Verwarming huis.

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

23 jul 2018, 11:43

Zou men in principe jouw huis kunnen verwarmen met de electriciteit van jouw zonnepanelen?
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

23 jul 2018, 11:53

Zeker dat, je moet enkel maar de overbodige geproduceerde energie, dus deze die je niet direct nodig hebt om jouw mixer off wat dan ook te gebruiken, opslaan in gelijk wat, batterijen, warm water, en dan die opgeslagen energie terug gebruiken als er geen zon is.

Maar de vraag is, welke oppervlakte aan zonnepanelen moet ik installeren, welke capaciteit van batterijen moet ik installeren, welke hoeveelheid water moet ik opwarmen?

Maar het is doenbaar, in feite het appeltje voor de dorst ...

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

23 jul 2018, 17:01

Danny. schreef:[...]Maar de vraag is, welke oppervlakte aan zonnepanelen moet ik installeren, welke capaciteit van batterijen moet ik installeren, welke hoeveelheid water moet ik opwarmen?

Maar het is doenbaar, in feite het appeltje voor de dorst ...
Ga dat eens vertellen aan een 70+ gepensioneerde met 1200€ in de maand, me dunkt dat die wel andere dingen om z'n hoofd heeft dan zonnepanelen.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

23 jul 2018, 18:04

kotje schreef:Zou men in principe jouw huis kunnen verwarmen met de electriciteit van jouw zonnepanelen?
Alles is doenbaar......

Maar of dat het sop van de kool waard is, is een andere vraag.
De prijs van zonnepanelen en opslagcapaciteit om in de winter volledig te kunnen voldoen zal véél hoger liggen dan wat je voor het verbruik met uw huidige teller zult hebben (zonder terug te steken en te verbruiken van het net welteverstaan)

Anderzijds laten de electriciteitsmaatschappijen de mensen maar al te gemakkelijk geloven dat door zonnepanelen te plaatsen de rekening drastisch zal dalen. Eigenlijk de mensen blij maken met een dode mus.
Diegene die er het meeste van profiteren zijn de maatschappijen en transporteurs zelf.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

23 jul 2018, 19:31

MichelN schreef:… Ga dat eens vertellen aan een 70+ gepensioneerde met 1200€ in de maand, me dunkt dat die wel andere dingen om z'n hoofd heeft dan zonnepanelen.
Natuurlijk Michel zal het kostenplaatje hier wel zeer hoog liggen, maar de vraag was dan ook of het in principe mogelijk is, en het is dus wel mogelijk maar onbetaalbaar.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

23 jul 2018, 21:55

Wanneer je beschikt over zonnepanelen dan kun je de energie die je daarmee opwekt terug geven aan het energienet en is het misschien interessant om met deze elektriciteit je eigen woning of een gedeelte daarvan te verwarmen.
hoeveel energie je hiermee kunt besparen hangt af van een aantal factoren:
Prijs van elektriciteit (zowel inkoop als verkoop)
De kostprijs van de zonne-installatie (ook onderhoudskosten en vervangingskosten rekenen)
Netvergoeding
Het vermogen van de zonnepanelen (aantal Watts dat ze opleveren) en de mate van isolatie van de woning .
Je zult zelf moeten gaan rekenen.
Houd er ook rekening mee dat zonnepanelen in de winter, in de periode dus dat je de warme het hardst nodig hebt, minder energie leveren dan in de zomer.
De Vlaamse minister van Energie zet vol in op zonnepanelen en warmtepompen. Maar met een warmtepomp blijven we tijdens de wintermaanden afhankelijk van het elektriciteitsnet. 
Velen dromen er van om volledig net-onafhankelijk te zijn. Met een warmtepomp is dit zo goed als onmogelijk. Ook in combinatie met zonnepanelen blijft de warmtepomp in de winter aan het hangen. 
de gemiddelde jaaropbrengst van een PV-paneel is 822,4kWh/kWp
Het is een illusie om zonne-energie, geproduceerd in de zomer, op te slaan in batterijen om tijdens de winter de warmtepomp te laten werken.
Een warmtepomp vraagt tijdens de wintermaanden teveel elektriciteit om volledig off-grid te leven.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

24 jul 2018, 19:27

Je hele woning verwarmen met een warmtepomp ZONDER dat je over panelen beschikt is waanzin.
Veel te duur aan elektriciteit hier in Vlaanderen.