Elektrisch vuur

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

26 apr 2018, 09:02

Mijn elektrisch vuur werkt op 380 volt (drijfkracht) Dat is het enige wat hier nog op 380 volt werkt Bestaan die vuren ook in 220 volt? Mijn zekeringen zijn oud en niet meer verkrijgbaar Nieuwe zekeringen passen niet in mijn stroomkast dus moet ik de volledige kast vervangen als een 380 volt zekering stuk gaat Ook is er sprake geweest dat de zwaardere aansluitingen meer moeten gaan betalen in de toekomst Een nieuw vuur is waarschijnlijk de beste oplossing maar veel ken ik er niet van Iemand met goede raad? Mijn huidig vuur is 20 jaar oud

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

26 apr 2018, 09:28

dafke;

Ja die bestaan op 230V.
Voor een fornuis op 3 fasen moet er minimaal 4G4 kabel liggen (dus draad van 4mm2 draadsectie, 3 fases plus een aarding; meestal zelfs 5G4 zodat er ook nog een weliswaar ongebruikte draad is voor neutraal) dewelke maximaal mag afgezekerd worden door een automaat van 3x25A of 3 smeltveiligheden van 20A. Let wel, maximaal, dus het mag minder zijn maar dan kan de zekering uitvallen als uw fornuis een te zware belasting vormt. Met 3x20A automaat kom je echter al heel ver.
Wat  belangrijk is dat je zeker weet dat de groepen (stopcontacten) die gebruikt worden alleen voor het fornuis zijn en dat er niet ook nog een magnetron ofzo op staat.
Een aparte kring dus voor uw elektrisch fornuis , hoeft niet perse maar als je verschillende toestellen gebruikt als je bezig bent met uw fornuis belast je die kring teveel.
Maar alsje uw een aanschaft zullen ze dat wel zeggen.

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

26 apr 2018, 10:18

Ik heb 3X 20 ampére smeltzekeringen en 4 stopkontakten Op één staat het wasmachien (220 volt) en op één een bijverwarming ook op 220 volt Die smeltzekeringen zijn niet meer verkrijgbaar en de nieuwere zijn groter en die passen niet in mijn kast Dus bij problemen moet ik mijn hele kast vervangen Zo heeft de installateur gezegd Ik heb ondertussen al op verscheidene plaatsen gevraagd en ik vind ze niet meer Anders kocht ik er een paar in reserve Als ik problemen krijg als die drie toestellen samen draaien op 220 dan ben ik nog niet verder

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

26 apr 2018, 10:31

Denk dat de installateur gelijk heeft,
Bedenk als je die oorspronkelijke zekeringen niet vind, en je schaft een fornuis aan op 230V, krijg je zeker problemen, (die installateur zal die zekeringkast wel bekeken hebben)
Was het( mijn) zekeringkast , ik liet ze vervangen om problemen achteraf te vermijden.
Denk er nog eens over na ,misschien zijn er wel mensen op het forum die je weleen zekere oplossing kunnen bieden.
Ik wil u niet bang maken maar (stel dat je alles bij het oude laat en het toeval wilt dat je door overbelasting), brandgevaar bekomt, bedenk dat de brandverzekering niet zal nalaten te kijken of je wel conform de wet bent in verband met uw elektrisch net.
Ik zou na een onderhoud met de installateur op zeker spelen, alleen maar voor jouw gemoedsrust.
Maar JIJ beslist!

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

26 apr 2018, 11:27

wardje schreef:dafke;

Ja die bestaan op 230V.
Voor een fornuis op 3 fasen moet er minimaal 4G4 kabel liggen (dus draad van 4mm2 draadsectie, 3 fases plus een aarding; meestal zelfs 5G4 zodat er ook nog een weliswaar ongebruikte draad FOUT is voor neutraal) dewelke maximaal mag afgezekerd worden door een automaat van 3x25A of 3 smeltveiligheden van 20A. Let wel, maximaal, dus het mag minder zijn maar dan kan de zekering uitvallen als uw fornuis een te zware belasting vormt. Met 3x20A automaat kom je echter al heel ver.
Wat  belangrijk is dat je zeker weet dat de groepen (stopcontacten) die gebruikt worden alleen voor het fornuis zijn en dat er niet ook nog een magnetron ofzo op staat.
Een aparte kring dus voor uw elektrisch fornuis , hoeft niet perse FOUT maar als je verschillende toestellen gebruikt als je bezig bent met uw fornuis belast je die kring teveel.
Maar alsje uw een aanschaft zullen ze dat wel zeggen.
1. Ieder toestel van meer dan 4kW moet op een aparte kring aangesloten worden.
2. Een kookfornuis op 400V heeft verplicht drie fazen + nul + aarding.
3. De individuele kookplaten , tenzij industriële, zijn altijd 230V, nooit 400V (380V) vandaar dat de nulleider altijd aanwezig moet zijn.
4. Op de nulleider mag nooit een zekering staan, bij een vierpolige automaat is de klem gemerkt met N gewoon onderbroken als een enkelpolige schakelaar.
5. Zekeringen zijn zowel voor 230 als voor 400V geschikt, idem automaten.
6. Ik kan nauwelijks geloven dat zowel het fornuis als de kringen voor verlichting en stopcontacten op dezelfde drie zekeringen staan! Foto please.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

