Geurende struiken langs autoweg

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over je tuin, tuinieren, planten, vijver, en alles wat erbij hoort

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

01 jul 2018, 11:53

Ik herinner mij uit mijn jeugd de sterk heerlijk geurende groene struiken met witte bloemen, die je meestal langs autosnelwegen en/of secundaire wegen (o.a. opvallend op weg naar de kust) zag. Die struiken  zijn er momenteel een stuk minder, maar ze zijn er nog en vooral ze geuren nog heerlijker als toen.

Weet er iemand hoe die struiken  noemen en welke de minimum eisen zijn om die in een kleine tuin te plaatsen ?
Bedankt.  8)
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

01 jul 2018, 13:19

bedoel je Pulmonaria angustifolia 'Sissinghurst White' of longkruid ?

https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/plan ... _longkruid

Shewa
Lid geworden op: 08 jan 2005, 13:28
Locatie: Overijse

01 jul 2018, 17:46

Wanneer bloeiden die struiken , lente , zomer ....?
Viburnum of Gelderse roos ,
Philadelphus of Boeren jasmijn .
weer een stap vooruit

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

01 jul 2018, 18:03

Vlierstruiken ?
Doe wel en zie niet om !

klok
Lid geworden op: 18 aug 2010, 14:50
Locatie: kempen

01 jul 2018, 19:01

waarschijnlijk    Liguster


Afbeelding
Windows 7 professional 32 bits
Pentium dual core T4300 2,100GHz
2 GB Ram

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

01 jul 2018, 20:58

Leuk en interessant al die reacties, bedankt, overigens.

Maar ik wist niet dat het zo uitgebreid kon zijn en zal bij een volgende gelegenheid eens een foto trachten te nemen voor alle duidelijkheid.  8)

Wat ik al vermoed :

- blaadjes gelijken op die van een liguster, misschien iets groter.

- bloeit volop in de specifieke vakantiemaanden, juli en augustus denk ik (beter gezegd : het valt me vooral op tijdens die maanden of bij zeer heet weer) en houdt blijkbaar van de volle zon.

- vlierstuiken ? dacht ik niet : die hebben toch kleine zwarte bessen in trossen hangen ?

- liguster ? dacht ik ook niet; ik heb jaren naast een grote hoge liguster haag gewoond, maar nooit die heerlijke geur opgesnoven.

... iets zegt me dat het waarschijnlijk het "longkruid" zal zijn.  :roll:
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

03 jul 2018, 12:47

Toby schreef: ... iets zegt me dat het waarschijnlijk het "longkruid" zal zijn.  :roll:
Niet voor 't een of 't ander, maar longkruid, dat zijn geen struiken he.
Ik denk dat je dus wat anders bedoeld dat langs de autostrade staat.
Ondank is 's werelds loon

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

03 jul 2018, 15:17

Toby schreef:Leuk en interessant al die reacties, bedankt, overigens.

Maar ik wist niet dat het zo uitgebreid kon zijn en zal bij een volgende gelegenheid eens een foto trachten te nemen voor alle duidelijkheid.  8)

Wat ik al vermoed

- vlierstuiken ? dacht ik niet : die hebben toch kleine zwarte bessen in trossen hangen ?

:roll:
Met de summiere info kunnen we alleen maar raden......Vlierstruiken bloeien met witte bloemen , pas nadien komen groene bessen die door het rijpen zwart , geel of rood worden naargelang de soort vlier.....
Doe wel en zie niet om !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

07 jul 2018, 23:42

maior domus schreef:
Toby schreef: ... iets zegt me dat het waarschijnlijk het "longkruid" zal zijn.  :roll:
Niet voor 't een of 't ander, maar longkruid, dat zijn geen struiken he.
Ik denk dat je dus wat anders bedoeld dat langs de autostrade staat.
Nogal wiedes, als dat "longkruid" slechts een halve meter hoog wordt, is het ongetwijfeld iets anders.

Ik zei al dat ik verrast ben door de grote verscheidenheid van planten die er voor in aanmerking kunnen  komen. Mijn beperkte kennis van die planten/struiken laat niet toe een meer duidelijkere beschrijving te geven.

Toch kan ik al zeker uitsluiten : Liguster (haag) en Vlierbesstruiken (staan in mijn buurt volop langs de weg en deze zijn het niet).

Bij gelegenheid zorg ik eens voor een foto of een andere aanwijzing de visu voor uitsluitsel.
Bedankt voor allen die aanwijzingen aanbrachten hoor.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

08 jul 2018, 05:53

Toby schreef:Ik herinner mij uit mijn jeugd de sterk heerlijk geurende groene struiken met witte bloemen, die je meestal langs autosnelwegen en/of secundaire wegen (o.a. opvallend op weg naar de kust) zag. Die struiken  zijn er momenteel een stuk minder, maar ze zijn er nog en vooral ze geuren nog heerlijker als toen.

Weet er iemand hoe die struiken  noemen en welke de minimum eisen zijn om die in een kleine tuin te plaatsen ?
Bedankt.  8)
Kornoelje misschien ?
Afbeelding
Afbeelding
Doe wel en zie niet om !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

09 jul 2018, 05:51

fregat schreef: Met de summiere info kunnen we alleen maar raden......Vlierstruiken bloeien met witte bloemen , pas nadien komen groene bessen die door het rijpen zwart , geel of rood worden naargelang de soort vlier.....
Natuurlijk is mijn info heel beperkt. Als je de plant niet kent is dat normaal dacht ik.
Moest ik een uitgebreide(r) beschrijving kunnen geven, dan was mijn vraag opgelost, overigens.

Ik tracht eens een foto te nemen om uitsluitsel te bekomen.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

10 jul 2018, 14:12

klok schreef:waarschijnlijk    Liguster

Afbeelding
... klopt.

Ik betwijfelde dat aanvankelijk, maar toen ik toevallig onlangs iemand ontmoette met eveneens enige kennis van zaken, verzekerde die mij dat het ongetwijfeld Ligusters waren, met dien verstande dat die heel weinig, bijna niet gesnoeid werden en eerder in het wilde weg groeiden.

Snoeibeurten zouden immers de bloem verhinderen om te bloeien met alle gevolgen vandien, t.t.z. geen aangename geurverspreiding.

Bedankt aan allen voor het meedenken.  :wink:
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

19 sep 2018, 07:51

Ik zeg maar wat : "Duizendblad"?
Afbeelding

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

25 nov 2018, 07:06

Paul Siemons schreef:Ik zeg maar wat : "Duizendblad"?
Afbeelding
Nee, wel is mijn reactie wat laat en de zomer is alweer lang voorbij, maar het is zeker een klassieke haagplant, de Liguster dus. Vooral de bloem zou voor die aangename geur zorgen. Toch bedankt voor het meedenken.  :wink:
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !