Hoe geef je een geërfde woning aan op de belastingsbrief ?

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

tuinhuis
Lid geworden op: 01 feb 2015, 09:24
Locatie: leuven

29 mei 2018, 09:10

Hallo,

mijn schoonvader overleed in september 2017 en liet zijn woonhuis na en een huis dat verhuurd wordt. Aangezien er 5 kinderen zijn die nu elk 1/5 van de volle eigendom van het huis bezitten, vraag ik me af of ik daar iets moet van aangeven aan de belastingen. Worden die woningen voor de 5 kinderen beschouwd als 2de woningen en moet het kadastraal inkomen daarvan worden aangegeven als fictieve opbrengst ?
De woning van mijn schoonvader staat leeg maar is nog niet te koop gezet. Het andere huis wordt nog steeds verhuurd.

Alvast bedankt voor de antwoorden

tuinhuis
Lid geworden op: 01 feb 2015, 09:24
Locatie: leuven

29 mei 2018, 10:11

Wardje, bedankt voor je reactie.... Zouden die gegevens nog correct zijn want het artikel dateert van 2015 ?

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

29 mei 2018, 10:47

Heb eens nagezien, en het recenste dat ik vind is;:  (indexatiecoëfficiënt voor inkomsten 2017: 1,7491), verhoogd met 40%.
Natuurlijk volgens het procede zoals in 2015 ,in 2015 was het 1,7 en is nu iets meer zoals je ziet tot 4 cijfers na de komma.

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

29 mei 2018, 12:35

Van die berekening moet je niks aantrekken, dat gebeurt door de administratie. 

Ieder kind moet zijn deel van de eigendom aangeven. Vb : KI  van 1000 ; 5 kinderen. Elk kind moet dus 200 € aangeven bij code 1106/2106. Voor koppels met een gemeenschapsstelsel :   100 in 1106/ 100 in 2106. 
Voor de twee huizen : natuurlijk samentellen. 
Vermits de kinderen slechts eigenaar werden bij het overlijden van vader, mag het KI nog gesplitst worden , naar het aantal dagen in 2017.  Bj overlijden op 20 september   :  112/365. 
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

29 mei 2018, 15:43

De uitleg van Wanton klopt gelijk een bus.
En zie maar dat je allemaal de aangifte doet of er hangt degen die het verzuimde een aardige boete boven het hoofd!
Ik dacht dat er een aparte regeling is voor een woonst dat niet bewoond wordt.
Het is ook al een paar jaartjes geleden dat wij in dat geval waren.

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

29 mei 2018, 15:51

Helena,

het is het bezit van een woning dat belast wordt, niet een verhuring. Het speelt geen rol of een woning al dan niet bewoond en/of verhuurd is. 
De mensen moeten wel opletten dat de woning niet te lang onbewoond is :  leegstandbelasting loert om de hoek. Verkopen is natuurlijk ook een oplossing.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

29 mei 2018, 19:42

Ja, mijn frank valt ondertussen: het is in verband met de belastingen dat het verschil maakt of het verhuurd wordt of leeg staat. In elk geval er was iets mee omdat het toen leeg stond. Allemaal achter de rug, oef!

tuinhuis
Lid geworden op: 01 feb 2015, 09:24
Locatie: leuven

29 mei 2018, 23:00

Allemaal bedankt voor de uitleg..... Ik heb de berekening gemaakt en een simulatie gemaakt bij tax web van DVV. De ene keer heb ik het bekomen bedrag wel ingevuld, de andere keer niet en ik verschiet dat we door 1/5 volle eigendom te hebben in die huizen zoveel meer belastingen zullen moeten betalen. Dan zal het volgend jaar nog meer te betalen zijn aangezien de berekening dan over meer maanden zal lopen.

