Delen, verdelen of stelen?

Vragen/antwoorden betreffende recht.

Utopia
Lid geworden op: 03 dec 2003, 19:55
Locatie: Vlaamse Ardennen

14 mar 2018, 10:17

3 jaar geleden belandde een bejaarde nicht in het bejaardentehuis. Ze was in de war en deed alles om terug naar huis te mogen. Aangezien ze als alleenstaande weduwe zonder kinderen alleen op mij kon rekenen was dit een hele opgave. De kinderen van de broers van haar overleden man deden alles om in het bezit te komen van haar geld en eigendom. Ikzelf ben een volle nicht ( onze vaders waren broers) en zorgde ervoor dat ze terug naar huis kon. Ondertussen hadden haar nichten en neven langs de zijde van haar man haar huis doorzocht en daar 300.000€ cash gevonden. Dat verdeelden ze ( eerlijk?) onder elkaar, mij gaven ze een aalmoes om verder op tante te passen en de kous was af. Mijn nicht kon er niks aan veranderen en smeekte mij om geen stappen te ondernemen tegen die familie " eerlijke vinders" omdat ze vreesde in eenzaamheid te belanden. Ik tolereerde alles maar mijn maag draait om als ik hen zie! Ik zorg nu dagelijks voor haar, ga tot 4 toe bij haar thuis maar de feiten die gebeurd zijn kan ik niet vergeten! De familie van haar echtgenoot komt sporadisch langs om zien of er niets te rapen valt!

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

14 mar 2018, 11:04

Geld maakt mensen zot en slecht.
Ik heb ook fratsen met een geldwolf in mijn familie meegemaakt.
Maar ik troost me bij de gedacht dat die kl**tzak eenzaam is gestorven en zijn gestolen geld niet heeft kunnen meenemen in zijn graf.
Hij heeft alles nagelaten aan zijn dokter, (onder de tafel weliswaar) in plaats van aan onze familie.

Denk hieraan:
Sommigen gebruiken dingen en houden van mensen.
Anderen gebruiken mensen en houden van dingen (geld).

Dat is het verschil tussen hebben en zijn.

Of nog:
als je mensen als pionnen gebruikt,
merk je dat tenslotte je schaakbord leeggeraakt.
Ondank is 's werelds loon
55 Monique

14 mar 2018, 13:32

Dan hadden ze toch een sleutel , anders geraak je zo maar in die dame haar woning niet .
Zou eens willen weten als je iemand beschermt dat je niet alles op u neemt .
En dat je zo dingen toelaat . Zouden daar nogal gang bij mij gaan .
Bestaat er dan geen vredegerecht of bewindvoerder ..... Maar blijkbaar was die aalmoes welkom 
begrijpen wie begrijpen kan .
Mensen die verward zijn moet je dubbel beschermen ..... 


En zo maar verdelen , en die dame nog in leven verschrikkelijk , en dat liet ze dan nog begaan .
Niemand weet hoelang de mensen leven , zo dus blijft toch dat geld aan de dame in kwestie zelf .

In wat rare tijd leven we nu toch eigenlijk , enige  wat telt is geld en voor de rest is er geen waarde meer 
voor de mensen die in rusthuis vertoeven .

Zou eens willen weten indien die dame geen geld meer had of ze hadden terug gegeven indien nodig had
voor haar rusthuis en gezondheid te betalen ...... 

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

14 mar 2018, 14:58

Grootste fout : bij langdurige afwezigheid 300.000 € cash in huis hebben liggen. 
En die familieleden wisten dat natuurlijk!!!   Het is een beetje er om vragen hé!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon
55 Monique

14 mar 2018, 15:12

Beste Wanton , 

Maar gebeurt veel zou ze niet de kost willen geven , maar gevaarlijk vind ik zo zie je maar
wat er gebeurt .

Staat zo te lezen op forums van Alzheimer -dementie-verward , wat je moet doen ....
Niks achterlaten , als ze worden opgenomen en zo .

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

30 apr 2018, 20:25

maior domus schreef:Geld maakt mensen zot en slecht.
Ik heb ook fratsen met een geldwolf in mijn familie meegemaakt.
Maar ik troost me bij de gedacht dat die kl**tzak eenzaam is gestorven en zijn gestolen geld niet heeft kunnen meenemen in zijn graf.
Hij heeft alles nagelaten aan zijn dokter, (onder de tafel weliswaar) in plaats van aan onze familie.

Denk hieraan:
Sommigen gebruiken dingen en houden van mensen.
Anderen gebruiken mensen en houden van dingen (geld).

Dat is het verschil tussen hebben en zijn.

Of nog:
als je mensen als pionnen gebruikt,
merk je dat tenslotte je schaakbord leeggeraakt.
Dat zijn wijze woorden M.D.
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

02 mei 2018, 14:51

Wie houdt er nu 300000€ cash in huis bij.
En vertelt dat dan nog tegen de familie.

Enfin, weeral een reden te meer om op tijd werk te maken van een zorgvolmacht.
55 Monique

08 mei 2018, 10:55

Beste Helena ,

Niet alleen zorgvolmacht , en die kan je ook aanpassen samen met notaris ....
En je kan ook aanstellen zorgvolmacht als hij geregistreerd is met de bank wie je volmacht geeft ....Hopelijk moeten we daar geen gebruik van maken dat we bekwaam blijven , maar is uit voorzorg dat je zoiets aangaat .
Ook testament , en daar moet je snel bij zijn wat tegen 1/09/2018 vervalt oude erfenisrechten ....Zeg maar gewoon ter informatie ....En er veranderd veel .....
Net zelfde huwelijkscontract ...Als die niet meer conform is voor 1976 en is niets gewijzigd moet je ook laten nachecken ....

Zo zaken hangen af van gezin situatie .....

Zeg maar gewoon ter informatie , heb het ook allemaal geregeld nu onlangs ....

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

08 mei 2018, 21:37

Zorgvolmacht is al aangekaart bij de notaris.
Zal zeker geregistreerd worden.
Ons huwelijkscontract was al van in het begin heel correct en voor mij voordelig opgesteld, dus dat is niet meer van toepassing, spijtig genoeg is mijn man al zes jaar overleden.
Wilsbeschikking is ook al uit de voeten helemaal.

Lief van je en dank voor de info