De krapte op de arbeidsmarkt

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

12 mei 2018, 09:14

We beginnen nu ook echt de impact van de vergrijzing te voelen, zegt Fons Leroy. 

"De hele babyboomgeneratie - dan gaat het over 700.000 mensen - verlaat de arbeidsmarkt tussen nu en 2026.

Voor alle 100 potentiële uitstromers zijn er maar 82 potentiële instromers. Dat verklaart die toenemende druk." 

 In welke sectoren en beroepen zijn er de grootste tekorten?
De grootste knelpunten op de arbeidsmarkt bestaan al langer dan vandaag, maar ze zijn er alleen maar prangender op geworden.
Zo waren er in 2017 meer dan 25.000 vacatures voor schoonmakers en
voor allerhande technische profielen.
"Daarnaast hebben we voor de socialprofitsector nood aan gigantisch veel verpleeg- en zorgkundigen, om de vergrijzende bevolking te verzorgen", zegt Leroy.

Volgens Leroy moeten we ook durven kijken naar de inactieve beroepsbevolking. "We zouden het activeringsbeleid kunnen verruimen van de zogenaamde RVA-werklozen naar alle mensen die inactief zijn op de arbeidsmarkt."

Dan gaat het over mensen die zich om een specifieke reden niet meer aanbieden op de arbeidsmarkt en over mensen die op de ziekte- en invaliditeitsverzekering staan.



Zieken, invaliden, en geschorste werklozen moeten de gepensioneerden gaan vervangen.
Iemand die geschorst is van uitkering heeft al zijn sociale rechten verloren. Die bouwt geen pensioen op, die krijgt niets terugbetaald bij de dokter/tandarts/... Om terug in regel te zijn moeten die mensen minstens 5 jaar onafgebroken werken maar die krijgen die kans niet. Deze mensen zijn bijna allemaal ten laste van een partner of ouders. Deze groep wordt steeds groter. 
En oudere werklozen en langdurig zieken en invaliden "aanboren" is te gek voor woorden want die halen de minimum rendabiliteitsnormen niet.

Voelt U het aankomen? Voka stuurt aan op economische lmigranten. Die zijn GOEDKOOP en ONEINDIG waardoor de loonkost stagneert. 

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/05/11 ... in-brand-/

Horus1
Lid geworden op: 23 dec 2016, 07:29
Locatie: Vlaanderen

12 mei 2018, 11:00

Wéér een nieuw topicske openen over wéér hetzelfde én met veel chagrijn gepresenteerd. Jongen toch kan jij enkel negatieve berichten posten,  kom jij daar echt van klaar? :x Is dat het enige in je leven waar je plezier in schept, want  in geen enkele van al je honderden postings is er ook maar 1 iets positiefs te vinden. Azijnpi.... De zon schijnt en ik ga een apertiefke drinken en dan lekker eten.
dejules

12 mei 2018, 11:13

Horus1 schreef: De zon schijnt en ik ga een apertiefke drinken en dan lekker eten.
Schol op uw gestolen leegloperspensioen waardoor iemand die voor echte welvaart zorgde nu in armoede leeft en geen terrasje kan doen!
Gast

12 mei 2018, 11:25

Horus1 schreef:Wéér een nieuw topicske openen over wéér hetzelfde én met veel chagrijn gepresenteerd. Jongen toch kan jij enkel negatieve berichten posten,  kom jij daar echt van klaar? :x Is dat het enige in je leven waar je plezier in schept, want  in geen enkele van al je honderden postings is er ook maar 1 iets positiefs te vinden. Azijnpi.... De zon schijnt en ik ga een apertiefke drinken en dan lekker eten.
Ge zoudt moeten blij zijn dat er iemand nog dit soort info voor je opzoekt en je neus op de feiten drukt. Van aperitiefkes wordt ge niet slimmer , integendeel.

Horus1
Lid geworden op: 23 dec 2016, 07:29
Locatie: Vlaanderen

12 mei 2018, 12:08

Gestolen leeglopersstatuut dejules? Je moet je dringend eens laten onderzoeken. Heb indertijd al gezegd dat ik mijn volledige 45 jaar gewerkt heb, jij niet he! Liever het swt hangmat!  En Sul of flanders wat ik wil weten kan ik wel zelf opzoeken heb daarvoor  geen zuurpruimen nodig die denken dat alle senioren het denken verleerd zijn. En van een aperitief  worden we wel slimmer, we praten met mensen, toeristen die onze stad bezoeken en uiteraard onze eigen stadsgenoten en vrienden, die hebben jullie waarschijnlijk niet, en onze horecauitbater en zijn personeel worden er beter van. Van types zoals jullie zal er waarschijnlijk zelfs geen cent drinkgeld vanaf kunnen. Arm en zielig, haast pathetisch in jullie geleuter en dan hou ik het nog vriendelijk. We zitten momenteel  met zijn 6 man, sante!
dejules

12 mei 2018, 12:51

Horus1 schreef:Heb indertijd al gezegd dat ik mijn volledige 45 jaar gewerkt heb
U had de juiste keuze gemaakt om een dik pensioen te trekken maar U was geen ambtenaar, toch?
dejules

12 mei 2018, 18:43

dejules schreef: 

"De hele babyboomgeneratie - dan gaat het over 700.000 mensen - verlaat de arbeidsmarkt tussen nu en 2026.
Die 700.000 gaat over Vlaanderen.
Voor heel België gaat het over meer dan 1.000.000 mensen.
Daarbij : tussen nu en 2026 komen er nog vele honderdduizenden "nieuwe Belgen" bij.
Gast

12 mei 2018, 18:54

Babyboomers ? Nog een bewijs dat seks goed is om van post-traumatische oorlogstress af te geraken. :lol: Wedden dat er terug een kleine "boom" zou plaatsvinden als de NV(A) uit de regeringen zou verdwijnen ? :twisted: