décafiné

Vragen/antwoorden betreffende gezond leven en/of uw gezondheid

vivaldi
Lid geworden op: 07 feb 2003, 11:07
Locatie: DEINZE

15 jun 2018, 10:42

Ik heb als mantelzorger een discussie met de meisjes van familiezorg over de gezondheid bij koffie drinken.
Mijn stelling is dat décaf minder gezond is door de chemische stoffen die de caféine onttrekken.
Douwe Egberts zegt dat die stoffen niet in aanraking komen met de bonen.
Kan zijn als het goed wordt uitgevoerd...

Trouwens zelf drink ik al 70 jaar koffie (échte!) en leef nog altijd gezond, als ge tenminste niet naar mijn hernia kijkt, ook 's avonds voor het slapen gaan.

Zelf ben ik nogal sceptisch over wetenschappelijke studies omtrent die materies. Ze zijn dikwijls verplichte kost om aan beurzen of congressen te geraken.
Ook onder jullie zullen er voor- en tegenstanders zijn, normaal, maar luisteren we soms niet te veel naar wie het hardst roept?
Mijn vader, 80 en mijn moeder ,93, hebben volgens de huidige normen heel ongezond geleefd, maar met een drietal dokters in Essen kwamen we er geen tekort.
Ziekenhuizen, hetzelfde verhaal.
Conclusie: zouden we beter niet naar hén luisteren dan naar die gezondheidsprofeten van wie de boekenrekken vol liggen?
ERRARE HUMANUM EST
MEDION derde generatie NVIDIA GEFORCE.
4GB DDR3CSDRAM. 2TB GARDE SCHIJF. WIRELESS LAN. USB3.0.MULTIKAARTENLEZER
2 EXTERNE SCHIJVEN 930 GB EN 31 GB

Windows 10

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

15 jun 2018, 21:04

vivaldi;

Om te komen tot cafeïnevrije koffie moeten de bonen gedecafeïneerd worden.
De cafeïne wordt uit koffie gehaald door een bepaald procédé dat gebaseerd is op het weken van koffiebonen in water waardoor de cafeïne oplost.
De meest gebruikte stof om te decafeïneren is dichloormethaan (DCM), een organisch oplosmiddel dat de cafeïne zeer snel bindt.
Dichloormethaan is een koolwaterstof. Cafeïnevrije koffie is niet kankerverwekkend.Het gebruikte oplosmiddel DCM) komt nooit in contact komt met de koffiebonen zelf, maar enkel met de waterige oplossing waarin de cafeïne werd opgelost. De cafeïne-extractie gebeurt voorafgaand aan het branden van de bonen. De geweekte bonen worden altijd gespoeld en vervolgens gestoomd aan een temperatuur van 40°C, om resten van het DCM te verwijderen. Gedecafeïneerde bonen mogen geen restanten van het oplosmiddel bevatten.
De cafeïnevrije bonen worden tenslotte gedroogd en gekoeld met koude lucht en op gebruikelijke wijze gebrand, gemalen en verpakt. Eventuele DCM-restanten verdwijnen vrijwel geheel bij het branden.
En ga nu op mijn gemak een tas koffie drinken :)

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

16 jun 2018, 08:35

Wie lijd aan krampen, geen gewone koffie maar  décafiné drinken als ook geen cola, dit vernietigd het magnesium dat men opneemt.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

16 jun 2018, 14:31

Als je koffie zonder cafeïne wil drinken  koop dan een Bio vorm die is op een andere manier gedecafieneerd, zonder gebruik te maken van schadelijke oplosmiddelen . Als je zeker wil zijn koop dan de Bio van de Wereldwinkel, gegarandeerd zonder oplosmiddel behandeld.( en nog Fair Trade ook).
Nu voor één kopje maakt dat niet echt veel verschil die cafeïne, wel als je een hele kan drinkt per dag, dan wel.  Vergeet ook niet dat in thee ook soort cafeïne zit, hier wel theïne genaamd maar ook hartopwekkend. De concentratie in thee is wel veel lager.

vivaldi
Lid geworden op: 07 feb 2003, 11:07
Locatie: DEINZE

16 jun 2018, 15:15

Bedankt voor de respons.
Ik dacht die tekst ook gelezen te hebben bij Douwe Egberts.
Als ik eerlijk ben, dan heb ik het zo niet voor bio, zero suiker en andere aan te prijzen produkten.
Waarom ben ik  niet al lang dood omdat ik steeds "normaal" geleefd heb?