Ik vrees er ook voor dat er voor het woonhuis van schoonpapa leegstandvergoeding zal moeten betaald worden aangezien hij nu al 8 maanden overleden is, het huis is nog niet eens leeg (ander kinderen stellen het leegmaken altijd maar uit) en het is nu niet bepaald een huis dat vlug zal verkocht zal worden : oud, volledig aan vernieuwing toe....Moesten mijn man en ik het alleen voor het zeggen hebben, zou het huis al lang leeg zijn en te koop gestaan hebben.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

29 mei 2018, 23:15

Zouden ze zo vlug zijn met die leegstandsbelasting? Ik dacht dat een termijn van vijf jaar was. Wij hebben nooit last gehad en het huis heeft leeg gestaan van 2011 tot 2014.

En ja, het scheelt een slok op een borrel die belasting...

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

30 mei 2018, 06:14

Ben je de koper van een leegstand pand of verkrijg je het pand via een erfenis of een schenking, dan ben je gedurende twee jaar vrijgesteld van het betalen van de heffing indien je binnen die termijn zorgt voor de schrapping van het pand uit de leegstandsinventaris. Het is van belang dat je de vrijstelling aanvraagt vóór de verjaardag van opname van je woning of je gebouw in het leegstandsregister. Als je de aanvraag pas indient na deze verjaardag, moet je voor deze termijn toch nog de belasting betalen. De vrijstelling kan je in de meeste gevallen aanvragen via de site van de betrokken gemeente.

tuinhuis
Lid geworden op: 01 feb 2015, 09:24
Locatie: leuven

30 mei 2018, 08:46

Nog even over de aan te geven Ki's van beide woningen.....

Aangezien het om twee woningen dus ook twee ki's gaat, moet ik dan de berekening per huis apart maken en dat resultaat dan samentellen of mag ik direct vertrekken van het opgetelde ki  van beide woningen en dan de verrekening maken ?

Door de kommagetallen zit er vanzelfsprekend een heel klein verschil van enkele eurocenten in de twee manieren om die ki's te berekenen maar ik wil toch wel het correcte getal kunnen aangeven.

Alvast bedankt

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

30 mei 2018, 20:28

Hoe je uiteindelijk het te vermelden KI berekent, moet je zelf zien. Men gaat niet vallen over een cijfer na de komma. Eerst het kindsdeel, dan pro rata temporis. 
Die leegstandsheffing is een gemeentelijke bevoegdheid, dat kan dus per gemeente verschillen. In tarief, in voorwaarde, in termijn,....


Ook dit  : volgens art 815 BW. kan iedere mede-eigenaar eisen dat de onverdeeldheid stopt. In concreto:  u  kan bekomen dat het huis verkocht wordt.  De rechter zal beslissen. 
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

tuinhuis
Lid geworden op: 01 feb 2015, 09:24
Locatie: leuven

18 jun 2018, 10:28

Allemaal bedankt voor de info....

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

30 jun 2018, 14:09

wanton schreef:Van die berekening moet je niks aantrekken, dat gebeurt door de administratie. 

 
Heb ooit jaren geleden een belastingbrief ingediend, waarvan ik mbt tot een onroerend goed de berekening niet had gemaakt en maanden later kreeg ik een brief in de bus dat ik mijn aangifte moest corrigeren door de berekening  zelf te maken en dit per brief terug in te dienen binnen de maand.

Ik heb dan schriftelijk de vraag gesteld waarom ik dat moet doen en dat ik verwacht dat de belastingdienst deze taak op zich zouden nemen, omdat dan de berekening correct zou zijn en dat ik geen foute aangifte wil indienen om zo een boete te vermijden en dat ik dit toch als een service aan de bevolking zou zien door de belastingen indien ze de berekening zouden maken.

Het antwoord was dat de belastingdienst geen service is naar de bevolking en dat de belastingplichtige geacht wordt om zelf de berekeningen te doen die nodig zijn en indien hij ze niet zelf kan hij deze moet laten doen door iemand die het wel kan of een boekhouder.
Ook werd er fijntjes in vermeld dat ze enkel corrigerende berekeningen maken als de belastingplichtige een foute berekening maakt en dat het de belastingcontroleur zijn taak is om te controleren of de belastingplichtige zijn aangifte correct heeft ingevuld.


Conclusie: de belastingplichtige is zelf verantwoordelijk.