Den Elon zijn zaken lopen goed hé.....

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

10 jun 2018, 09:24

En hij heeft weer een nieuw speeltje klaar: "Musk gaat in de baksteenbranche"

De ceo van Tesla, Space X en The Boring company stort zich met dit laatste bedrijf op een interessant idee.
Na de Boring Flamethrowers denkt de creatieve geest van Musk nu aan bakstenen als bijproduct van zijn Boring Company dat hyperlooptunnels graaft. De Boring Brick, waarom ook niet. Bloomberg komt met het nieuws op basis van een tweet die Musk onlangs de wereld in geslingerd zou hebben waarin hij stelt dat 'The Boring Company will be using dirt from tunnel digging to create bricks for low-cost housing.' In een wereld waar goedkope bakstenen uitkomst zouden bieden voor bouwplannen voor betaalbare woningen. Een fascinerend idee, dat uiteraard in het 'duurzame' ondernemerschap dat Musk voorstaat past.De uitspraak in de tweet wordt tegenover het persbureau bevestigd door een Boring-woordvoerder die zelfs nog een stapje verder gaat door te stellen dat er op deze wijze een 'insane amount of bricks' geproduceerd kan worden. Een woordvoerder naar het hart van Musk, kunnen wij ons zo voorstellen.Op de website van The Boring Company wordt het baksteenplan zelfs vergeleken met dat de piramides die de Egyptenaren in de oudheid deden verrijzen, en natuurlijk wordt het positieve effect voor het milieu benadrukt. Leest u vooral even zelf. Of het plan haalbaar is, is nog maar de vraag. Maar Musk die niets als onmogelijk ziet zou Musk niet zijn om het niet te proberen, en dat valt te prijzen. Als het lukt, is het - clichématig maar waar - een geniaal idee. Zo niet, dan heeft Musk het in ieder geval geprobeerd. Saai is het hoe dan ook allerminst, om van een tunnelvisie maar te zwijgen.
http://www.quotenet.nl/Nieuws/Hoezo-saa ... ess-215739


Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

12 jun 2018, 22:24

Het gaat niet goed met Tesla, dus moet 9 procent van hetpersoneel gaan: “Moeilijk, maar noodzakelijk”

3.600 mensen verliezen hun job


De Amerikaanse bouwer van elektrische auto’s Tesla ontslaatongeveer 9 procent van zijn personeel. Dit heeft topman Elon Musk dinsdag
bekendgemaakt. De kosten moeten omlaag en het bedrijf moet winstgevend worden,
zei hij.
In een via Twitter gepubliceerde brief aan zijn medewerkerszei Musk dat Tesla in zijn vijftienjarig bestaan nooit een jaar met winst heeft
afgesloten en blijft inzetten op schone energie. Maar de autobouwer zal “die
missie nooit bereiken tenzij we duurzaam winstgevend zijn”.
Musk noemde de maatregel, waardoor zowat 3.600 mensen hunwerk verliezen, “moeilijk, maar noodzakelijk”.Tesla is stormachtig gegroeid. Eind december werkten er ruim37.500 mensen. Door de krachtige expansie zijn volgens Musk veel dubbelingen
ontstaan wat betreft bijvoorbeeld ondersteunende functies. Vandaar dat hij nu
de bezem door de organisatie haalt.
Het gaat om de uitwerking van een eerder aangekondigdeherstructurering, waarover nog geen cijfers qua banen naar buiten waren
gekomen.
Volgens de autobouwer heeft de ingreep geen gevolgen voor hethalen van de productiedoelen voor zijn belangrijke Model 3. Door gemiste
doelstellingen en het spenderen van veel geld, om de productie van die voor een
breder publiek bedoelde wagen op orde te krijgen, stond Tesla de afgelopen
maanden flink onder druk op de beurs.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180612_03558859

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

30 jun 2018, 20:19

En hij is aan het "verzuipen" vermoed ik:

 Tesla vraagt kopers Model 3 nog eens 2500 dollar aanbetaling
Amerikaanse Tesla-klanten die zitten te wachten op de levering van Model 3 is gevraagd een nieuwe aanbetaling te doen van maar liefst 2500 dollar. Dat kan flink wat cash opleveren, maar gaat het helpen en weet Tesla de productie wel op orde te krijgen?Automobilisten die een Tesla Model 3 vooruit hebben besteld, hebben destijds al 1000 dollar aanbetaald. Nu vraagt het bedrijf van oprichter en ceo Elon Musk om de reservering te herbevestigen en nog eens 2500 dollar aan te betalen.Volgens Tesla kan de auto nu binnen twee tot vier maanden geleverd worden. Maar een precieze datum is er nog niet.'Erg hard geld nodig'Beurscommentator Durk Veenstra spreekt van een noodsprong van Tesla: "Ze hebben erg hard cash nodig". Hij vraagt zich wel af de oproep voldoende oplevert.
https://www.rtlnieuws.nl/technieuws/tes ... b][i][u][s]
[/s][/u][/i][/b]

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

02 jul 2018, 12:28

Tesla is erin geslaagd vijfduizend Model 3-auto's in een week te produceren en in totaal maakte de fabrikant zevenduizend voertuigen in zeven dagen. Daarmee heeft het bedrijf een belangrijk doel gehaald, nadat de productie door problemen werd geplaagd.