De broer van mijn schoonbroer had serres en kippen.
De misvormde tomaten werden verkocht als "bio" en onder een aantal kippen legde hij stro met kippenmest. Die werden dan verkocht als 'vrije uitloop'.
Gelukkig heb ik enkele buren die wel overschot hebben van hun eieren :wink:
Allé, 't kan allemaal wat ouderwets klinken maar ik zie de 'gezonde' generatie nog niet allemaal  over de honderd geraken, integendeel.

k kan mis zijn, maar zijn er nu niet meer kankers dan 60 jaar geleden?
ERRARE HUMANUM EST
MEDION derde generatie NVIDIA GEFORCE.
4GB DDR3CSDRAM. 2TB GARDE SCHIJF. WIRELESS LAN. USB3.0.MULTIKAARTENLEZER
2 EXTERNE SCHIJVEN 930 GB EN 31 GB

Windows 10

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

18 jun 2018, 13:36

vivaldi;

Maar dat komt niet omdat de kankersterfte toeneemt maar omdat steeds minder mensen dood gaan aan hart- en vaatziekten.
Nu zijn we met meer mensen, en met meer oude mensen.
Die afname van de sterfte aan hart- en vaatziekten komt doordat mannen minder roken en doordat we gezondere vetten eten, maar het komt vooral doordat zoveel mensen medicijnen krijgen tegen hoge bloeddruk en hoog cholesterol; en de cardiologen kunnen ook steeds meer.
Het zure is dat we daardoor langer leven maar vervolgens dood gaan aan kanker.
Er is één soort kanker die wel toeneemt, dat is longkanker bij vrouwen. Dat heeft een paar jaar geleden borstkanker ingehaald, en het blijft toenemen. Dat komt omdat vijftig jaar terug vrouwen zijn begonnen met roken. Tot die tijd rookten alleen mannen, maar nu roken meisjes meer dan jongens.
Als je bedenkt eeuwen geleden werden de mensen hooguit maar zestig jaar, dus is het niet onlogisch dat rijpere dames en heren nu met kanker worden geconfronteerd.
We gaan steeds ongezonder leven en dat heeft een negatieve impact op onze levenskwaliteit. Ook huidkanker komt steeds meer voor.
Vijftig, zestig jaar terug waren ook warme zomers, maar de mensen liepen niet gauw bloot in de zon, maar beschermden zich met lichte kledij of een pet of geknoopte zakdoek of vod op hun hoofd.
Het goede nieuws is dat ieder van ons meer KANS heeft om kanker te verslaan en na de ziekte weer een kwalitatief leven te leiden.
Gelukkig maar.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

18 jun 2018, 14:04

Van alles een beetje en van niets teveel. Zou dat niet het meest simpele zijn?
Eerlijk gezegd vind ik déca koffie niet zo lekker of is dat maar een gedacht?

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

18 jun 2018, 14:19

"Van alles een beetje en van niets teveel."


Dat verschilt van persoon tot persoon , wat voor de ene teveel is ,is voor de andere niet, mochten we weten wat voor ieder de limiet is ,dat ware...

Deca of niet?

Heb een kennis en die zwoer bij deca, als hij eens op bezoek kwam hadden wij niet altijd deca in huis omdat we dat beiden geen deca drinken.
We kochten eens een pakje en dat bleef lang onaangeroerd,tot er iemand eens deca wou.

Bij zijn volgende bezoekjes maakte ik gewone koffie en hij heeft er nooit opgereageerd,dus.......?? en we zijn nog goeie vrienden :lol:

Deca is op de markt gebracht, en het verkoopt dus wat moeten de koffiebaronnen meer hebben; zij zijn content en de consument is content ,dus iedereen happy.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

18 jun 2018, 14:49

Helena van Troje schreef:Van alles een beetje en van niets teveel. Zou dat niet het meest simpele zijn?
Eerlijk gezegd vind ik déca koffie niet zo lekker of is dat maar een gedacht?
Neen, het smaakt in het beste geval naar afwaswater, behalve hoogdringende medische reden zie ik niet in waarom iemand dergelijke drab wil drinken. Dat geldt eigenlijk voor elke soort oploskoffie ook.

vivaldi
Lid geworden op: 07 feb 2003, 11:07
Locatie: DEINZE

18 jun 2018, 20:08

Bedankt voor de reactie, ook Wardje.
Het plezante is dat ik een apart potje met déca pads gezet heb voor familiezorg bij mijn mantelpatiënte , waarvan één dame me waarschuwde voor gewone koffie....... Nog niemand heeft dat potje aangeraakt!!!! :)

Och ik ben er bijna 79. Met een wijntje er bij zal ik de tachtig wel halen zeker? Meer moet dat niet zijn, maar dat mag wel!
ERRARE HUMANUM EST
MEDION derde generatie NVIDIA GEFORCE.
4GB DDR3CSDRAM. 2TB GARDE SCHIJF. WIRELESS LAN. USB3.0.MULTIKAARTENLEZER
2 EXTERNE SCHIJVEN 930 GB EN 31 GB

Windows 10