Maximale aanzuighoogte pomp.

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

den boete
Lid geworden op: 28 nov 2006, 16:44
Locatie: Waasland

11 jun 2018, 15:11

Klopt het dat de maximale theoretische aanzuighoogte van een waterpomp 10 m is ?
Dit zou inhouden dat zandwinningsputten, waar het zandslib door een pomp vanop een ponton wordt aangezogen, niet dieper kunnen zijn dan 8-9 m.
Velen beweren dat die zandwinningsputten 15-30 m diep zijn, maar ik betwijfel dat sterk.
Mijn theoretische kennis van fysica is echter niet meer van dien aard dat ik de anderen door een eenvoudige theoretische uiteenzetting de zaak kan verklaren.
Wie brengt klaarheid ?
Don't limit your challenges, challenge your limits.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

11 jun 2018, 20:15

Een luchtledige buis in een (open) vat water zal zich voor een bepaalde hoogte vullen met water, afhankelijk van de luchtdruk (die dus "drukt" op het open oppervlak
De "normale" luchtdruk is 1013 hPa ofte 1013 millibar. Dit betekent dat bij deze luchtdruk het water 1013 centimeter (zijnde 10,13 meter) hoog gaat in een luchtledige buis. Vanop dat ogenblik is de hydrostatische druk in de waterkolom (het water dat "op zichzelf" drukt) even groot als de luchtdruk op het "open" wateroppervlak, dus zal het water niet verder stijgen.
Bij oppompen creeer je onderdruk, waardoor het water (o.i.v. de luchtdruk) omhoog gaat in de buis (vergelijkbaar met drinken met een rietje). Die onderdruk is gelimiteerd tot "vacuum", waardoor de maximum hoogte dat je kan oppompen, beperkt is tot 10,13 meter (bij een "normale" luchtdruk van 1013 hPa).
Fysica is een prachtig vak met enorm veel mogelijkheden en veel geduld om het allemaal te begrijpen , maar met proeven begrijpt men alles( gemakkelijker) en dan nog. :)

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

12 jun 2018, 07:36

den boete,

Hierboven staat de theorie; maar iemand had beweert dat"die zandwinningsputten 15-30 m diep zijn".
Met meerdere pompen in serie kun je natuurlijk wel hoger (dieper) komen. Maar verder dan 10 m per pomp lukt dus niet.
Wat wel gebeurt in de praktijk is om boven die 10 m per pomp uit te komen.

De eerste manier is een drukpomp te gebruiken. Die zet je onderaan en je bouwt druk op in plaats van te gaan zuigen. Aangezien er in theorie geen bovengrens is aan de hoeveelheid waterdruk die je zo kunt opbouwen, kun je het water willekeurig ver omhoog pompen. De tweede manier is het verhogen van de atmosferische druk. In een afgesloten ruimte kan dat. Als je de druk verhoogt tot bijvoorbeeld 5 atmosfeer, kun je met een zuigpomp het water 50 m omhoog zuigen.
Er zijn centrifugaalpompen waar het water 80 m diep zit en oppompt aan 24m2 per uur.
Er worden tegenwoordig voor waterwinning putten geboord tot 700m. diepte.
Meer kan ik er ook niet over kwijt :)

den boete
Lid geworden op: 28 nov 2006, 16:44
Locatie: Waasland

12 jun 2018, 12:55

Op het ponton staat maar 1 pomp, een aanzuigpomp, en die staat meer dan 1 meter boven het wateroppervlak.
De atmosferische druk verhogen op een meer van een vierkante kilometer lijkt mij niet haalbaar.
Een meer van die omvang leegpompen is ook geen optie, het waterniveau is trouwens al gans mijn leven gelijk.
Voorlopig ziet het er voor mij naar uit dat ik gelijk zal krijgen met mijn stelling dat die putten hier in de omgeving niet dieper zijn dan 8-9 m.
Don't limit your challenges, challenge your limits.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

12 jun 2018, 14:15

den boete schreef:Op het ponton staat maar 1 pomp, een aanzuigpomp, en die staat meer dan 1 meter boven het wateroppervlak.

Voorlopig ziet het er voor mij naar uit dat ik gelijk zal krijgen met mijn stelling dat die putten hier in de omgeving niet dieper zijn dan 8-9 m.
De aanzuighoogte moet je rekenen vanaf het waterniveau tot de pomp.
In uw geval is dit dus één meter. (wat ver beneden de maximale aanzuigHOOGTE is van ~10m )

Ge kunt uw aanzuigmond dus 500 meter diep onder het waterniveau steken als ge wilt, ge zult nog altijd zand aanzuigen.

den boete
Lid geworden op: 28 nov 2006, 16:44
Locatie: Waasland

12 jun 2018, 16:11

Kortzichtig van mij Charlie Maru, maar dank zij jullie zie ik het waarom nu ook in.
Dank aan iedereen !
Don't limit your challenges, challenge your limits.

deklusser
Lid geworden op: 22 sep 2017, 00:36

12 jul 2018, 23:23

hebben die redders dan in Thailand meerdere pompen moeten gebruiken ? gelukkig is het toch geslaagd ! proficiat aan de redders en ir. ! 

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

13 jul 2018, 06:18

deklusser;

Ik vermoed dat ze het water hebben overgeheveld in de grot van de ene kamer naar de andere , aangezien de duikers zelfs in nauwe gangen hun duikfles van hun rug dienen te verwijderen om door nauwe doorgangen te kunnen .
Tot ze uiteindelijk in de laatste kamer met zware pompen met groot debiet het water zoveel mogelijk hebben weggepompt , in de hoop dat er geen grote moesson regen valt en de kamers weer vollopen.
Het was zeker een hachelijke onderneming en riskant voor de redders op gevaar voor eigen leven.
De Thaise bevolking mag trots zijn op die hulpverleners.