Nestkastje koolmees

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over je tuin, tuinieren, planten, vijver, en alles wat erbij hoort

Heras
Lid geworden op: 25 mei 2018, 17:03
Locatie: vlaamsbrabant taalgrens

26 mei 2018, 19:35

Ik had een fantasie nestkastje opgehangen juist naast mijn achterdeur.
Het was echt niet de bedoeling dat een koolmees zou komen broeden.
Maar toch heeft ze er jongen in uitgebroed.Ik had alle werkzaamheden buiten opgeschort(verven en sproeien
tegen de mos en groene aanslag.
Ik had het kastje niet leeggemaakt,met de bedoeling dat ze niet meer zou broeden,en ik zou kunnen werken.
Blijkt nu dat ze een week na het uitkomen van de jongen weer aan het broeden is.
Ik dacht dat een koolmees nooit een gebruik nest hergebruikte.Ik laat ze maar rustig begaan,om de natuur
wat te helpen,en zal enkele weken geduld uitoefenen,maar volgende maal stop ik het gat af.
Zeg nooit nooit meer

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

26 mei 2018, 19:45

Ja , Heras dat vogeltje voelde zich bij jouw in de tuin in zijn sas , werd door niets gestoord ,dus wat wil je die is snel nog eens van bil gegaan, en gelijk heeft ze :D :D
Ze vind jou vast een toffe gast :D

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

27 mei 2018, 07:22

Mezen hergebruiken wel oude nesten ( met de nodige heropbouw ) maar best verwijderen na elke uitvlucht . Dit met de bedoeling aanwezige parasieten te verwijderen ! Niet alle kool- en pimpelmezen wonen twee keer ( de meeste één broedsel ! ) 8)
Doe wel en zie niet om !