Duurder leven: Statiegeld op plastiek en blikjes.

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

03 jun 2018, 09:19

The Spirit of Flanders schreef: "Plastic" die afbreekbaar is bestaat al een heel lange tijd. Een paar jaar geleden zocht ik vuilzakken van 240 liter. De klassieke zwarte waren niet meer in de Brico te verkrijgen , dus zocht ik op het internet en vond er dit http://www.naturesse.be/Folie_Producten ... folie.aspx . Uiteraard iets duurder ....
Als ze 14 dagen nat liggen zijn ze zelfs al weggerot , als dat niet afbreekbaar is .... Bekijk ook eens de rest van de webpagina , je kan zowat vanalles krijgen dat bioafbreekbaar is.
Het probleem blijkt te zijn dat die afbreekbare plastics waterdamp uit de omgevingslucht aantrekken(Hygroscopisch?) en zo al stilletjes aan beginnen "uiteen te vallen"
Dat heb je ook bijvoorbeeld met "secondenlijm" (cyanoacrylaatlijm) die na een tijdje begint te harden ook al is het dopje gesloten (is wel een trucje voor)  
 

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

03 jun 2018, 09:28

in de diepvriezer bewaren , dan blijft hij goed
om te lijmen is dan ook gemakkelijker (wordt stropiger)

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

03 jun 2018, 10:00

verhaegen schreef:in de diepvriezer bewaren , dan blijft hij goed
om te lijmen is dan ook gemakkelijker (wordt stropiger)
Ja, gaat ook, maar dan word hij inderdaad "stroperiger" en reageert niet zo snel als op kamertemperatuur.
 Als het nodig blijkt te zijn dat hij niet te vloeibaar mag zijn dan gebruik ik daar "dikker vloeibare" lijm voor (heb die in dun-/medium- en dikvloeibaar)
Een ander trucje: een afsluitbaar glazen potje vullen met "silicagel" (die witte bolletjes) en daar je tube secondenlijm inzetten en afsluiten... blijft jaren goed. (de silicagel trekt ook vocht aan maar zou daarin "sneller zijn dan de cyanoacrylaatlijm, na een tijd worden die silicagelbolletjes blauw zien en dan warm je die op een plaat even op in de oven en ze zijn weeral bruikbaar)

Moet je iets lijmen en je denkt dat je lijm te vloeibaar is dan combineer je dat met wat natriumbicarbonaat (gewoon bakpoeder)
Gast

03 jun 2018, 10:32

Paul Siemons schreef:
The Spirit of Flanders schreef: "Plastic" die afbreekbaar is bestaat al een heel lange tijd. Een paar jaar geleden zocht ik vuilzakken van 240 liter. De klassieke zwarte waren niet meer in de Brico te verkrijgen , dus zocht ik op het internet en vond er dit http://www.naturesse.be/Folie_Producten ... folie.aspx . Uiteraard iets duurder ....
Als ze 14 dagen nat liggen zijn ze zelfs al weggerot , als dat niet afbreekbaar is .... Bekijk ook eens de rest van de webpagina , je kan zowat vanalles krijgen dat bioafbreekbaar is.
Het probleem blijkt te zijn dat die afbreekbare plastics waterdamp uit de omgevingslucht aantrekken(Hygroscopisch?) en zo al stilletjes aan beginnen "uiteen te vallen"

 
Ik heb vier jaar geleden een stel pakken van bovenvermelde vuilzakken gekocht en daar is nog niks aan veranderd. Die scheuren nog niet steeds vlugger of verpulveren niet en zijn ook niet verkleurd of verhard. Ze liggen in een donkere ruimte maar niet van de lucht afgeschermd.

sibarita
Lid geworden op: 29 nov 2004, 22:44

03 jun 2018, 16:43

Afbeelding
:D
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 jun 2018, 17:48

:lol: Great!
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

03 jun 2018, 17:58

dat klopt niet hé
die komt altijd zonder verpakking
Gast

03 jun 2018, 19:10

Lachwekkend. :D Ik haat dergelijke verpakking. Reclame komt met dit soort verpakking en al in de ophaaldoos terecht. Ik ben geen vragende partij , en ik doe de moeite niet om plastiek van papier te scheiden. :evil:

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

04 jun 2018, 16:45

Plastiek was een zege van ongeveer 1950 in bebruik,..en nu na ongeveer 70 jaar een vloek,en een uitbuiting,men mag geen gratis zakjes weg geven, maar als men er voor betaald ,dan mag het wel, dus nu betaald men voor een zakje met daarop de reclame van de winkel.......rare denkwijze :D
Maar het probleem van plastiek is niet van gisteren,en de vraag is, kan de wereld nog zonder plastiek?
Maar de 2de vraag is,doet men genoeg moeite om plastiek afval te hergebruiken,er zijn al vele zaken die van plastiek afval gemaakt zijn,dus moet het mogelijk zijn om alles te recycleren,in plaats van het naar de verbranding oven te brengen ,zou men het niet kunnen samen persen om BV blokken van de maken en er dijken mee bouwen,als het toch 500 jaar meegaat....,of als stabiele ondergrond gebruiken,dat zijn maar wat denk pistes,ingenieurs zullen er nog veel meer uithalen.
Ik zag laats in een docu, dat er iemand een huis van (lege) plastiek flessen heeft gebouwd,en het was nog mooi ook.
Hier maken (de groenen) er zich van af met een inzameling aan de grootwaren -huizen, een verbod van(gratis) plastiek verpakking,en eventueel een gas boete. :(
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

sibarita
Lid geworden op: 29 nov 2004, 22:44

06 jun 2018, 11:10

Afbeelding
Hét symbool voor de groene gedachte: een plastieken bandje in een plastieken zakje. 
Met dank aan @groen en @Ecolo.
Luister  naar  mijn  woorden  maar  .........
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850
Gast

06 jun 2018, 21:44

Ik hou dergelijke zakjes met sluiting bij , die gaan bij mij niet in de vuilbak en worden voor iets anders hergebruikt.