De fabriek in Fremont moest een voorbeeld worden van een faciliteit die dankzij automatisering en robotica massaal kon produceren, maar Musk erkende dat er te veel robots zijn gebruikt en de productie werd meer dan eens stilgelegd om de automatisering te verbeteren.

Ook nam Tesla meer personeel aan om de productiecapaciteit te verhogen.

https://www.reuters.com/article/us-tesl ... reddit.com

https://www.tesla.com/nl_BE/model3


Regeren is vooruitzien: in de praktijk ve Limburgse IT-dienstenleverancier kan dat er zo uitzien:
https://www.fleet.be/aca-it-plaatst-bes ... 22-teslas/
We hebben een vloot van 135 voertuigen en tegen 2025 willen we die helemaal elektrisch maken.

Afbeelding


Nissan Leaf elektrisch Propilot Park:
https://nl.nissan.be/voertuigen/nieuw/l ... ml#DRIVING


Afbeelding

http://www.nissan.nu/acties/leaf-visia-40kwh/

Rijden zonder handen en zonder voeten? Voorlopig kan je hem toch al... laten parkeren!

Nu nog wat geld graaien en...hopla, de baan op...

Indiase minister: ‘Alle nieuwe auto’s in India vanaf 2030 elektrisch’
1,3 miljard inwoners in 2017.
:wink:
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

02 jul 2018, 14:22

pcekspeer schreef:Tesla is erin geslaagd vijfduizend Model 3-auto's in een week te produceren en in totaal maakte de fabrikant zevenduizend voertuigen in zeven dagen. Daarmee heeft het bedrijf een belangrijk doel gehaald, nadat de productie door problemen werd geplaagd.
En dat noemt Tesla "wereldnieuws" omdat ze eens een week een paar auto's hebben gemaakt ….  8O 8O 8O 8O
Een normaal autoassemblagebedrijf maakt dat aantal op een dag of 3 en die presteren dat al van in de jaren 80 !
Volgens mij is dat een fakebericht en een "zoethoudertje" voor de aandeelhouders !

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

02 jul 2018, 15:11

Paul Siemons schreef: Een normaal autoassemblagebedrijf maakt dat aantal op een dag of 3 en die presteren dat al van in de jaren 80 !
Zelfs met handbediende ruitenwissers en richtingaanwijzers?
Of waren die al elektrisch aangedreven?
Wat werd er nog zoal elektrisch aangedreven?
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

02 jul 2018, 18:33

pcekspeer schreef:
Paul Siemons schreef: Een normaal autoassemblagebedrijf maakt dat aantal op een dag of 3 en die presteren dat al van in de jaren 80 !
Zelfs met handbediende ruitenwissers en richtingaanwijzers?
Of waren die al elektrisch aangedreven?
Wat werd er nog zoal elektrisch aangedreven?
Is er iets speciaal aan een Tesla in vergelijking met een andere wagen ? …. enkel de aandrijving is anders maar verschillen voor de rest ?
Iets of wat zichzelf respecterend autoassemblagebedrijf fabrikeert die in enkele dagen ….. maar dat zijn dan bedrijven die al jaren actief zijn en weten hoe wagens worden geassembleerd ….
En laat dat nu juist de strop zijn die zich steeds vaster rond Mr. Musk zijn nek komt te zitten : hij heeft geen know-how hoe zo'n bedrijf werkt en stapelt zo de verliezen op; er gaat per uur, klok rond, 500.000 dollar in de bodemloze put die Tesla heet..... In het afgelopen jaar maakte de fabrikant van elektrische auto's 1.960.000.000 dollar verlies, ... 8O 8O 8O 8O
Ik ben er bijna zeker van moest hij samengewerkt hebben met andere wagenbouwers er bijlange na geen moeilijkheden zouden zijn opgedoken !




pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

02 jul 2018, 19:17

Paul Siemons schreef: En laat dat nu juist de strop zijn die zich steeds vaster rond Mr. Musk zijn nek komt te zitten : hij heeft geen know-how 
Hoezo? Hij staat 's morgens op om 6h. zodat hij om 8h de montageband kan opstarten, iedere weekdag, tot 16h30.
Soms blijft hij ook 10minuten langer, zonder daarvoor betaling te eisen.
En altijd met zijn grijs-blauwe kiel aan hé.


