Eco-cheques

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

22 jun 2018, 12:00

Het meest vergiftigde geschenk(volgens mij)  van deze tijd zijn de eco-cheques. Sommigen zullen hier zeggen dat het een zegen is en dat we blij moeten zijn omdat we de cheques krijgen maar ik heb toch mijn bedenkingen.

Het is zogezegd uitgevonden om "ecologische" producten te kopen en onze   :roll: regering steunt(sarcastisch bedoeld) ons daarin door ons de mogelijkheid te geven   :roll: om deze producten te kopen met eco-cheques gegeven door de werkgevers.

Voordeel voor de werkgevers: zij brengen dit 100% in als (loon)kosten.

Voordeel voor de werknemer: eco- cheques zijn netto(geen voorheffing en RSZ) en verder: vul zelf verder in...…..

Als men in een gezin van vier werkende en elk krijgt eco-cheques ter waarde van 250€ dan heeft men elk jaar 1000€ aan eco-cheques , zeer zeker een mooie som maar moeten we elk jaar een nieuw wasmachine, droogkast of flat screen tv(sommige komen in aanmerking) kopen.

Een gemiddelde eco droogkast/wasmachine van de betere merken is ongeveer tussen de 600 en de 750€ bij Media Markt van

Moet ik voor de andere 250€ cheques spaar of led lampen kopen?(mijn huis hangt nu al vol met spaar en ledlampen en met de voorraad die ik al heb aangelegd daar mee mogen alle lampen in mijn huis al 2 maal stuk gaan zonder dat ik door mijn voorraad zal gaan)

Bio producten kopen? Enkel Delhaize neemt eco-cheques aan voor bio producten.

Dat we moeten besparen op energieverbruik en dergelijk kan ik best begrijpen maar is de eco cheque een stimulans, ik den het niet.

Waarom kunnen we die cheques niet langer opsparen( ze zijn nu 2 jaar geldig) zodat we die cheques na een paar jaar samen kunnen leggen om zo de factuur gedeeltelijk te betalen als we het dubbel glas( heb dubbel glas sinds 1985 en er is nu beter isolerend glas op de markt) willen vervangen door beter isolerend glas of als we de voorgevel of gevels willen isoleren of beter isoleren.

Diegene die de echte winst opstrijkt zijn de firma's die die cheques uitgeven, want elk jaar worden er heel veel van die cheques niet uitgegeven en vervallen ze.

  

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

22 jun 2018, 12:49

Maar een gezin met ‘4 eco cheques van 250 noem ik toch uitzonderlijk hoor.
zelf ken ik er maar een tweetal die voor elk die cheques hebben.
Brico,Hubo.Gamma,Supra Bazar, Action,Kruidvat, er zijn zovele firma’s die dat accepteren , ik zie echt het probleem niet.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

22 jun 2018, 14:56

janieburton schreef: Voordeel voor de werkgevers: zij brengen dit 100% in als (loon)kosten.

Voordeel voor de werknemer: eco- cheques zijn netto(geen voorheffing en RSZ) en verder: vul zelf verder in...…..
Ge zijt nog iet vergeten.....

Dat netto voor de werknemer telt later niet mee voor de berekening van uw pensioen. :roll:
Niet dat het veel zal schelen later, maar toch.....

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

23 jun 2018, 10:49

paullamb schreef:Maar een gezin met ‘4 eco cheques van 250 noem ik toch uitzonderlijk hoor.
zelf ken ik er maar een tweetal die voor elk die cheques hebben.
Brico,Hubo.Gamma,Supra Bazar, Action,Kruidvat, er zijn zovele firma’s die dat accepteren , ik zie echt het probleem niet.
Eco-cheques worden enkel aangenomen voor producten die "ecologisch" zijn; en ja Brico, Gamma en Hubo nemen de cheques aan  voor bepaalde producten maar ik heb al een stock aan spaar- en ledlampen, "ecologisch" hout heb ik niet nodig.

En ik zie niet in wat Kruitvat en Action aan ecologische producten verkoopt buiten de spaar-en ledlampen, waarvan ik een hele voorraad heb.


