " dit ook reeds te verstaan heeft gegeven .

Dank U .
Met vriendelijke groeten ,

Noriem

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

08 mei 2018, 09:32

Noriem schreef:
Paul Siemons schreef:Eventjes terzijde:
Er is me ooit ter ore gekomen dat je bij een "perte totale" niet te vlug akkoord moet gaan en dat je blijkbaar kan eisen, in het geval dat je in je recht bent natuurlijk, dat de verzekering U een vergelijkbare wagen moet aanbieden?
  
Geachte , 

Vriendelijke dank voor de informatie . Ik meen dat " Paca " dit ook reeds te verstaan heeft gegeven .

Dank U .
Noriem, 
Het zou iets anders zijn , de verzekering zou zelf op zoek moeten gaan en een vergelijkbaar voertuig moeten aanbieden. 
55 Monique

08 mei 2018, 10:03

Hier staat veel informatie ,

Wagen die in buitenland staat en per total is , maken ze dan daar de stand van zaken op ....Of word hij overgebracht 
door de verzekering zelf ....

Welke stappen dat je kan ondernemen ....Ook naar de verzekering en rechtsbijstand .

https://www.pv.be/dossiers/auto/auto-ve ... rte-totale

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

08 mei 2018, 10:14

Noriem;

Is door de politie vastgesteld dat de tegenpartij met alles in orde is ( verzekering)? Is hier wel een buitenlandse vrachtwagen.
Het internationaal verzekeringsbewijs (de groene kaart) bewijst dat de houder voldoet aan de verplichting een verzekering BA Motorrijtuigen aan te gaan overeenkomstig de wetgeving van het bezochte land.
Het Belgisch Bureau werd opgericht door ondernemingen actief in de tak Auto. De opdracht van deze organisatie bestaat uit het organiseren van het vergoeden van schade die in België veroorzaakt wordt door voertuigen die hun gebruikelijke stalplaats in het buitenland hebben: als het buitenlandse voertuig geldig verzekerd is en de buitenlandse maatschappij een correspondent in België heeft aangesteld, zal het Belgisch Bureau het dossier doorgeven aan de correspondent, die de schade zal beheren en afwikkelen namens het Belgisch Bureau. Indien de buitenlandse verzekeringsonderneming geen correspondent heeft aangewezen, zal het Belgisch Bureau die taak rechtstreeks op zich nemen.
Als het buitenlandse voertuig niet geldig verzekerd is, zal de schadevergoedingsprocedure afhankelijk zijn van het land van oorsprong. Als niet kan worden aangetoond waar het voertuig gewoonlijk gestald is, moet het Belgisch Gemeenschappelijk Waarborgfonds worden aangesproken.
Zie hier bij de antwoorden dat je nog niet te rap mag plooien je bent inderdaad niet  verplicht het bod van de expert te aanvaarden en een tegen expertise aan te' vragen maar bedenk die experts spreken ook met elkaar ,verzekeringen zijn onderling goeie vriendjes, die doen elkaar geen pijn begrijpt u.
Maar waarom zou je niet proberen, baat het niet ,het schaadt niet.