"We bouwen volledig nieuwe voertuigen vanaf de grond af, met behulp van geheel nieuwe technologie, productie en productiemethoden en ze op hoog volume te houden. Om dit goed te krijgen is uiterst moeilijk en wordt voortdurend verbeterd door een gekwalificeerd personeelsbestand."

Voilà.

Hij doet dat mede, om zijn collectie-oldtimers van jonge, oude, verouderde en ook stokoude verbrandingsmotoren, op peil te houden en gestaag uit te breiden.
Bezig baasje, dat moet ook wel natuurlijk, als je probeert om je "in de privé" staande te houden...

Vroem!

:wink:
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

04 jul 2018, 11:37

Kwartier à 10min. om een lege accu weer terug levend te maken, het kan vanaf nu ook in Eindhoven-NL.
 5 Min. laden = goed voor 100km.
https://tweakers.net/nieuws/140509/eind ... bruik.html
https://www.autobahn.eu/9404/eerste-350 ... eindhoven/

Laadpaalbedrijf Allego is niet het eerste dat krachtige 350kW-snellaadstations heeft geplaatst. Fastnedopende in maart bij Amsterdam al een 350kW-station, waarmee het mogelijk zou zijn om in een kwartier tot vijfhonderd kilometer aan bereik bij te laden.
Het bedrijf exploiteert ook 175kW-palen langs snelwegen. 
Tesla begon in 2014 al met de plaatsing van de eerste snellaadstations met een vermogen van 120kW.

https://tweakers.net/nieuws/135851/fast ... rland.html
https://tweakers.net/nieuws/131501/euro ... autos.html

Vroem, maar dan héél stil...

:wink:
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/
Gast

04 jul 2018, 12:09

pcekspeer schreef:Kwartier à 10min. om een lege accu weer terug levend te maken, het kan vanaf nu ook in Eindhoven-NL.
 5 Min. laden = goed voor 100km.
https://tweakers.net/nieuws/140509/eind ... bruik.html
https://www.autobahn.eu/9404/eerste-350 ... eindhoven/

Laadpaalbedrijf Allego is niet het eerste dat krachtige 350kW-snellaadstations heeft geplaatst. Fastnedopende in maart bij Amsterdam al een 350kW-station, waarmee het mogelijk zou zijn om in een kwartier tot vijfhonderd kilometer aan bereik bij te laden.
Het bedrijf exploiteert ook 175kW-palen langs snelwegen. 
Tesla begon in 2014 al met de plaatsing van de eerste snellaadstations met een vermogen van 120kW.

https://tweakers.net/nieuws/135851/fast ... rland.html
https://tweakers.net/nieuws/131501/euro ... autos.html

Vroem, maar dan héél stil...

:wink:
Zulke snelladers kunnen er wel komen , maar de batterij moet die laadstromen ook aankunnen. Enne... die batterijen verslijten veel sneller door dat snelladen. Mijne 4 jaar oude Kangoo ZE lust geen snelladen , de stekker op zich is er al niet op voorzien ( geen Chademo of Mennekes met de extra pinnen ) . In elk geval , ik heb mijn "tankgedrag" aangepast , en ik voel me daar zelfs beter bij :D -- het is allemaal een kwestie van gewoontes. ik ben nog nooit aan een laadpaal gaan hangen , steeds thuisladen aan 10 Ampere. Eén uur 's nachts laden brengt me (slechts) 15 km verder. Kostprijs : minder dan 5 Euro per 100 km.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

04 jul 2018, 15:18

pcekspeer schreef:Tesla is erin geslaagd vijfduizend Model 3-auto's in een week te produceren en in totaal maakte de fabrikant zevenduizend voertuigen in zeven dagen. Daarmee heeft het bedrijf een belangrijk doel gehaald, nadat de productie door problemen werd geplaagd.
Toe maar, onze "expeer" leest zowaar de gazetten!
Ook nam Tesla meer personeel aan om de productiecapaciteit te verhogen.
Ze hebben wel eerst tien procent van het totaal afgedankt.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

05 jul 2018, 08:58

The Spirit of Flanders schreef: Zulke snelladers kunnen er wel komen , maar de batterij moet die laadstromen ook aankunnen.
Zulke snelladers zijn helemaal geen probleem evenals de batterijen die dat ook aankunnen.
Maar om te kunnen snelladen moet je wel hoge stromen aanvoeren en inderdaad met die paar laadstations gaat dat nog wel maar als er meerdere komen?
Herinner U ook nog dat we even nagegaan zijn hoeveel extra windmolens er in België bij moeten komen als het wagenpark overgeschakeld is op elektriciteit : dat waren er een dikke 3000 of +/- 5 voor elke gemeente in dit land …. en dat was dan nog om gewoon te laden ; kan er dan iemand nog eens uitrekenen hoeveel er bij die 3000 molens er nog extra moeten bijkomen om de snelladers te kunnen voorzien ?
Gast

