Ziekenhuis en ontslagmap

Vragen/antwoorden betreffende gezond leven en/of uw gezondheid

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

07 jun 2018, 08:49

Hellokes iedereen, graag zou ik te weten willen komen waarom men bij het ontslag uit het ziekenhuis, een gesloten omslag meekrijgt aan het adres van de huisdokter?

Wat staat daarin te lezen dat dit blijkbaar niet door de patiënt mag gekend worden?

Het gaat daar toch over mijzelf ...

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

07 jun 2018, 09:35

Gewoon lezen Mijn huisdokter doet dat ook als hij mij doorstuurt Hij zet nog een stempel op de omslag Ik heb hem al gezegd dat hij niet zoveel moeite moet doen want ik lees hem toch

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

07 jun 2018, 13:32

Bij ons in de ziekenhuizen (hebben er op korte tijd drie bezocht) doen ze de envelop niet dicht. En moesten ze dat wel doen, dan zou ik hem gewoon openen.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

07 jun 2018, 15:13

Hellokes, en bedankt voor de antwoorden.

Maar die brief is wel aan iemand geadresseerd, en is dat dan geen briefgeheimschennis?

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

07 jun 2018, 16:07

Danny. schreef:Hellokes, en bedankt voor de antwoorden.

Maar die brief is wel aan iemand geadresseerd, en is dat dan geen briefgeheimschennis?

Groetjes

Danny
Als die brief gesloten is en er staat een naam van een bestemmeling op, dan is het openen van die brief inderdaad schending van het briefgeheim.

De hoofdreden waarom de ene arts een gesloten omslag meegeeft aan een andere is om misverstanden te vermijden bij de patiënt. Niet elke patiënt , de meesten trouwens, kent het medisch jargon dat artsen gebruiken. En door die brief als leek zelf te gaan lezen zouden er verkeerde, soms gevaarlijke, conclusies  kunnen getrokken worden. Best is die brieven gesloten te laten en aan de arts te overhandigen, die zal dan de nodige correcte inhoud van de brief wel meedelen aan de patiënt, voor zover dat nodig is.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

07 jun 2018, 16:24

Ik weet niet hoe het bij jullie in de ziekenhuizen gaat, maar hier komt eerst de arts/chirurg/... zijn uitleg doen voor je weg mag. Daarna krijg je de ontslagpapieren, dus eigenlijk weet je al wat er in die papieren staat maar met de uitleg van de arts kan je het medisch jargon in de brief beter begrijpen. Patiënten zijn tegenwoordig mondig genoeg en laten zich niet meer met een kluitje in het riet sturen. En dat is maar goed ook.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

07 jun 2018, 16:29

MyriamC schreef:Ik weet niet hoe het bij jullie in de ziekenhuizen gaat, maar hier komt eerst de arts/chirurg/... zijn uitleg doen voor je weg mag. Daarna krijg je de ontslagpapieren, dus eigenlijk weet je al wat er in die papieren staat maar met de uitleg van de arts kan je het medisch jargon in de brief beter begrijpen. Patiënten zijn tegenwoordig mondig genoeg en laten zich niet meer met een kluitje in het riet sturen. En dat is maar goed ook.
Je schrijft " patiënten zijn tegenwoordig mondig genoeg" 
Als je daar van maakt " SOMMIGE patiënten ...." , dan ben ik het met je eens.