26 apr 2018, 11:33

MichelN; als dat een oudere woning is zou je toch ook moeten weten dat daar vroeger niet zo nauw werd naar gekeken (iedereen speelde voor elektrieker).
En als zelfstandige zal je ook al dikwijls de wenkbrauwen gefronst hebben als je bepaalde installaties zag (ik toch)

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

26 apr 2018, 12:59

Mijn wasmachine en mijn bijverwarming zijn afgeleid van (aparte) stopkontakten van 380  De stekkers zijn van 380 dus die passen De kabels aan die stekkers zijn 3 draads plus nul en aarding Ik doe dat al jaren zo Ik heb 3 smeltzekeringen van 380 in mijn stroomkast

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

26 apr 2018, 16:10

dafke schreef:Mijn wasmachine en mijn bijverwarming zijn afgeleid van (aparte) stopkontakten van 380  De stekkers zijn van 380 dus die passen De kabels aan die stekkers zijn 3 draads plus nul en aarding Ik doe dat al jaren zo Ik heb 3 smeltzekeringen van 380 in mijn stroomkast
Maar dan is het wel hoog tijd voor een deftig laagspanningsbord, inclusief differentieelschakelaar en aparte zekeringen (automaten) voor het fornuis, verlichting en stopcontacten. Niet vergeten dat je geen monofasige aftakkingen mag maken van een driefasig circuit zonder dat die eersten niet apart beveiligd worden! Voor mijn part doe je wat je wilt hoor, maar ik vind het onverantwoord dat dergelijke installaties in dienst blijven. Het is niet omdat je het al jaren zo doet dat er niets aan de hand is, denk dat vooral niet.
Ik heb het inderdaad zoals "wardje" zei meermaals meegemaakt bij dergelijke installaties, dan hadden de eigenaars de keuze: ofwel afbreken en in orde zetten ofwel pakte ik mijn spullen bijeen en was ik weg, dat stond dan ook nog gedetailleerd op de factuur.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

26 apr 2018, 16:16

MichelN,

En groot gelijk had je ,er is te veel aangelegen

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

07 mei 2018, 06:39

Ik heb gelijkaardige smeltzekeringen van 50 ampére gevonden en mijn huidige zijn 20 ampére Al ik die wissel werkt dat dan ? Ik had trouwens vrijdag een afspraak met de elektricien maar hij is niet gekomen De hele dag hier zitten te koekeloeren voor niks Dat werkt het vertrouwen ook niet in de hand!

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

07 mei 2018, 10:39

dafke schreef:Ik heb gelijkaardige smeltzekeringen van 50 ampére gevonden en mijn huidige zijn 20 ampére Al ik die wissel werkt dat dan ?
Man, stop toch met die onzin! Je gaat jezelf toch niet in gevaar brengen omwille van een verdeelbord dat aan geen enkele norm meer voldoet?
Een zekering van 50A  past nooit in een huls van 20A: de pennen zijn een stuk dikker, onthou dat al maar om te beginnen. Ik vermoed dat je nog porseleinen zekeringhouders hebt en als ik het goed heb zijn dergelijke schakelkasten maar goed tot 32A. Met dat soort houders heb je drie contacten: de pen van de zekering zelf, de huls en het contactplaatje met een bevestigingsschroef voor de bedrading. Het spreekt vanzelf dat het geheel al wel enkele kortsluitingen zal gekend hebben, gevolg slechte contacten, zeker als er draden van verschillende sectie onder zitten. Die 50A zekering gaat nooit afspringen bij een aardfout, de gevolgen laten zich raden.
Je moet me niet geloven hoor, maar ik heb genoeg uitgebrande verdeelkasten gezien ten gevolge van dergelijke installaties om je ten stelligste aan te raden er komaf mee te maken.

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

07 mei 2018, 10:42

Ge moet wel iemand vinden die dat wil komen doen Ik WIL een nieuwe kast maar een elektrieker vinden is niet zo simpel Te weinig aan te verdienen waarschijnlijk

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

30 mei 2018, 07:59

Mijn nieuwe stroomkast!
Afbeelding

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

30 mei 2018, 09:02

dafke; ziet er goed uit, altijd beter opzeker spelen ,die oude stroomkasten voldoen aan niets meer ,zolang er geen problemen de kop opsteken denkt een mens niet aan vernieuwing.
T'is een goeie investering :)

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

22 jun 2018, 17:01

Heb het meegemaakt oude zekerings kast
Nieuwe gekocht en maar uitgesteld,tot ik plots een geur van bakeliet waarnam in de garage
Vomd direct de oorzaak,twee draden 15 centimeter rood gloeiend
Kast afgezet sanderedaags direct  de nieuwe geplaats
Waarom niet direct toen ik ze gekocht had,Het had verkeerd kunnen aflopen
Zeker niet uitstellen die dingen