Een boterham doorsnijden met een ....mes

Er is geen oprechter liefde dan de liefde voor lekker eten (George Bernard Shaw - 1854)

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

21 jun 2018, 22:09

Na X aantal jaren weet ik nu met welk mes je een boterham mooi moet doorsnijden  zonder dat hij sneuvelt, hoe voorzichtig je ook bent. En niemand zei me dat ooit.
Later in het topic zeg ik dat, wellicht heb ik geen ontdekking gedaan . Dikwijls lag die boterham in stukken , nu lukt dat wel telkens weer 2 helften. Een cake zal ook wel lukken nu.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

22 jun 2018, 18:07

Ik snij dit met een mes zonder tanden(tjes), die voldoende geslepen is.

Het snijden met een tafelmes en zeker in een restaurant laat soms zeer te wensen over, ze snijden niet tot onvoldoende.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

22 jun 2018, 22:03

Awel Louis ik heb daar 30 j mee moeten met sukkelen. Telkens sneuvelde de  boterham . Zeker aan de korsten. Ik dacht steeds geen geduld, prullenman, het beleg er tussenuit enz. En aan wie moet ge zoiets vragen.
Het stomste mes uit de la , dat van abl deed het. En dat is plat zeggen wij hier. Ook die ronde punt is scherp bij dit mes . Bij een boterham snijden moet je iets drukken ,het mes zakt dan iets ,het ronde punt heeft daar geen last tov die met punt.
Met tanden ruk je ook alles uiteen. Volgende keer probeer ik soldaatjes te snijden.

Afbeelding
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

23 jun 2018, 20:27

Luister ik werk al 59 jaar alle dagen uren met messen en ik slijp altijd al de messen, dus ik ken wel iets van messen.

Als je een steak snijd met een mes met tandjes moet je eens kijken naar de tandjes, daar zitten altijd veseltjes aan en hoe groter de tanden hoe groter de vezels, je rukt het vlees kapot in plaats van het te snijden.

Een goed tafelmes heeft geen tanden maar snijd wel, en dit is het grote probleem van de restaurants, ze laten nooit hun tafel messen slijpen, 50 jaar geleden wel ! .

Japanse messen daar kan je u mee scheren ook met mijn snijmes kan je u mee scheren, dit word maar om de twee maanden licht geslepen, en dan regelmatig met zeer fijn schuurpapier bij gezet, en als einde een zwarte slijpsteen uit japan om het extra scherp te zetten, in de zomer durf ik het s'nachts in de vriezer te legen dan heb je s'morgens een ongelooflijke snede, ijzer krimpt door koude !

Een goed mes moet je als je kinderen verzorgen .
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)