Bio Planet neemt zelfs geen eco cheques aan voor  de aankoop van bio producten 

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

23 jun 2018, 11:35

janieburton schreef:
Bio Planet neemt zelfs geen eco cheques aan voor  de aankoop van bio producten 
Je denkt dat dat abnormaal is?

https://www.bioplanet.be/wps/portal/bioplanet/nl/h/faq


Afbeelding

Als je wilt weten wat een ecocheque is:
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=23798
https://www.vlaanderen.be/nl/werk/loopbaan/ecocheques

Enz...
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

27 jun 2018, 14:06

paullamb schreef:Maar een gezin met ‘4 eco cheques van 250 noem ik toch uitzonderlijk hoor.
zelf ken ik er maar een tweetal die voor elk die cheques hebben.
Als men terug in Hotel "Mamma en Pappa" komt wonen.

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

27 jun 2018, 14:23

Herlaadbare/oplaadbare batterijen kunnen met eco-cheques worden gekocht maar een power bank kan dan weer  niet.

Een power bank is toch ook herbruikbaar.

https://www.mediamarkt.be/nl/category/_ ... GRID&page=
Laatst gewijzigd door janieburton op 27 jun 2018, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

27 jun 2018, 14:24

De voorbije maanden hebben meer dan driehonderd Belgische handelaren anonieme controleurs over de vloer gekregen om na te gaan of ze de wetgeving op ecocheques respecteerden.
Dat was sinds 2011 niet meer gecontroleerd.
Na een eerste bezoek in maart of april kregen de overtreders een waarschuwing en een herkansing in mei.
Na die tweede reeks controles was 98 procent van de bezochte handelaren in orde.
Vier winkels in het land mogen geen ecocheques meer aanvaarden.De ecocheque bestaat al sinds 2009, en geeft de werkgevers de kans om hun werknemers jaarlijks een belastingvrije premie van maximaal 250 euro per jaar te geven.Dat bedrag mag dan enkel gespendeerd worden aan milieuvriendelijke producten.
De NAR brengt om de 2j. een lijst uit van wat kan en wat niet kan.

: Lijst van de producten en diensten die met ecocheques aangekocht kunnen worden


Afbeelding

https://www.attentia.be/nl/nieuws/de-na ... ecocheques

:wink:
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

27 jun 2018, 14:37

pcekspeer schreef: en geeft de werkgevers de kans om hun werknemers jaarlijks een belastingvrije premie van maximaal 250 euro per jaar te geven.Dat bedrag mag dan enkel gespendeerd worden aan milieuvriendelijke producten.
:wink:
Juist ja. Voordeel voor de werkgever en een minimum voordeel voor de werknemer.

Beste, als je ecologisch hout nodig hebt, milieu vriendelijke verf, een nieuw wasmachine en droogkast, enz.... dan is de eco cheque een welkome oplossing maar ik heb al een nieuwe wasmachine en droogkast en een energie zuinige TV met de cheques gekocht.

Moet ik dan elk jaar nieuwe spullen kopen? En zoja? mijn spullen die maar één jaar oud zijn weggooien(is dat dan ecologisch? :roll: )


Soms is een geschenk een last aan het worden :roll:

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

27 jun 2018, 15:05

Je mag ze ook schenken aan anderen...
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

28 jun 2018, 05:09

pcekspeer schreef:Je mag ze ook schenken aan anderen...
:lol:

Sorry, voor niets gaat de zon op!

Ik kan ze ook verkopen tegen de nominale waarde.

De werkgever kan de eco cheques die hij geeft aan de werknemer voor 100% aftrekken van zijn bedrijfswinst, zodus wie betaald uiteindelijk de eco cheques: alle werknemers betalen via de belastingen de eco cheques (terug); de fameuze vestzak broekzak operatie/ manoeuvre.

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

10 apr 2019, 03:23

Zijn de handelaren die 2de hands spullen verkopen verplicht om eco-cheques aan te nemen.

Of zijn de handelaren vrij om al dan niet eco-cheques te aanvaarden?