05 jul 2018, 11:05

Paul Siemons schreef:
The Spirit of Flanders schreef: Zulke snelladers kunnen er wel komen , maar de batterij moet die laadstromen ook aankunnen.
Zulke snelladers zijn helemaal geen probleem evenals de batterijen die dat ook aankunnen.
Maar om te kunnen snelladen moet je wel hoge stromen aanvoeren en inderdaad met die paar laadstations gaat dat nog wel maar als er meerdere komen?
Herinner U ook nog dat we even nagegaan zijn hoeveel extra windmolens er in België bij moeten komen als het wagenpark overgeschakeld is op elektriciteit : dat waren er een dikke 3000 of +/- 5 voor elke gemeente in dit land …. en dat was dan nog om gewoon te laden ; kan er dan iemand nog eens uitrekenen hoeveel er bij die 3000 molens er nog extra moeten bijkomen om de snelladers te kunnen voorzien ?
We hebben daar al over gediscussieerd. Je moet uitgaan van hoeveel "chauffeurs" er zijn en veronderstellen dat die dan ook allemaal electrisch rijden. En daarbij moet je te weten komen hoeveel kilometer ze per dag afleggen.

Die laadstations hoeven die stroom niet sofort uit het net te halen. Dat lukt zelfs niet als ze niet aan een laagspanningscabine staan. Dus zullen ze moeten bufferen aan een lagere stroomsterkte.

Eventjes rekenen .... 10 miljoen chauffeurs ( ferm overdreven nietwaar ) rijden 50 km per dag en verbruiken hierbij 20 kWh/100km. Per dag verbruiken die dus 10.000.000 x 10 kWh = 100 GWh . Centrales moeten dus in staat zijn om gedurende een dag continu 100 / 24 = 4,17 GW aan vermogen te kunnen leveren. Is dat veel ? Die "3000 of +/- 5 voor elke gemeente" is dikke larie van gasten ( journalisten ) die er niets van kennen.

p.s. constructiefout ontdekt in Tihange 3 !

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

05 jul 2018, 16:32

The Spirit of Flanders schreef: Eventjes rekenen .... 10 miljoen chauffeurs ( ferm overdreven nietwaar ) rijden 50 km per dag en verbruiken hierbij 20 kWh/100km. Per dag verbruiken die dus 10.000.000 x 10 kWh = 100 GWh . Centrales moeten dus in staat zijn om gedurende een dag continu 100 / 24 = 4,17 GW aan vermogen te kunnen leveren. Is dat veel ? Die "3000 of +/- 5 voor elke gemeente" is dikke larie van gasten ( journalisten ) die er niets van kennen.

p.s. constructiefout ontdekt in Tihange 3 !
Neen, ik denk zeker niet dat dat "dikke larie" is want in die berekening gaat men enkel uit van het aantal personenwagens die NU op onze wegen rijden …… daar blijkt nog geen rekening gehouden te zijn met het !vrachtverkeer dat tegen die tijd ook al wel voor een groot deel elektrisch gaat gaan rijden !
Dan gaan we zelfs met die 3000 extra molens er niet eens komen!
Gast

05 jul 2018, 18:35

Ge moet echt rekenen met het aantal km dat alle bestuurders in Belgie per dag afleggen als ze allemaal electrisch zouden rijden. Het aantal wagens speelt geen rol. Mijn overbuur heeft drie auto's , maar hij en zijn vrouw kunnen elk maar met ene terzeldertijd rijden. Vrachtvervoer dat volelectrisch rijdt zie ik nog niet direct gebeuren , net wegens de de laadtijd die er steeds zal zijn. Als het van mij zou afhangen , dan rijden die hybride , maar niet de klassieke met aandrijving op de brandstofmoter , maar wel het "BMW-I3+range extender" systeem , en niet op benzine of waterstof voor de range extender , maar op CNG. Bussen kunnen voor mijn part wel vol electrisch omdat die per dag ook veel minder kilometers moeten afleggen en ook gewongen ergens halt moeten houden.

Wist je dat de hybride al reed in 1900 , uitgevonden door "Pieper" en later overgenomen door Imperia. https://en.wikipedia.org/wiki/Pieper

Uiteraard moeten WIJ die extra 100 GWh per dag niet produceren. Kort geleden lagen vijf van de zeven "franse" kerncentrales in Belgie terzelfdertijd plat , geen kat heeft dat gemerkt .... Hoeveel liggen er nu voor het ogenblik nog plat ? Drie of vier ? Ik dacht vier ....