Heel oud parket

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.
MaLoReg

07 jul 2018, 15:21

In de slaapkamer heb ik de zeer oude parket laten liggen (de andere kamers voor 't gemak vinyl).
Die parket is al ooit afgeschuurd geworden maar vertoont nu toch weer lichtere en donkerder vlekken.
Origineel heeft hij een lichte houtkleur. Het zou te eenvoudig zijn hem donker te maken maar wil hem zo licht mogelijk behouden.
Met HG word hij regelmatig ingeboend en dan er over met HG  parket reiniger (ik weet dat het net andersom moet maar gezien ik reeds 2 gebroken wervels heb wilik 'vallen' vermijden).
Welke voorstellen zijn er om het parket te  behandelen zodat het geheel dezelfde kleur heeft (wel lichte kleur) . Met dank op voorhand! (is niet dringend);

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

08 jul 2018, 12:06

MaLoReg,

Je kan je parket bleken met waterstofperoxide (zuurstofwater)
Eerst schuren met fijnkorrelig schuurpapier vervolgens 2 lagen zuurstofwater aanbrengen met een platte borstel
wacht zeker 12 uren tussen het aanbrengen van de 2 lagen.
Breng daarna het product aan om de kleur van het hout te behouden. Zorg ervoor dat je de droogtijd in acht neemt.
Breng daarna de vernis aan en laat volledig drogen.
Of
Bleken met boenwas
Opnieuw schuren (fijne korrel)
gebruik boenwas met een blekend effect.
De boenwas met cirkelvormige bewegingen aanbrengen, een uur laten drogen en het oppervlak droog wrijven.
Hoe meer je wrijft hoe bleker hij zal worden.
Tot slot een beschermende boenwas aan brengen.
T'is een heel karwei :)
MaLoReg

08 jul 2018, 12:24

Bedankt Wardje!
Ja dat is idd een hele karwei maar ik ga dat laten doen want voor mezelf is dat te zwaar omdat ik 2 gebroken wervels heb anders zou ik er mijn hand niet voor omdraaien want ik klus wel graag maar met de jaren komen ook de beperkingen.
(van dat 'afschuren' ben ik een beetje benauwd omdat dit stof zal maken)