Premie hulp aan bejaarden.

Hier is plaats voor discussie over ouderen(mis)behandeling.
Zij die argumenten zoeken om respect te hebben voor hun ouders, hebben geen argumenten nodig, maar straf. (Aristoteles)

Utopia
Lid geworden op: 03 dec 2003, 19:55
Locatie: Vlaamse Ardennen

29 mei 2018, 15:07

De simulatie op de website van FOD voor het berekenen van de premie hulp aan bejaarden is zodanig ingewikkeld dat een kat er haar jongen niet meer in terug zou vinden. Vraag: komen vroegere schenkingen ook in aanmerking bij het berekenen van de premie?

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

15 jun 2018, 06:04

Als u een eigendom (huis, grond, weiland,…) wegschenkt of verkoopt en u ontvangt het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (vroeger tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden genoemd), moet u dat binnen de drie maanden volgend op de schenking of de verkoop meedelen aan de zorgkas. Deze melding doet u via uw online dossier. 
De zorgkas houdt met deze schenking of verkoop rekening bij de herberekening van uw zorgbudget.
Wacht u langer dan drie maanden om de schenking of verkoop mee te delen en blijkt dat uw zorgbudget verminderd moet worden, dan zal de zorgkas het verschil tussen het oude zorgbudget en uw verminderd zorgbudget terugvorderen.
Als je inkomen en/of dat van je partner met minstens 10% stijgt, dan ben je verplicht om dit mee te delen binnen de 3 maanden.
Ik denk dat je er mag van uitgaan dat vroegere schenkingen niet meetellen , aangezien steeds wordt gesproken van veranderingen in uw inkomen als u REEDS zorgnood ontvangt.
Dus die schenking is gebeurd VOOR u zorgnood kreeg, ik vind ook in geen enkel besluit daar iets over.
Als je een zorgbudget krijgt en je inkomen of gezondheidstoestand verandert, DAN moet je dat mededelen.
Nu als je echt twijfelt vraag die informatie aan de maatschappelijk werker(ster) van je ziekenfonds, stad of gemeente, of OCMW.
Meer weet en vind ik er ook niet over.