Wonen en rechten

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

flipside
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:03
Locatie: Deinze

10 jul 2018, 18:23

In de nieuwe wetgeving die er zit aan te komen vanaf 1-01-2019 volgens geruchten in verband met verhuur of verkoop enz,van appartementen staat bv,dat er van de eigenaars een verplichte buffer moet aangelegd worden voor in het geval dat  er onverwachte onkosten zouden komen aan het gebouw of dergelijke en dat het bedrag moet gestort worden op een externe rekening waar de syndicus kan over beschikken als het nodig is,mijn vraag is nu,wat gebeurt er nu als één eigenaar zijn eigendom door omstandigheden verkoopt,waar gaat het bedrag dat zij/hij door de jaren heen heeft bijgedragen aan de buffer,wordt het bedrag terug gestort naar de verkoper of gaat het mee naar de koper,daar willen we toch een duidelijk antwoord op,mvg,flipside.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

11 jul 2018, 07:02

flipside;

Welke kosten zijn nu precies voor de rekening van de eigenaar en welke voor de huurder? De Vlaamse regering zal een OFFICIELE lijst publiceren met kleine onderhoudswerken die betaald moeten worden door de huurder.

Waarschijnlijk zal het nieuwe huurdecreet ingaan op 1/1/2019. Dat wil ook zeggen dat alle veranderingen enkel gelden voor huurcontracten die vanaf 1 januari 2019 gesloten worden. Alle overeenkomsten vóór deze datum vallen dus nog onder de huidige huurwetgeving.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

11 jul 2018, 09:30

Het reservefonds gaat naar de nieuwe eigenaar.
MaLoReg

11 jul 2018, 11:11

Ik vind dat ze zich allemaalvéél en véél te véél bemoeien - in alle zaken- met wat wij doen en hoe wij moeten leven.

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

11 jul 2018, 11:37

@flipside

Je stelt hier ook vragen ivm eigendom, maar je reageert er verder niet op?
Waarom niet?

Je hebt nu ergens iets gehoord en je stelt er een vraag over op het forum.
Wat heb je precies gehoord over een mogelijke "buffer" die jij moet vullen, maar die mogelijk in rook zal opgaan als jij zou overlijden?

Stel je gerust: de huurwaarborg wordt weer terug opgetrokken van 2 naar 3 maanden, juist om die, mogelijke kosten, van "slechte" huurders te kunnen opvangen.
Maar dat is niet hetgeen jij meent gehoord te hebben?
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

11 jul 2018, 11:59

@flipside

Je stelt hier ook vragen ivm eigendom, maar je reageert er verder niet op?
Waarom niet?
https://www.seniorennet.be/forum/viewto ... t=#4543967


Je hebt nu ergens iets gehoord en je stelt er een vraag over op het forum.
Wat heb je precies gehoord over een mogelijke "buffer" die jij moet vullen, maar die mogelijk in rook zal opgaan als jij zou overlijden?

Stel je gerust: de huurwaarborg wordt weer terug opgetrokken van 2 naar 3 maanden, juist om die, mogelijke kosten, van "slechte" huurders te kunnen opvangen.
Maar dat is niet hetgeen jij meent gehoord te hebben?
Was het mogelijk zoiets wat je gehoord hebt?
Afbeelding


https://www.dewaele.com/nl/blog/vlaams- ... reet-nieuw

Huurwaarborglening:
https://www.wonenvlaanderen.be/sites/wv ... -def_0.pdf

Hier eens navragen?
https://www.uvsyndici.be/

Of hier eens nalezen, dan weet je al meer en niet enkel van "horen zeggen"...
http://blog.smartsyndic.be/wat-is-het-r ... dient-het/


Deze lieve dame zal u graag te woord staan, want zij is verantwoordelijk:
https://www.wonenvlaanderen.be/sites/wv ... -def_0.pdf
Afbeelding
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

12 jul 2018, 07:27

Moet de verhuurder het restbedrag dat maandelijks betaald wordt terug storten?

Er zijn twee mogelijkheden: - ofwel is er een absoluut forfait, dit betekent dat ongeacht de reële kosten, partijen overeenkomen dat een welbepaalde bedrag alle kosten dekken. Dit dient uiteraard opgenomen te worden in de huurovereenkomst.
                                               -- ofwel is er een voorschot bepaald in de huurovereenkomst. In dit geval dient de verhuurder jaarlijks een eindafrekening op te stellen dewelke moet gemotiveerd worden met stukken indien gewenst. Bij een overschot, dient het tegoed terug aan de huurder te worden volstort aangezien enkel de werkelijke kosten in rekening kunnen gebracht worden .

Nog dit:
De wet onderscheidt twee types van fondsen van de mede-eigendom.
Het "reservekapitaal" is in feite de spaarpot van de mede-eigendom en wordt gevormd door alle kapitaalinbrengen bedoeld om uitzonderlijke uitgaven te betalen, zoals de vervanging van een verwarmingsketel of de vernieuwing van de lift.
Het "werkkapitaal" is de kassa van de mede-eigendom. Dit is de som van de voorzieningen die de mede-eigenaars betaald hebben om de gewone uitgaven van de mede-eigendom te dekken.
Het wezenlijke verschil zit hem bij overdracht (bvb verkoop) van uw appartement.
Omdat dit voorschotten zijn van de mede-eigenaars aan de mede-eigendom is het normaal dat u uw aandeel in dit werkkapitaal terugbetaald krijgt. Uw aandeel in het reservekapitaal blijft dan weer eigendom van de mede-eigendom. Als u een appartement koopt, vraag dan naar het bedrag van dit werkkapitaal en reservekapitaal. Maar opgelet, deze bedragen zijn boekhoudkundige waarden van de fondsen die werden opgeroepen. Dit zijn dus niet noodzakelijk de bedragen die door de mede-eigenaars betaald werden.
Vraag uw syndicus ook naar het bedrag dat werkelijk betaald werd door de andere mede-eigenaars.
Hoop dat je hier uw antwoord in vindt meer kan ik er ook niet over kwijt.
Uw aandeel in het "werkkapitaal "kan je terugkrijgen ; uw aandeel in het "reservekapitaal" niet , maar informeer u nog eens bij uw syndicus die moet toch van de te volgen procedure op de hoogte zijn of ten minste terug te vinden zijn in het inwendig reglement.